„Wanda 2024" za „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo"

Publiczność za „Amadeuszem"

Werdykt 3. Festiwalu Arcydzieł - 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych (18-27.10.)

W tym roku był to przegląd przedstawień również z najwyższej półki i pełnią wysmakowanych wrażeń.

Jurorzy Agnieszka Przepiórska, Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski i Adam Orzechowski przyznali honorową Nagrodę Główną i statuetkę „Wanda 2024" spektaklowi „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo", w reżyserii Darii Kopiec, z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.

Uznali przedstawienie za poruszające i niezwykle wierne Żeromskiemu: „Anachroniczna fabuła poświęcona 19 - wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej, współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w świecie w tej kwestii do zrobienia" - napisali w werdykcie. Wyrazili uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które „zespolone w mistrzowskim stylu, złożyły się na to, co zawiera się w definicji arcydzieła".

Nagrodę zespołową 12 tys. złotych, otrzymali aktorzy grający w spektaklu „Lalka", w reżyserii Jana Jerzego Połońskiego, z Teatru Siemaszkowej w Rzeszowie, którzy „stworzyli wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć, między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu".

Nagrody aktorskie, po 4 tys. złotych otrzymali: Agata Kulesza i Adam Cywka, za role Matki i Leona w „Matce" Witkacego, w reżyserii Anny Augustynowicz, z Teatru Ateneum w Warszawie. Magdalena Drab, za Ewę, w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo", w reżyserii Darii Kopiec, z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Anna Guzik-Tylka, za Fräulein Schneider, w „Kabarecie", w reżyserii Małgorzaty Warsickiej, w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Robert Żurek, za Wokulskiego, w „Lalce", w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie.

Wyróżnienia aktorskie, po 2 tys. złotych: Aniela Kowalska i Dagny Mikoś, za Marię i Wąsowską, w „Lalce". Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt, za Sally Bowles, w „Kabarecie".

Nagrody realizacyjne, po 3 tys. złotych: Konrad Parola, za kostiumy do „Kabaretu". Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, za przestrzeń dźwiękową, w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo". Jarosław Staniek, za choreografię, w „Lalce". Artur Pałyga, za adaptację powieści „Dzieje grzechu" Żeromskiego, z przeznaczeniem na scenę.

Nie zyskał uznania jurorów, dostrzeżony przez krytyków w Polsce i zagranicą, podziwiany w Edynburgu, na Fringe Festival - największym festiwalu teatralnym na świecie, świetny spektakl Grzegorza Brala „Gusła", oparty o „Dziady" Mickiewicza, z Teatru Lubuskiego w Zielonej Górze.

W tym dobrym towarzystwie, znalazły się, nie zauważone przez jury - „Miarka za miarkę" Szekspira, w reżyserii Szymona Kaczmarka, z Teatru Siemaszkowej oraz „Makbet - głosy z ciemności", na kanwie Szekspira, Anety Adamskiej - Szukały, z Teatru Przedmieście, w Rzeszowie.

Urokliwego „Amadeusza" Shaffera, w reżyserii Anny Wieczór, z Teatru Jaracza w Łodzi, nagrodziła publiczność, półtora tysiącem głosów.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Podkarpacie
28 października 2024
Portrety
Jan Nowara

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...