Wbrew kryzysowi

34. Opolskie Konfrontacje Teatralne

Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu Tomasz Konina zaprezentował repertuar 34. edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska 2009" oraz opowiedział o reżyserowanym przez niego spektaklu "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza.

Tegoroczny festiwal upłynie pod hasłem „Klasyka jest młoda”, by podkreślić jej uniwersalność i aktualność. Co ciekawe, wydarzeniom 34. OKT towarzyszyć będą inne imprezy festiwalowe: dyskusja na temat poezji: „Po co miastu potrzebny poeta?” z zaproszonym Tomaszem Różyckim i prowadzącym spotkanie Janem Fausettem, czy też, niezwykle ważny, przygotowany wraz z Uniwersytetem Opolskim i nadal czekający na dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego projekt „Gra z pamięcią. Grotowski - inspiracje (Opole 1959-1964)”.

Niestety, międzynarodowy kryzys gospodarczy wpłynął negatywnie również na tegoroczne OKT - budżet wynoszący 650 tyś. złotych i wykruszanie się sponsorów sprawiło, że niemożliwym stało się sprowadzenie do Opola spektakli drogich: wystawianej w krakowskim Teatrze Starym „Trylogii” w reżyserii Jana Klaty, czy też „Sprawy Dantona” wyreżyserowanej przez Pawła Łysaka z bydgoskiego Teatru Polskiego. Toteż trzy ze spektakli konkursowych (dwa wyżej wymienione oraz „Lalka” wg Prusa w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru Polskiego we Wrocławiu) to spektakle wyjazdowe - opolska publiczność będzie miała okazję wybrać się na nie wynajętymi przez teatr autokarami. 

Spośród festiwalowych przedstawień obejrzeć będzie można te, których autorów do tej pory nie przypisywano do kategorii klasyki: w tym gronie znajdują się Karol Wojtyła oraz Janusz Korczak. Sztuka pierwszego z nich - „Hiob” lwowskiego Teatru Woskriesenije, w reżyserii Jarosława Fedoryszyna wystawiana będzie na opolskim Rynku, natomiast „Wieczór sierot” drugiego twórcy, zrealizowany przez łódzkie Miasto Dialogu, którego reżyserem jest Michał Boczar, to już przedstawienie konkursowe. Do sztuk, które walczyć będą o nagrodę główną dołączają jeszcze cztery: „Opętani” Gombrowicza z Teatru im. Szaniawskiego w Łodzi w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (znanego opolskiej publiczności z wystawienia „Chóru sportowego”), z Teatru im. Jaracza w Łodzi - „Wyzwolenie” Wyspiańskiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego (przygotowane przez studentów IV roku aktorstwa), „Grube ryby” Bałuckiego wyreżyserowane przez Krystynę Jandę (przedsięwzięcie prywatnego Teatru Polonia z Warszawy) oraz opolskie „Panny z Wilka” w reżyserii Tomasza Koniny. 

Choć festiwal oficjalnie potrwa od 16. do 26. kwietnia, to nieoficjalnie otwierać go będzie „Sprawa Dantona” w Bydgoszczy, a kończyć, również nieoficjalnie, w maju - edycja konkursu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Klasyka europejska”. 

Poruszając kwestię „Panien z Wilka” Tomasz Konina wyznał, że nosił się z zamiarem wystawienia opowiadania Iwaszkiewicza już od dłuższego czasu. Premiera pierwszej scenicznej adaptacja tego dzieła nastąpi 21. marca, i - jak mówiła Katarzyna Dudek, kierowniczka literacka Teatru Kochanowskiego - „będzie to ostra kontra do filmu”. Jednakże widzowie zostaną posłani w świat wrażeniowości, zmysłowości i refleksji. 

Premiera spektaklu już niedługo, a na 34.OKT pozostaje jeszcze trochę poczekać. Oby i tym razem, jak mawiał Rousseau, „owoce cierpliwości były słodkie”.

Karolina Kaczmar
Dziennik Teatralny Opole
18 marca 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...