W poszukiwaniu nieśmiertelności

"Gilgamesz" Teatru Chorea

Oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna "Eposu o Gilgameszu" inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru. Koncert Tomasza Krzyżanowskiego 14 kwietnia.

Podczas koncertu zaprezentowanych zostanie 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji.

Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane będą pieśniami w polskim tłumaczeniu. Całość wykona 12 osobowy chór złożony z artystów posiadających różnorodne doświadczenie muzyczne i teatralne. Towarzyszyć im będzie zespół muzyczny w składzie: Paweł Odorowicz (altówka), Wojciech Traczyk (kontrabas), Hubert Zemler (instrumenty perkusyjne) oraz kwartet smyczkowy.

***

Prawykonanie "Gilgamesza" odbędzie sie podczas koncertu 14 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej.

***

Tomasz Krzyżanowski - kompozytor, aranżer, producent, i multiinstrumentalista. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, filmów, performance, projektów artystycznych. Na stałe współpracuje z Teatrem CHOREA z Łodzi, w którym od 2004r. kieruje pracą muzyczną. Od 2011r. prowadzi w Łodzi Wielki Chór Młodej Chorei. Od roku 2006 wraz z Teatrem CHOREA regularnie prowadzi warsztaty muzyczno-teatralne na całym świecie dla aktorów, muzyków, tancerzy, performerów (min: w RedCat i Calarts w Los Angeles, w Centrum Sztuki w Delfach, w Meyerhold Center w Moskwie, w Teatrze Atalaya w Sevilli, na Giving Voice w Aberystwith). Autor muzyki do spektakli: Gry w Pana Cogito, Grotowski - próba odwrotu i Bachantki w reż. Tomasza Rodowicza, Tehillim/Psalmy w reż. Pawła Passiniego, Antygona w reż. Doroty Porowskiej,TOV w reż. Rosanny Gamson, Koguty, Borsuki i inne kozły, Córka swojej matki w reż. Igi Załęcznej, Mnemotechniki w reż. Leny Rogowskiej. Skomponował muzykę do widowiska Oratorium Dance Project z udziałem Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz 100 tancerzy i chórzystów amatorów, uznanego za najważniejsze wydarzenie artystyczne 2011 roku i nagrodzonego Energią Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt realizowany jest przy udziale środków z budżetu Województwa Łódzkiego.

***

Koncert "Gilgamesz" realizowany jest we współpracy Teatru CHOREA i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

"GILGAMESZ" - koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Chór: Joanna Chmielecka, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska, Sean Palmer, Kuba Pałys, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Toneva, Dara Weinberg.

Altówka: Paweł Odorowicz

Kontrabas: Wojciech Traczyk

Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler

Kwartet smyczkowy Befane: 1 skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, 2 skrzypce Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela -Zofia Łęczycka

Konsultacja literacka: Dara Weinberg

(-)
Materiał Organizatora
3 kwietnia 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...