W Rzeszowie

1. Festiwal Nowego Teatru

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie organizuje 15 - 21 listopada I Festiwal Nowego Teatru. Nową odsłonę Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, które liczą 53 lata.

– Chcemy promować działania artystyczne, których istotą jest poszerzanie granic dramatu i teatru. Dokonujące się między innymi za sprawą ekspansji nowych mediów i coraz bardziej zauważalnej wirtualizacji naszego świata – informuje Jan Nowara, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Wandy Siemaszkowej. – Nasz festiwal wypełnią spektakle wykorzystujące multimedia w konstruowaniu rzeczywistości scenicznej oraz formy sceniczne na pograniczu teatru, performansu, koncertu i filmu.

Spektakle festiwalowe będą grane na dużej scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej i na tę okazję przystosowanej Sali Industrialnej Galerii Rzeszów. Kolejno pojawią się z Komuny Warszawa „Paradise Now? Remix Living Theatre", z Teatru im. Wandy Siemaszkowej „Stara kobieta wysiaduje" w realizacji Kuby Falkowskiego, z Komuny Warszawa i Centrum Kultury Zamek w Poznaniu „Teren badań: Jeżycjada" w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, z Teatru Nowego w Poznaniu „Dziady" w reżyserii Radosława Rychcika, z Komuny Warszawa „Bohaterowie przyszłości" w reżyserii Markusa Öhrna, z Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu „W samo południe" w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, z Teatru Centrala „Chopin bez fortepianu" w reżyserii Michała Zadary, z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu „Umwukawg. Dzisiaj narysujemy śmierć" w reżyserii Jana Naturskiego, z Teatru Współczesnego w Szczecinie „Utwór o Matce i Ojczyźnie" w reżyserii Marcina Libera, ze Starego Teatru w Krakowie „Akropolis" w reżyserii Łukasza Twarkowskiego.

W ramach festiwalowych pojawi się Kinoteatr z filmowymi rejestracjami remiksów, nowych interpretacji legendarnych dzieł z obszaru teatru, tańca i sztuk wizualnych, zrealizowanych w ramach nowatorskiego projektu Komuny Warszawa. Ekranizacje współczesnych polskich sztuk zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie w ramach Teatroteki: „Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, „Trash Story" Magdy Fertacz, „Cukier Stanik" Zyty Rudzkiej, „Walentyna" Julii Kamińskiej i Wojciecha Farugi, „Książę" Karola Radziszewskiego. Pojawią się także w ramach projektu Drama Lab – nocne czytania najnowszych tekstów dla teatru.

– Wieść o śmierci teatru to jeden z refrenów nowożytnej cywilizacji przekazu. Miałyby do jego zgonu rzekomo doprowadzić kino, telewizja, internet. Tyle, że one liczą sobie dziesiątki, a on – tysiące lat. Teatr przetrwa więc tę epokę wielkiej pajęczyny, która oplata nas coraz gęstszymi mackami. Zasadą globalnej sieci jest sprzedaż i wymiana dóbr. Dla pomnożenia wielkiego kapitału. W sieci jestem towarem i konsumentem. Zasadą teatru jest wymiana dobra. Dla budowania ludzkiej kondycji. W teatrze jestem człowiekiem, który się spotyka. Aktor z widzem – w jednym czasie i miejscu. Tej relacji nie może zastąpić żadne medium. Ale, czy może ją wzbogacić? Wyznaję wiarę w arcydzieła literatury. Dlatego w repertuarze Siemaszkowej są w tym sezonie Ibsen, Różewicz i Słowacki. W następnych pojawią się Witkacy, Szekspir, Wyspiański, Gombrowicz, Dostojewski, Mickiewicz i Czechow. Ale te wspaniałe teksty trzeba zdjąć z półki, odkurzyć, przeczytać i zrozumieć dziś. A potem wystawić i dotrzeć z tym przekazem także do młodych surferów w wielkiej sieci. Nowe media to jeszcze jeden instrument w arsenale estetycznych środków wyrazu teatru. I Festiwal Nowego Teatru powołujemy do życia w przekonaniu, że każdy przekaz teatralny, także z użyciem nowych mediów, powinien mieć głębszy sens – podkreśla Jan Nowara.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
15 listopada 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...