W niedzielę rusza teatralny Sopot Non-Fiction

6. Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction

Już po raz szósty Sopot na przełomie sierpnia i września zamienia się w kuźnię spektakli o profilu dokumentalnym. Tegoroczna edycja będzie wyjątkowa, bo bardzo bogato zapowiada się towarzyszący pracy nad nowymi spektaklami przegląd przedstawień powstałych dzięki Festiwalowi Sopot Non-Fiction w ostatnich latach.

Impreza potrwa od 26 sierpnia do 2 września, podczas której obejrzeć będzie można spektakle już zrealizowane i efekty pracy warsztatowej ośmiu grup podczas kończących imprezę Maratonów Non-Fiction.

Sopot Non-Fiction to festiwal teatralny poświęcony pracy nad spektaklami opartymi na faktach i literaturze faktu. W kilku (w tym roku ośmiu) grupach warsztatowych artyści wywodzący się z różnych stron Polski pracują nad tekstami, interpretacją i szkicem kształtu scenicznego przedsięwzięć. Spora część z nich później rozwijana jest już w ich macierzystych instytucjach i trafia na scenę. Efekty pracy przedstawiane są w formie kilkudziesięciominutowych prezentacji z omówieniem wraz z publicznością, która zamienia się w krytyków pokazu i przekazuje swoje uwagi. W ten sposób artyści dostają od razu sygnał zwrotny, czy ich pierwsze pomysły warte są rozbudowania, czy też lepiej zmodyfikować swoją koncepcję.

- Co roku dostajemy 30-40 zgłoszeń od artystów z całej Polski. Wspólnie z Romanem Pawłowskim dokonujemy wstępnej selekcji i z tego grona razem z Adamem Orzechowskim wybieramy grupy warsztatowe, pracujące nad poszczególnymi tematami. Zwracamy uwagę na to, by projekty się nie powtarzały w stosunku do poprzednich lat. Staramy się wybierać te najciekawsze, biorąc pod uwagę czy są szanse na realizację projektu na scenie. Potem wzorem poprzednich lat - oczywiście na miarę naszych możliwości - zapraszamy te spektakle do siebie. W tym roku udało się z trzema propozycjami, dwie kolejne również mieliśmy w planach, ale premierę "Nad zatoką księżyc" Teatr Wybrzeże przeniósł na inny termin, a "California" Teatru Trans-Atalntyk nie mogła do nas przyjechać, bo jeden z aktorów jest w trakcie naszej imprezy niedostępny - wyjaśnia Adam Nalepa, jeden z pomysłodawców i kuratorów Festiwalu Sopot Non-Fiction.

Największe zainteresowanie budzą Maratony Non-Fiction, podczas których publiczność ma okazję poznać efekty pracy zespołów warsztatowych. W tym roku artyści zajmą się żeńskimi wątkami rodzinnymi przez pryzmat historii kobiet - córki, wnuczki i prawnuczki przyglądają się swoim matkom, babkom i prababkom od czasów II wojny światowej - grupa "Bez tytułu. Raj. Projekt dyptyku dokumentalnego", reż. Martyna Wawrzyniak i Joanna Bednarczyk); sektą Kościoła Zjednoczeniowego w Korei Południowej i rytuałem wejścia do sekty (grupa "Is it Pamela / Inkarnacje", reż. Marta Ziółek); szwedzką gwiazdą III Rzeszy i następczynią Marleny Dietrich - Zarah Leander (grupa "Zarah. Od tego świat się nie kończy", reż. Ewa Wyskoczyl).

W centrum uwagi będzie też Stocznia Gdańska im. Włodzimierza Lenina i ukazana na jej przykładzie transformacja ustrojowa (grupa "Sen złoty stoczni", reż. Ivo Vedral); problem seksbiznesu, przedstawiony na przykładzie uprowadzonej przed laty do zachodnich agencji prostytutki, która dzisiaj prowadzi ekskluzywny burdel w stolicy (grupa "I love to love", reż. Hanna Klepacka); figura współczesnego mężczyzny na przykładzie Anatolija Moskwina, który na skutek traumy penetrował groby i bezcześcił zwłoki małych dziewczynek, balsamując ich ciała i ubierając niczym lalki (grupa "Laleczki", reż. Lena Frankiewicz); Róża Ostrowska, trójmiejska pisarka, aktorka i kierownik literacki Teatru Wybrzeże, zwolniona z pracy za obronę demonstracji studenckich marca 1968 roku (grupa "Ostrowska. Wyspa", reż. Małgorzata Warsicka) oraz feedersi, czyli pary, w których mężczyzna tuczy swoją partnerkę do niewyobrażalnych rozmiarów, a ta tylko je i "rośnie" dla niego, spełniając jego fantazję o unieruchomionej, nagiej, bardzo tłustej partnerce, zdanej na jego łaskę i niełaskę (grupa "Nakarm mnie", reż. Agata Baumgart).

Pokazy pracy warsztatowej będzie można zobaczyć za darmo 1 i 2 września w Scenie Kameralnej w Sopocie (trzy grupy zaprezentują się 1 września, od godz. 17, dwie kolejne 2 września, od godz. 13, a ostatnie trzy tego samego dnia od godz. 17). Wcześniej grupy pracują bez publiczności.

Widzowie mogą jednak zobaczyć aż cztery spektakle gościnne, z czego trzy to owoce pracy nad ubiegłorocznymi projektami. Już 27 sierpnia (godz. 20, Scena Kameralna w Sopocie) spektakl 'Mosdorf. Rekonstrukcja" w reż. Beniamina M. Bukowskiego zagra Teatr Nowy w Poznaniu. Przybliżona zostanie sylwetka Jana Mosdorfa - ratującego Żydów antysemity, twórca faszyzującego ruchu przeciwnik hitleryzmu, brutalny polityk, który nie zawaha się porzucić towarzyszy w chwili zagrożenia, by oddać życie za innych. Z kolei 29 sierpnia (godz. 19, Scena Kameralna w Sopocie) ten sam teatr zagra przedstawienie 'Ambona ludu" w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego - to studium lokalnej społeczności, napisane specjalnie dla Teatru Nowego w Poznaniu przez Wojciecha Kuczoka.

Z kolei 31 sierpnia (godz. 20, Scena Kameralna w Sopocie) zobaczyć będzie można 'Reykjavik '74" w reżyserii Katarzyny Kalwat z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu poświęcony niewyjaśnionej do końca śmierci dwóch mężczyzn w Islandii, do której przyznała się szóstka młodych osób, wielokrotnie zmieniającej podczas procesu zeznania. Przegląd gotowych spektakli uzupełnia występ drag queen w konwencji stand-upu 'KIM - performance dokumentalny" (28 sierpnia, godz. 18 w Teatrze BOTO) w reż. Elżbiety Depty z udziałem Kima Lee, w sztuce luźno opartej o historię życia Kima, drag queen pochodzącej z Wietnamu, który przyleciał do Warszawy studiować fizykę plazmową.

Wstęp na spektakle gościnne na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże i przedstawienie "KIM - performance dokumentalny" w Teatrze BOTO kosztują 35 zł (bilet normalny) oraz 25 zł (bilet ulgowy). Wstęp na pokazy Maratonu Non-Fiction w Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże jest wolny. Budżet festiwalu wynosi 115 tys. zł.

Łukasz Rudziński
www.trojmiasto.pl
26 sierpnia 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...