„Wanda 2024" za „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo"
Publiczność za „Amadeuszem"Werdykt 3. Festiwalu Arcydzieł - 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych (18-27.10.)
W tym roku był to przegląd przedstawień również z najwyższej półki i pełnią wysmakowanych wrażeń.
Jurorzy Agnieszka Przepiórska, Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski i Adam Orzechowski przyznali honorową Nagrodę Główną i statuetkę „Wanda 2024" spektaklowi „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo", w reżyserii Darii Kopiec, z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.
Uznali przedstawienie za poruszające i niezwykle wierne Żeromskiemu: „Anachroniczna fabuła poświęcona 19 - wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej, współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w świecie w tej kwestii do zrobienia" - napisali w werdykcie. Wyrazili uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które „zespolone w mistrzowskim stylu, złożyły się na to, co zawiera się w definicji arcydzieła".
Nagrodę zespołową 12 tys. złotych, otrzymali aktorzy grający w spektaklu „Lalka", w reżyserii Jana Jerzego Połońskiego, z Teatru Siemaszkowej w Rzeszowie, którzy „stworzyli wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć, między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu".
Nagrody aktorskie, po 4 tys. złotych otrzymali: Agata Kulesza i Adam Cywka, za role Matki i Leona w „Matce" Witkacego, w reżyserii Anny Augustynowicz, z Teatru Ateneum w Warszawie. Magdalena Drab, za Ewę, w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo", w reżyserii Darii Kopiec, z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Anna Guzik-Tylka, za Fräulein Schneider, w „Kabarecie", w reżyserii Małgorzaty Warsickiej, w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Robert Żurek, za Wokulskiego, w „Lalce", w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie.
Wyróżnienia aktorskie, po 2 tys. złotych: Aniela Kowalska i Dagny Mikoś, za Marię i Wąsowską, w „Lalce". Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt, za Sally Bowles, w „Kabarecie".
Nagrody realizacyjne, po 3 tys. złotych: Konrad Parola, za kostiumy do „Kabaretu". Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, za przestrzeń dźwiękową, w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo". Jarosław Staniek, za choreografię, w „Lalce". Artur Pałyga, za adaptację powieści „Dzieje grzechu" Żeromskiego, z przeznaczeniem na scenę.
Nie zyskał uznania jurorów, dostrzeżony przez krytyków w Polsce i zagranicą, podziwiany w Edynburgu, na Fringe Festival - największym festiwalu teatralnym na świecie, świetny spektakl Grzegorza Brala „Gusła", oparty o „Dziady" Mickiewicza, z Teatru Lubuskiego w Zielonej Górze.
W tym dobrym towarzystwie, znalazły się, nie zauważone przez jury - „Miarka za miarkę" Szekspira, w reżyserii Szymona Kaczmarka, z Teatru Siemaszkowej oraz „Makbet - głosy z ciemności", na kanwie Szekspira, Anety Adamskiej - Szukały, z Teatru Przedmieście, w Rzeszowie.
Urokliwego „Amadeusza" Shaffera, w reżyserii Anny Wieczór, z Teatru Jaracza w Łodzi, nagrodziła publiczność, półtora tysiącem głosów.