Wagner z happy endem

"Zygfryd" - reż: Hans-Peter Lehmann - Opera Wrocławska

Trzy czwarte Wagnerowskiej Tetralogii we wrocławskiej Hali Ludowej już za nami - właśnie odbyła się premiera \'Zygfryda\'.

To część cyklu najrzadziej grywana osobno, choć - w przeciwieństwie do \'Złota Renu\' czy \'Walkirii\' - kończy się szczęśliwie, rozwiązując wątki z poprzednich części: młody Zygfryd wykuwa na nowo miecz swego ojca, za jego pomocą zwycięża wrogów, odzyskuje Pierścień Nibelunga i wreszcie przekracza krąg ognia, by znajdującą się wewnątrz niego uśpioną przez Wotana Walkirię Brunhildę przywrócić życiu i zbudzić do miłości ziemskiej. Ogromne trudności, piętrzące się zwłaszcza przed wykonawcami głównych ról, sprawiają, iż wystawienie \'Zygfryda\' jest ewenementem. Opera Dolnośląska pod wodzą Ewy Michnik poradziła sobie znakomicie, częściowo dzięki solistom zagranicznym, ale i doborowi solistów polskich, którzy także w większości sprawdzają się. Reżyseria Hansa-Petera Lehmanna utrzymana jest w tej samej konwencji co poprzednie inscenizacje cyklu - może się podobać lub nie, ale ma wielką zaletę: nie przeszkadza muzyce. Za rok premiera \'Zmierzchu Bogów\'.

Dorota Szwarcman
Polityka 27/05
9 lipca 2005

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...