Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok
Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok: 20-22.10.2023 r.Do Białostockiego Teatru Lalek wraca głośna i brawurowa „Zemsta" w reżyserii Pawła Aignera. Warto zobaczyć ten spektakl nawet kilka razy. Z kolei do Teatru Dramatycznego powraca „Skąpiec" Moliera. W ten weekend (20-22 października) nie brakuje też propozycji dla dzieci.
„Misiaczek" reż. Wiesław Czołpiński – Białostocki Teatr Lalek
20 października – godz. 9.00
21 października – godz. 16.00
22 października – godz. 15.00
"Każdy z Niedźwiedzi – fakt to nienowy, zapada w zimie w swój sen zimowy..."
Lecz co gdy jeden z nich nie może zasnąć? O tym właśnie wielkim problemie małych niedźwiadków opowiada "Misiaczek" – sztuka Marty Guśniowskiej, skierowana do naj-najmłodszej widowni.
Czy Misiaczkowi uda się w końcu zasnąć? Czy cenne lekarstwo na sen przyniesie Sroka? Wiewiórka? Krówka? Czy może Zając? Dowiecie się tego wybierając się na pluszowo-poduszkowy spektakl Białostockiego Teatru Lalek. (materiały BTL)
„Zemsta" reż. Paweł Aigner – Białostocki Teatr Lalek
20 października – godz. 20.00
21 października – godz. 18.00
22 października – godz. 18.00
To jest „Zemsta" Aleksandra Fredry na miarę XXI wieku – tak śmiało można określić spektakl, który w Białostockim Teatrze Lalek wyreżyserował Paweł Aigner. Premiera została przyjęta kilkuminutową owacją na stojąco.
Wszyscy, którzy znają wcześniejsze realizacje Pawła Aignera w Białostockim Teatrze Lalek, m.in. „Texas Jim", „Kandyd czyli Optymizm" czy „Słomkowy kapelusz" wiedzieli, że można liczyć na smakowitą teatralną ucztę. I nie zawiedli się. „Zemsta" Aleksandra Fredry to widowisko utrzymane w szaleńczym wręcz tempie. Aktorzy robią na scenie porządny bajzel. Ale jak robią! Już na samym początku scenografia rozpada się i – to dosłownie. W powietrzu latają kartonowe pudła, snopki siana, ze ścian spadają obrazy, a żyrandol dynda u sufitu. Uwaga widzowie w pierwszych rzędach!
„Lenka" reż. Kata Csato – Białostocki Teatr Lalek
21 października – godz. 15.00
22 października – godz. 14.00
Znacie Lenkę? Na pewno chętnie Ją poznacie – to rezolutna, ruda dziewczynka, która uwielbia rysować. Jest bardzo podobna do innych rówieśników – radosna, miła, koleżeńska – z jedną jedyną różnicą. Jest odrobinkę grubsza...
Czy przeszkodzi Jej to w odnalezieniu prawdziwej przyjaźni? By się przekonać – wystarczy przyjść na „Lenkę". BTL zaprasza na kameralny, uczący tolerancji oraz akceptacji spektakl dla widzów najmłodszych. (materiały BTL)
„Skąpiec" reż. Tomasz Man – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
20 października – godz. 10.00 (Kino Ton)
„Skąpiec" Moliera to komedia o nadmiernej miłości do pieniędzy. Harpagon, główny bohater sztuki, kocha tak bardzo swoje bogactwo, że nie potrafi się nim z nikim dzielić, nawet z najbliższymi. Zaaranżował córce i synowi małżeństwa „korzystne" tylko dla niego, ale wymyślony przez Harpagona plan się nie udaje. Każde z jego dzieci zakochuje się w kimś innym. Na domiar złego „ktoś ukradł" Harpagonowi skrzynkę pełną złota... Komedia Moliera jest napisana znakomicie – wartkim i dowcipnym dialogiem. Obfituje również w wiele śmiesznych sytuacji. A postaci Molier wykreował po mistrzowsku – są pełnokrwiste, intrygujące i energiczne. Ta ponadczasowa sztuka nadal nas bawi i co warte podkreślenia – wywołuje wrażenie aktualności. (materiały TD)
„Landschaft" reż. Waldemar Śmigasiewicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
20 października – godz. 19.00 (UCK)
21 października – godz. 19.00 (UCK)
22 października – godz. 19.00 (UCK)
„Landschaft" to ironiczna komedia, rodzinny obrazek, historia domu, w którym ojciec trzech synów, po śmierci ich matki, a jego żony stara się na nowo odbudować rodzinne relacje. Myląc władzę z wolnością, uwalnia chore patriarchalne i dyktatorskie zapędy. Posługując się zmyślną socjotechniką, skłóca ze sobą synów, pragnąc ukazać się im jako zbawca i niekwestionowany domowy autorytet. Ironia miesza się tu z humorem, a miłość ojcowska przybiera formy od zniewolenia po obłudną prawdę o nim samym. W tym kontekście ani obiektywna prawda, ani dążenie do niej nie mają większego znaczenia. Ważnym staje się jedynie interpretacja zdarzeń, przez które ojciec pragnie zapanować nad umysłami domowników, na nowo pisząc historię swojej rodziny. (materiały TD)
Koncert Jana Kondraka – Nie Teatr
20 października – godz. 19.00
Jan Kondrak to głos - wielki głos. Co do skali i siły pewnie największy spośród polskich głosów bardowskich. Jest cenionym autorem i kompozytorem. Pisze dla siebie i innych, na przykład dla Marka Dyjaka. Kojarzony z wyjątkową piwnicą artystyczną jaką jest Lubelska Federacja Bardów. Ma na koncie jedenaście płyt z LFB i osiem solowych dokonań. Z klasą sięga po klasykę - piosenki autorstwa Leonarda Cohena, Boba Dylana, Edwarda Stachury, Bułata Okudżawy, Włodzimierza Wysockiego, Stinga czy Jacka Kaczmarskiego.
Jan Kondrak to absolwent polonistyki w UMCS. Autor, kompozytor i wykonawca piosenek. Tłumacz, publicysta i prozaik. Współzałożyciel Lubelskiej Federacji Bardów. Zdobywca nagród na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, Krajowym Festiwalu Piosenki w Opolu i świnoujskiej FAMIE.
Zrealizował wiele scenariuszy własnych widowisk estradowych, np. Ogród wiszący-Pieśniarze świata – spektakl nagrodzony na targach estradowych OSET w Rzeszowie. Teatr Młodzieżowy w Ełku wystawił musical jego autorstwa pt. Moje Włosy. Na deskach Teatru Centralnego w Lublinie miała miejsce premiera jego widowiska pt. Pieśń z pieśni, do którego muzykę skomponował Zbigniew Łapiński.
Publikował w Kamenie, Kulturze Niezależnej i Tygodniku Współczesnym, Almanachu Prowincjonalnym, Akcencie, a najwięcej w piśmie Piosenka. Napisał rozdział monumentalnej pracy zbiorowej Jan Paweł II do artystów. Artyści do Jana Pawła II. Osobne rozdziały poświęcono Kondrakowi w książkach o charakterze archiwizacyjno-naukowym, w Scriptores i Świat trzeba przekręcić oraz w „Piosenki prawdziwe" w kulturze PRL.
Wymyślił formułę Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie i czternaście razy go przeprowadził. Wyróżniony Złotym Indeksem na czterdziestolecie Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie za – jak to określono– utworzenie księstwa piosenki literackiej w Lublinie. Koncertował w głównie w Polsce. Ale też w Austrii, Irlandii, Francji, Anglii, USA, Bułgarii, Białorusi i Ukrainie.
Wydał następujące fonogramy solowe: Missa Pagana, TangoTrist?, Madamme I i Madamme II (wszystkie z tekstami Edwarda Stachury). A także Kolędy przy gitarze i pozycje z tekstami własnymi: Wyzwanie, Tym – co pod wiatr, Romanse ballady, Kto Co, Maratończyk , Wieczna Wieża., Czeska. Ma w dorobku poemat pt. Trzynasta Trzydzieści.
Z Lubelską Federacją Bardów wydał następujące płyty: Na żywo w Hadesie, Miłość mi wszystko wyjaśniła (do słów Karola Wojtyły), Kolędy Żaglowe, Lubelska Federacja Bardów Kazimierzowi Grześkowiakowi (z tekstami Kazimierza Grześkowiaka), Imperium, Tygiel, Klechdy Lubelskie, Dycha w Trójce i Stachura-Poematy, Jubileuszowa, Bardziej
Koncepcyjnie przygotował album opowiadający historię Świdnika i Lubelszczyzny w piosenkach, co zostało nagrane przez LFB z udziałem licznych gości, a wydane jako płyta DVD pt. Wysoki Lot. Wydarzeniom ze stanu wojennego poświęcony jest jego singiel pt. Pieśń Dzwonu Wolności.
Brał udział jako śpiewak i kompozytor w przedstawieniu pt. Album rodzinny teatru Grupa Chwilowa. We współpracy z Teatrem Starym w Lublinie powstało jego solowe przedstawienie pt. Sztukmistrz śpiewa. Grane od 2012 roku. W tym samym teatrze, począwszy od sezonu2013, śpiewa w spektaklu Wieczorem, opartym na poezji Józefa Czechowicza, do którego muzykę skomponował Włodek Pawlik.
Napisał libretto kantaty jazzrockowej Zakochani w Lublinie na finał obchodów jubileuszu siedemsetlecia Lublina.
„An Act of God" – Nie Teatr
21 października – godz. 20.00
Bóg postanawia przynieść ludziom nowe 10 przykazań. To pomysł Davida Javerbauma, amerykańskiego twórcy znanego między innymi z serialu „The Kominsky Method". Napisał boską komedię „An Act of God", którą wziął na warsztat Teatr Druga Strefa, jedyna scena w Polsce, która mieści się w dawnym warsztacie samochodowym. Jakiego Boga zobaczymy? Czy będzie dobrze wszystkim znanym, umęczonym starcem z listą wymagań? Czy może przemyślał to i owo i ma nam do zaproponowania coś nowego? Bardziej nas rozśmieszy czy skłoni do myślenia?
David Javerbaum, amerykański producent i pisarz komediowy, zdobył 13 nagród Emmy. „An Act of God" to sztuka, która zrodziła się z konta na Tweeterze prowadzonego przez Javerbauma. Wiosną 2015 została wystawiona na Broadway'u (z Jimem Parsonsem w roli głównej). Do tej pory doczekała się ponad 100 inscenizacji w 20 krajach i 11 językach.
Jedno jest pewne: Bóg, Biblia i odwieczne pytania ludzkości plus ojciec dyrektor Drugiej Strefy Sylwester Biraga w roli Boga – to przepis na mieszankę wybuchową z gwarancją. Jeśli nie rozerwie, to na pewno nie pozostawi nikogo obojętnym. Pomagać w całym tym nieziemskim zamieszaniu będą znakomite aktorki: Halina Chrobak i Justyna Zbiróg. Tylko teraz anioły będą miały najlepsze nogi w mieście. Czerwone! To z kolei za sprawą szatańskich podszeptów Marcina Żaka, odpowiedzialnego za całą boską garderobę w tym przedstawieniu. Na wskroś amerykańską sztukę przełożyła na język zrozumiały nad Wisłą debiutująca w tej roli Magdalena Szyc... Czy to w ogóle może się udać? Sprawdźcie sami. Bóg czeka. (materiały Nie Teatru)
„An Act of God"
autor: David Javerbaum
tłumaczenie: Magdalena Szyc
wykonanie: Sylwester Biraga, Halina Chrobak, Justyna Zbiróg
choreografia: Kamil Wawrzuta
kostiumy: Marcin Żak
przygotowanie wokalne: Alexandra Malatskovskaya
fotosy: Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
plakat: Jan Wawrynkiewicz
realizacja techniczna: Eligiusz Baranowski