Uroczyste spektakle „Rigoletta”

Opera Krakowska w Krakowie

13 października 1954 roku w skromnej sali Domu Żołnierza przy ul. Lubicz 48 Opera Krakowska rozpoczęła swoją działalność premierą „Rigoletta” Giuseppe Verdiego. Nieco ponad sto lat wcześniej siedemnasta opera słynnego kompozytora miała swoją prapremierę w Wenecji, odnosząc sukces i wynosząc talent Verdiego na piedestał.

Z okazji 60-lecia Opery Krakowskiej libretto Francesco Maria Piave i muzyka Giuseppe Verdiego zabrzmią dwukrotnie – 12 i 14 października. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął dyrygent naszej sceny operowej Tomasz Tokarczyk. W słynnej interpretacji dramatu „Król się bawi" autorstwa Victora Hugo nie zabraknie znakomitych solistów. W tytułowej partii zobaczymy znakomitego barytona Andrzeja Dobbera śpiewającego na scenach europejskich, m.in. w Berlinie, Wiedniu, czy Florencji, ale także światowych, w tym w Hongkongu, Tokio, Tel Awiwie
czy Vancouver. U jego boku staną również: Katarzyna Oleś-Blacha w roli Gildy, Vasyl Grokholskyi w roli księcia Mantui, Wołodymyr Pankiv jako Sparafucile, a także Bożena Zawiślak-Dolny, Przemysław Firek, Krzysztof Dekański, Monika Korybalska, Michał Kutnik, Janusz Dębowski, Kamila Mędrek-Żurek, Andrzej Wartalski, Jan Migała oraz Gabriela Kubacka i Tadeusz Żak. Artystom towarzyszyć będzie orkiestra, chór i balet Opery Krakowskiej.

W oryginale „Rigoletto" rozgrywa się w Mantui w XVI wieku, aczkolwiek Henryk Baranowski, reżyser spektaklu, umieścił fabułę w bardziej współczesnych realiach, dodając jednak rzeczywistości iście teatralnej nuty abstrakcyjności w postaci scenografii i kostiumów zaprojektowanych przez Zofię de Ines. Cytując samego reżysera: „Akcja jest rozwijaniem kontemplatywnych obrazów wynikających z muzyki i wewnętrznych motywacji bohaterów dramatu. W kontraście do niepokoju muzycznego preludium pokazujemy piękne kobiety, które prawie nieruchome, zamknięte w swoim świecie są tajemnicą dla męskich ciekawości i pożądań". To wszystko przy akompaniamencie porywającej muzyki, skłaniającej do kontemplacji nad sferą uczuć, cierpieniem, zazdrością i zemstą.

 

(-)
Materiał Opery
11 października 2014

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia