Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok
Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok: 28 - 30 kwietnia 2023 r.Majówka to czas wyjazdów i weekendowych wycieczek. Gdy pogoda pokrzyżuje plany, można wybrać teatr. Białostockie placówki mają wiele ciekawych propozycji.
„Palko" reż. Kata Csato – Białostocki Teatr Lalek
28 kwietnia – godz. 10.00
29 kwietnia - godz. 14.00
30 kwietnia - godz. 13.00
1 maja – godz. 15.00
2 maja – godz. 10.00
3 maja – godz. 15.00
Czy znacie Palko? A może pamiętacie go ze spektaklu „Lenka"? Jeśli nie, na pewno chętnie go poznacie – to chłopiec ciekawy świata, który odkrywa go jeżdżąc na swojej ulubionej hulajnodze. Ma bogatą wyobraźnię, którą rozwija czytając mnóstwo książek. Jest bardzo podobny do swoich rówieśników – wesoły, pomocny, koleżeński – z jedną różnicą. Jest odrobinkę nieporadny... Czy mimo tego uda mu się odnaleźć prawdziwą przyjaźń? By się o tym przekonać – wystarczy przyjść na „Palko". BTL zaprasza na kameralne, uczące tolerancji oraz akceptacji przedstawienie dla najmłodszych widzów. (materiały BTL)
„Karmelek" reż. Roksana Miner – Białostocki Teatr Lalek
28 kwietnia – godz. 9.00
29 kwietnia - godz. 15.00
30 kwietnia - godz. 12.00, 14.00
BTL zaprasza do najmniejszej wioski na świecie, w której mieści się najmniejsza Zagródka na świecie, a tam? Cała masa wiejskich zwierzaczków, z których każde jest bardzo pożyteczne: Krowa daje mleko, Owca wełnę, Kura jajka, a Kogut budzi wszystkich co rano. I tylko jeden maleńki Piesek nie wie, co mógłby dać od siebie. Rozpoczyna się poszukiwanie, w którym na pomoc Karmelkowi wyruszą nasi najmniejsi widzowie.
„Karmelek" to ciepła, pełna humoru opowieść o poszukiwaniu czegoś, co czyni nas potrzebnymi, czegoś, co moglibyśmy ofiarować naszym Najbliższym, a co – jak się wraz z naszym Karmelkiem dowiemy – jest całkowicie niematerialne.
Okraszony piękną muzyką i radosnymi piosenkami spektakl, pełen zabawy i interakcji z Widownią, przewidziany jest dla dzieci najmłodszych. (materiały BTL)
„Z głową byka" reż. Robert Jarosz – Białostocki Teatr Lalek
28 kwietnia – godz. 12.00
29 kwietnia – godz. 17.00
30 kwietnia – godz. 16.00
Nastoletni Michał, główny bohater spektaklu „Z głową byka", porównuje swoje życie do losów mitycznego herosa. Odgrywa rolę Tezeusza, próbując zrozumieć i ujarzmić bestię, która zamieszkała w jego wyobraźni. Jak uda mu się odnaleźć harmonię?
„Z głową byka" w reżyserii Roberta Jarosza to pierwsza w tym roku premiera w Białostockim Teatrze Lalek. Pełna nawiązań do mitologii greckiej, z efektowną scenografią Pavla Hubički, i choreografią Marty Bury, muzyką Piotra Klimka oraz wizualizacjami Sebastiana Łukaszuka.
„Pani Pylińska i sekret Chopina" reż. Adam Opatowicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
28 kwietnia – godz. 19.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
29 kwietnia – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
„Pani Pylińska i sekret Chopina" jest opowieścią, jak muzyka kształtuje paletę naszych emocji, stosunek do otaczającego nas świata, a przede wszystkim do drugiego człowieka, który sam przecież jest innym fascynującym światem. Podczas muzycznych spotkań nauczycielki i ucznia istotne były rozmowy o Chopinie, o jego pasji, a przede wszystkim o wrażeniach, uczuciach i emocjach, które wywoływał. W tym portrecie literackim wielki kompozytor jest nie tylko mistrzem, co przewodnikiem, nie tyle po świecie muzyki, ile po życiu w ogóle.
Istotą koncepcji jest wydobycie na pierwszy plan muzyki Fryderyka Chopina z całym jej dźwiękowym bogactwem, a także wszystkich dźwięków natury i realnej rzeczywistości, które wynikają bezpośrednio z opowiadanej historii i nałożenie na ten świat głosów aktorów, grających swoje postaci. W minimalistycznej wręcz ascetycznej i symbolicznej przestrzeni, budowanej przede wszystkim światłem spróbujemy usłyszeć całą partyturę tej książki i może w ten sposób, choć na moment, dotkniemy sekretu Chopina. (materiały TD)
„Wesoła wdówka" reż. Michał Znaniecki – Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki
28 kwietnia – godz. 19.00
29 kwietnia – godz. 19.00
30 kwietnia – godz. 18.00
Skomponowana w roku 1905 do libretta Victora Léona oraz Leo Steina operetka, swoją prapremierę miała na deskach Theater an der Wien w Wiedniu 30 grudnia 1905 roku. Chociaż początkowo zarówno reakcje publiczności, jak i opinie krytyków były niepochlebne, „Wesoła wdówka" szybko zyskała ogromną popularność. W Polsce pierwszy raz wystawiono ją w Warszawie, już po roku od wiedeńskiej premiery (16 listopada). Dzisiaj refren słynnego duetu dwójki głównych bohaterów – Hanny Glawari oraz hrabiego Daniły – „Usta milczą, dusza śpiewa", potrafi zanucić chyba każdy.
Zaliczane do klasyki repertuaru operetkowego dzieło zagości również na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej, w polskiej wersji językowej, autorstwa Jerzego Jurandota i Józefa Słotwińskiego, w przekładzie Michała Znanieckiego.
Operetka Franza Lehára opowiada o perypetiach tytułowej wdówki – Hanny, obywatelki wymyślonego Księstwa Pontevedry, bajecznie bogatej, dzięki spadkowi po mężu – bankierze.
Co może zrobić kobieta w takiej sytuacji? Wyjechać na przykład do... Paryża, szaleć i zakochać się! A jeśli miłość doprowadzi do małżeństwa z cudzoziemcem? Wtedy z kraju wyjadą również pieniądze, co przyprawia o kołatanie serca ministra skarbu Pontevedry. Intrygi i sekrety – to wszystko, by podstępnie odwieść Hannę od potencjalnego zamążpójścia. Czy splot zdarzeń doprowadzi do szczęśliwego zakończenia? (materiały OiFP)
"Białostockie opowieści" - majówka w Nie Teatrze
W Nie Teatrze będzie można posłuchać „Białostockich opowieści" – w programie koncerty i spektakle.
Recital „Od Rozkoszy do Ritza" koncepcja wydarzenia: Mateusz Karolczuk
28 kwietnia – godz. 19.00
Na początek widzowie cofną się do okresu międzywojnia. To ożywiony czas aktywności licznych estrad, kinoteatrów i artystów. Historia aspirującej artystki osadzona w realiach ówczesnego Białegostoku jest kanwą opowieści "Od Rozkoszy Do Ritza", czyli recitalu wzbogaconego o wątki fabularne, listy, monologi i piosenki! "W małym kinie" Władysława Szpilmana, "Gdy zakwitną bzy" i "Ta mała piła dziś" Artura Golda, "Pijana fordanserka" Alfreda Schera, "Piosenka o zagubionym sercu" czy "Miłość ci wszystko wybaczy" Henryka Warsa i inne tworzą niepowtarzalny klimat kameralnego widowiska z pięknymi kostiumami, które stworzył kostiumograf i scenograf, Mateusza Karolczuk.
„Mi estas Lidia" konsultacje reż. Agata Biziuk-Brajczewska – NieTeatr
29 kwietnia – godz. 19.00
Lidia Zamenhof była najmłodszą córką Klary i Ludwika Zamenhofów. Wydawczyni, tłumaczka, aktywna esperantystka. Dziś najczęściej funkcjonuje jako wpis encyklopedyczny, a przecież za jej dokonaniami stał żywy człowiek, zbudowany z myśli i ciała. Paula Czarnecka w swojej sztuce oddaje jej głos poruszając jednocześnie temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary.
„Mi estas Lidia" to monodram Pauli Czarneckiej o córce Ludwika Zamenhofa - polskiego lekarza okulisty żydowskiego pochodzenia, twórcy idei i języka esperanto, ośmiokrotnie nominowanego do Pokojowej Nagrody Nobla. Życie i dokonania Zamenhofa są powszechnie znane i uznane. Na całym świecie istnieją setki obiektów (ulice, place itp.) nazwane jego imieniem, w tym dwie planetoidy. Natomiast wiedza o Lidii - córce Zamenhofa jest znikoma. Znana jest przede wszystkim jako „maskotka Lilka", a przecież była ważną postacią. Przede wszystkim z powodzeniem i zaangażowaniem kontynuowała ideę i działalność ojca podróżując po Kongresach Esperantystów na całym świecie. Była prawniczką, nauczycielką (wykorzystywała metodę Cseh, która umożliwiała nauczanie esperanta grup międzynarodowych), tłumaczką (przetłumaczyła na esperanto m.in. „Quo vadis" oraz opowiadania B. Prusa) i pisarką. Została również pierwszą w Polsce bahaitką* (*Bahaizm - religia zakładająca duchową jedność ludzkości, oparta o dogmat istnienia jednego Boga dla wszystkich). Zginęła w 1942 r. w obozie w Treblince.
Spektakl „Mi estas Lidia" nie jest próbą biograficznego uchwycenia portretu Lidii Zamenhof, lecz dyskusją na temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary. W onirycznej przestrzeni przypominającej ekspozycje zapomnianej wystawy Paula Czarnecka wskrzesza definicje oddając Lidii głos, przywołując strzępki jej wspomnień, wchodząc z nią w nieustanny dyskurs.
„Sen" – urodzinowy koncert Martyny Zaniewskiej – Nie Teatr
30 kwietnia – godz. 18.00
Martyna Zaniewska. Białostoczanka z zamiłowania i wyboru. Historia i życie rodzinnego miasta wypełniają jej zainteresowania artystyczne i naukowe. Poświęciła im pracę zawodową, rozprawę doktorską oraz wszystkie, duszą wyśpiewane, piosenki w spektaklu „Migdały i Rodzynki. Szkice białostockie" w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Martyna Zaniewska wystąpi w Nie Teatrze przede wszystkim z materiałem z płyty „Sen". Wydawnictwo powstało we współpracy z Kamilem Barańskim - wybitnym pianistą, kompozytorem, aranżerem i producentem muzycznym. Kompozytorem i autorem materiału był także Mateusz Krautwurst - jeden z najbardziej uzdolnionych wokalistów młodego pokolenia. Oboje 30 kwietnia obchodzą urodziny, a więc to najlepszy sposób uczczenia tego świątecznego dnia. W koncercie wezmą też udział zaproszeni goście: Anna Karolska, Michał Kamiński, Monika Kamińska, a także Julia Kuzyka, która 14 maja będzie miała w Nie Teatrze premierę swojego debiutanckiego krążka. Koncert poprowadzi psycholożka i dziennikarka Małgorzata Ohme. Możecie być pewni, że to nie wszystkie niespodzianki!
Podczas koncertu usłyszeć można będzie zarówno utwory z tej płyty, jak i znane oraz lubiane standardy muzyki jazzowej i bluesowej. Nie zabraknie także utworów związanych z historią Białegostoku. Jedną z opowieści o naszym mieście Martyna Zaniewska ocaliła od zapomnienia tworząc obraz filmowy do piosenki "Białystok, miasteczko me".
Artystce i zaproszonym gościom akompaniować będzie Kamil Barański - pianista, klawiszowiec, muzyk sesyjny, producent muzyczny, aranżer, realizator, akompaniator, kompozytor. Członek zespołów Maryli Rodowicz, Nicka Sincklera, Mateusza Krautwursta, grupy Śrubki Michała Jurkiewicza. Kierownik muzyczny cyklu "Niebieski koncert" Joanny Kondrat oraz zespołu Nataszy Urbańskiej. (materiały Nie Teatru).