W Ateneum - prapremiera
"Polon i Rad" - aut. Roberta Jarosz - reż. Paweł Chomczyk - Śląski Teatr Lalki i Aktora AteneumW Katowicach prapremiera sztuki POLON I RAD w najbliższą sobotę! W środę Królewska Szwedzka Akademia Nauk po raz 115 przyznała Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii. Jej laureaci to Moungi G. Bawendi z Massachusetts Institute of Technology, Louis E. Brus z Columbia University oraz Alexei I. Ekimov z Nanocrystals Technology.
W Katowicach prapremiera sztuki POLON I RAD w najbliższą sobotę!
W środę Królewska Szwedzka Akademia Nauk po raz 115 przyznała Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii. Jej laureaci to Moungi G. Bawendi z Massachusetts Institute of Technology, Louis E. Brus z Columbia University oraz Alexei I. Ekimov z Nanocrystals Technology.
Tymczasem w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum dobiega końca praca nad realizacją przedstawienia inspirowanego badaniami MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE – podwójnej noblistki, którą wyróżniono w 1903 roku za badania nad zjawiskiem promieniotwórczości (Nobel z fizyki) oraz osiem lat później za odkrycie polonu i radu (Nobel z chemii).
W spektaklu przeplatają się dwa niezwykle interesujące i nieco szalone światy znajdujące się po obu stronach mikroskopu, których bohaterowie z równą determinacją dążą do zrealizowania swoich celów i marzeń – Maria i Pierre do odkrycia nowych pierwiastków, tytułowe postaci do odkrycia siebie, swojej natury i potencjału.
Na scenie wystąpią: Krystyna Nowińska w rolach Marii i Technika sceny, Grzegorz Eckert jako 209, później Polon, Dawid Kobiela jako Uran, Michał Skiba w rolach Pierre'a, Toru i Klonu 209 oraz Bartosz Socha jako 226, później Rad.
Biogramy twórców
„Polon i Rad" jest pierwszą sztuką autorstwa ROBERTA JAROSZA na scenie Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum.
Urodzony w 1982 w Białymstoku reżyser i dramatopisarz jest absolwentem kierunku reżyserii oraz pracownikiem badawczo-dydaktycznym białostockiej Filii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie; ukończył też podyplomowe studia menedżerów kultury w stołecznej Szkole Głównej Handlowej.
W sezonach 2013/2014-2019/2020 był dyrektorem artystycznym Teatru Lalek Guliwer w Warszawie.
Najważniejsze sztuki w jego dorobku to nagrodzone w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu: „W beczce chowany", „W brzuchu wilka", „Szczurzysyn – jeden akt o nienawiści", „Śnieży", jak również „Wnyk" (Nagroda za tekst w 18. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej) oraz „Czwarta Księga" opublikowana w miesięczniku „Dialog" (10/2017).
Jako reżyser zrealizował takie spektakle jak: „bez podłogi" (Kompania Doomsday/CMJPII), „Słoń i Kwiat" (Grupa COINCIDENTA/BTL) „Gdzie jest Pinokio?" (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego), „Byczek Fernando" (Teatr Lalek Guliwer), „Ściana, która łączy" (Narodowa Galeria Sztuki "Zachęta"/Międzynarodowy Karnawał Dzieci Biennale w Wenecji), „Z głową byka" (Białostocki Teatr Lalek) oraz w teatrze telewizji "Jaś i tajemnicza melodia" z cyklu Teatroteka Młodego Człowieka WFDiF.
Z reżyserem PAWŁEM CHOMCZYKIEM katowicki zespół pracował już przy okazji realizacji spektaklu „Wielkie gorące szybkie puff", który nadal jest w repertuarze Ateneum.
Aktor, pedagog, reżyser, producent spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Profesor UwB na Wydziale Nauk o Edukacji, wykładowca na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filii w Białymstoku. Prezes zarządu Fundacji Działań Kreatywnych Coincidentia i członek zarządu Stowarzyszenia Promocji Artystycznej.
Współtwórca niezależnych teatrów Kompania Doomsday i Grupa Coincidentia oraz sceny teatralnej Solniki 44.
Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasFest i Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasKids.
Przedstawienia zrealizowane z udziałem Pawła Chomczyka i przez niego współprodukowane były prezentowane na festiwalach teatralnych i scenach impresaryjnych w krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji. Artysta jest laureatem wielu indywidualnych nagród aktorskich (m.in. Grand Prix Festiwalu Paderewskiego w Buffalo w USA, Grand Prix IV Międzynarodowego Festiwalu Kon-Teksty w Poznaniu) oraz nagród przyznanych spektaklom, które współtworzył jako producent i aktor (m.in. The Bank of Scotland Herald Angel i Total Theatre Award na Fringe Festival w Edynburgu w Szkocji). Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Młoda Polska. Współpracował jako aktor i reżyser z Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Białostockim Teatrem Lalek, teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Rampa w Warszawie, Pinokio w Łodzi, Kubuś w Kielcach, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, Divadlem Radost w Brnie (Czechy), Teatrem Polskiego Radia, Teatroteką Młodego Człowieka oraz jako nauczyciel akademicki z Wydziałem Teatru i Tańca Uniwersytetu w Buffalo i białostockim Wydziałem Sztuki Lalkarskiej AT.
Jako członek międzynarodowego Krabat Ensemble prowadzi stałą współpracę z niemieckimi teatrami Lindenfels Westfluegel Leipzig i Figurentheater Wilde&Vogel.
W swym dorobku artystycznym, oprócz spektakli teatralnych, posiada również role w słuchowiskach radiowych oraz produkcjach filmowych.
Z twórcą scenografii, SEBASTIANEM ŁUKASZUKIEM, spotkaliśmy się w katowickich lalkach sześć lat temu przy okazji projekcji multimedialnych przygotowanych przez niego do sztuki „Babcia na jabłoni". Tym razem jest autorem całej oprawy plastycznej (dekoracje, kostiumy, projekcje).
Urodzony w 1988 roku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na kierunku Komunikacja Wizualna ze specjalnością animacja, która jest jego pasją. Fan nowych technologii wizualnych, a także niebanalnych koncepcji i form poruszania obrazem. Swoje interdyscyplinarne zainteresowania wykorzystuje, reżyserując krótkie spoty promocyjne oraz projektując scenografie teatralne łączące w sobie elementy animatroniki i cyfrowych multimediów.
FILIP STERNAL, urodzony w 1995 roku w Borås (Szwecja), kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Absolwent Zespołu Szkół Muzycznych I i II stopnia w Szczecinie w klasie fortepianu prof. Eleny Swiridenko. Ukończył Królewskie Konserwatorium Haskie, studiując u Petera Adriaansza i Yannisa Kyriakidesa; dodatkowe konsultacje mistrzowskie pobierał u Martijna Paddinga oraz Georga Friedricha Haasa. Laureat międzynarodowego konkursu pianistycznego w Paryżu oraz założyciel międzynarodowej platformy służącej do budowania networkingu przez twórców „Floede". Studiował kompozycję teatralną oraz filmową u Piotra Klimka; od 2014 roku był także jego asystentem. Jako kompozytor oraz aranżer współpracował między innymi z Pawłem Aignerem, Janni Younge, Adolfem Weltschkiem, Markiem Jasińskim, Baltic Neopolis Orchestra, laureatem Gaudeamus Muziekweek "But What About" oraz koncertmistrzem Royal Opera House w Londynie Vasko Vassilevem. Tworzy również instalacje i obiekty dźwiękowe, biorąc udział w projektach z pogranicza różnych dziedzin sztuki.
Warto przypomnieć, że Filip Sternal jest też autorem muzyki (napisanej wspólnie z Piotrem Klimkiem) do nagrodzonego Złotymi Maskami spektaklu „Łysek z pokładu Idy", będącego wciąż na afiszu Ateneum.