W hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu
Diabły z Loudunw - reż. Laco Adamika - Opera KrakowskaW pierwszą rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego,kompozytora muzyki współczesnej i dyrygenta, Opera Krakowska zaprezentuje spektakl Diabły z Loudun w reż. Laco Adamika,zarejestrowany w 2014 roku w krakowskim teatrze. Projekcja odbędzie się 29 marca g. 18:30 na platformie Play Kraków.
Diabły z Loudunto pierwsze i jedno z najważniejszych dzieł operowych w twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Inspirowane powieścią Aldousa Huxleya Diabły z Louduni dramatem Johna Whitinga The Devils, od pierwszego wystawienia 1969 roku w Hamburgu cieszysię niesłabnącym zainteresowaniem reżyserów. Powstało ok. 30 realizacji, które wystawiono w największych teatrach operowych w Polsce i na świecie.
Libretto traktuje o opętaniu, szaleństwie fanatyzmu, ambicjachpolitycznych i erotycznych namiętnościach. Opowiada o wydarzeniach, jakie rozegrały się we francuskim Loudun na początku XVII wieku, gdzie odbył się proces księdza Urbana Grandiera,oskarżonego o konszachty z diabłem. Główny bohater jest postacią historyczną, a jego proces i śmierć uważane są za najciemniejsze z kart historii związanej z wiarą w diabelskie opętania. Dzieło od premiery budziło wiele kontrowersji. „Ta opera miała najwięcej wykonań, jeśli chodzi o współczesne opery. W wielu krajach były protesty Kościoła, biskupów, ale nigdy w Polsce" –wspominał Penderecki.
Diabły z Loudunto dzieło „rozpięte między liturgicznym obrzędem, misterium, oratorium, dramatem muzycznym a współczesnymteatrem ekspresjonistycznym", jak podaje Daniel Cichy. Teatralne konteksty dostrzegł także Ates Orga, określając je jako „teatr moralnego niepokoju, w którym ukazywane zło ma służyć poszukiwaniu utraconych wartości". Mieczysław Tomaszewski widział w nim z kolei „rozedrganie muzyki na spięciu, na gorącej krawędzi sacrum i profanum". Operareprezentuje środkowy, pełen technik awangardowych, okres twórczości Pendereckiego –wpisuje się w nurt sakralny, zapoczątkowany w 1958 roku przez Psalmy Dawida. Utwórwywodzi się ztradycji dramatów Richarda Wagnera, gdzie orkiestra traktowana jest jako aktywny bohater o wielkiej roli dramaturgicznej. Opera nawiązuje również do tradycji dramma per musicaClaudio Monteverdiego, co objawia sięwystępowaniem solowychidialogujących partii śpiewanych,przeplatanychfragmentami w całości mówionymi, które scalają dramaturgicznie całość.Niekonwencjonalne artykulacje, klastery, eksploracja sonorystycznych właściwości instrumentarium, podbudowują mistyczny wymiar opery, do której chętnie powracał sam kompozytor. W roku 2012 stworzył na nowo instrumentacjęi przeredagował partyturę, dokomponowując do niej kilka nowych scen.
Spektakl w reżyserii Laco Adamika został przygotowany z okazji siedemdziesięciopięciolecia urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Premiera nowej interpretacji miała miejsce13 grudnia 2008 roku podczas uroczystego otwarcia nowej siedziby Opery Krakowskiej z udziałem samego kompozytora. Diabły z Loudunsą trzecią operą Krzysztofa Pendereckiego wystawioną przez krakowską scenę po dziełach Król Ubu(1993) i Czarna maska(1998). W pierwszą rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego w hołdzie Maestro odbędzie się projekcjaopery zarejestrowanejw krakowskim teatrze w 2014 roku. Spektakl będzie można obejrzeć bezpłatnie na platformie Play Kraków 29 marca o g. 18.30.
Patronat: Stowarzyszenieim. Ludwiga van Beethove