W poszukiwaniu historii zapisanych w ciele

"Salto mortale - kilka wprawek z umierania" - reż. Majka Justyna - Teatr Chorea w Łodzi

A jeśli życie i czas jest tylko wielką pętlą, nieustannym, wiecznym powrotem? Zbliżaniem do śmierci, akceptowaniem nieuchronnej zmiany?

Każdego dnia możemy ćwiczyć się w umieraniu. Spotykać ze śmiercią, wypić z nią kawę, pójść na lody. Poczuć jej ciężki oddech na karku, roześmiać z jej czarnego dowcipu, zatańczyć kawałek makabrycznego walca. Każdego dnia obierać się z kolejnych historii, osobistych przekonań, smakować nieuchronność. Obcować z rozpadem.

To teraz zamknij oczy. I poćwicz.

„A gdyby (...) jakiś demon (...) rzekł ci : »Życie to, tak jak je teraz przeżywasz i przeżywałeś, będziesz musiał przeżywać raz jeszcze i niezliczone jeszcze razy; i nie będzie nic w niem nowego, tylko każdy ból i każda rozkosz i każda myśl i westchnienie i wszystko niewymownie małe i wielkie twego życia wrócić ci musi, i wszystko w tym samym porządku i następstwie« (...)"

Friedrich Nietzsche, "Wiedza radosna"

Spektakl taneczny "Salto mortale" to eksperymentalne spotkanie obrazu i ruchu w poszukiwaniu historii zapisanych w ciele oraz doświadczeń tkwiących w zakamarkach świadomości, na granicy jawy i snu. Spektakl tworzony jest głównie w oparciu o techniki improwizacyjne „Śniącego ciała" Arnolda Mindella oraz o ruch autentyczny.

Koncepcja i wykonanie: Majka Justyna
Choreografia: Joanna Jaworska-Maciaszek
Muzyka: Maciej Maciaszek
Wizualizacje: Janek Caban, Mateusz Dziworski
Projekt plakatu: sweetjesus.pl
Kostiumy: Daria Szymańska
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Realizacja dźwięku: Marcin Dobijański

Majka Justyna - tancerka, wokalistka, performerka, praktykuje i uczy Ashtanga Jogi. Członkini Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA, gdzie produkuje spektakle i koncerty oraz koordynuje projekty edukacyjne i społeczne. Zajmuje się pracą z ciałem i tańcem od 5 roku życia, począwszy od tańca ludowego w Zespole Pieśni i Tańca Ludowego "Harnam", przez klasykę, po taniec współczesny oraz kontakt improwizację i tango argentyńskie. Praktykuje Ashtanga Jogę skupiając się na aspekcie terapeutycznym, równomiernym rozwoju ciała, zapobieganiu kontuzjom oraz odnajdywaniu harmonii między ciałem a umysłem. Wraz z przyjaciółmi współtworzy w Łodzi KIPISZ-przestrzeń improwizacji osobistej. Współpracowała z różnymi artystami przy projektach teatralno-tanecznych: m.in. z Yukari Uto nad performancem "Nigero", z Zorką Wollny przy etiudzie "Muzeum" i "Kompozycja na 12 aktorów i zakłady Lido", z duetem vj-ów ElektroMoon, przy ediudach filmowych "Tactum" i "Grzeczny-grzeszny"; brała udział w performancach tanecznych, "Flying Circus", "Wózek Warhola" i wielu działaniach site-specific. Od 2011 roku bierze udział w spektaklach Teatru CHOREA: "Oratorium Dance Project", "Bachantki", "Szczelina", "Derby", "Oratorium ziemi", „2.0.4.5.Opera metafizyczna", „Tragedia Jana" oraz koncertach: „Koncert Pieśni Antycznych", "Gilgamesz", "Pieśni Świata", "Engi vengi", "Spojrzystość", "Lulabajki".

 

9 grudnia 2019, godz. 19:00, 

scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi,
wiek widzów: 15+, wstęp: bezpłatny,
ilość miejsc ograniczona, konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc
rezerwacje: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207

(-)
Materiał Teatru
20 listopada 2019
Portrety
Majka Justyna

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia