Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego – Kraków

Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Kraków: 6 stycznia 2024 – 7 stycznia 2024 r.

W nowy, 2024 rok, krakowskie teatry poruszają ważne tematy filozoficzne i społeczne. Zadają pytania o rolę kobiet w społeczeństwie, odkrywają mechanizmy manipulacji, ukazują człowieka w momencie przejścia między życiem a śmiercią. Mimo wielu poważnych zagadnień, poruszanych w pierwszy weekend stycznia, nie zabraknie też komedii i przedstawień dla najmłodszych. Pojawi się również premiera.

,,Baśń o wężowym sercu" – reż. Beniamin M. Bukowski – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej

Sobota, 6 stycznia 2024, godz. 19.00, Nowa Scena
Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 19.00, Nowa Scena
Obwoźna trupa wiejskich aktorów próbuje złożyć́ świat w całość, dzięki opowieści o Jakóbie Szeli. Jakób, cham, który utracił własną tożsamość, pragnie zostać panem. W świecie jednak musi zostać zachowana równowaga, dlatego pan i cham zamieniają się miejscami. Punktem wyjścia dla twórców spektaklu są pytania o tożsamość – osobistą, społeczną i polityczną. Spektakl oparty jest na „Baśni o wężowym sercu. Wtórym słowie o Jakóbie Szeli" Radka Raka (powieść nagrodzona Nagrodą Nike w 2020 r.).
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Chłopi" – reż. Remigiusz Brzyk– Teatr Ludowy

Niedziela, 7 stycznia, godz. 16.00, Duża Scena
Jagna Paczesiówna to jedna z najciekawszych postaci literackich. To właśnie na niej, jako na symbolu ludzkich namiętności, dramatów i marzeń, skupiają się twórcy inscenizacji najsłynniejszej powieści Władysława Reymonta. W tej interpretacji niezwykle ważne okażą się również inne bohaterki, m.in. Hanka i Jagustynka. Na tle zmieniających się pór roku ujrzymy historie o zbiorowej przemocy.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Cudowna lampa Aladyna" – reż. Włodzimierz Nurkowski– Teatr Groteska

Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 11.00, Sala Teatralna
Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 13.30, Sala Teatralna
Opowieść o Aladynie, nicponiu i leniu, który, pod wpływem czarodziejskiej lampy i z pomocą mieszkającego w niej Błękitnego Ducha, przechodzi niezwykłą przemianę. W inscenizacja tej pięknej bajki, wystawionej tu według wersji Bolesława Leśmiana, pojawią się trzy narracje – dialogu, narratora i obrazu. Spektakl nie tylko zaciekawia fabułą. Intryguje formą, urzeka baśniową, orientalną scenerią dzieci i dorosłych widzów.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Kredyt" – reż. Marcel Wiercichowski – Teatr ,,Bagatela" im. Tadeusza Boya – Żeleńskiego

Sobota, 6 stycznia 2024, godz. 19.15, Scena na Sarego 7
Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 17.00, Scena na Sarego 7
Komedia pełna czarnego humoru. Do dyrektora banku przychodzi klient z prośbą o pożyczkę. Okazuje się, że udzielenie tytułowego kredytu jest prawie niemożliwe, bo klient nie ma żadnego zabezpieczenia finansowego. W odpowiedzi na to ten z pozoru sympatyczny klient ucieka się do zadziwiające szantażu, aby tylko zdobyć upragniony kredyt. To współczesna komedia autorstwa Jordi Galcerana Ferrera, po której możemy spodziewać się nagłych zwrotów akcji i inteligentnego, ciętego dowcipu.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Proszę Państwa, Wyspiański umiera" – reż. Agata Duda-Gracz – Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (PREMIERA)

Sobota, 6 stycznia 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 17.00, Duża Scena
Jesteśmy świadkami ostatniej nocy z życia Wyspiańskiego. Miejscem akcji jest jego głowodusza. Wszystkie postaci krążące wokół niego mają swój pierwowzór w rzeczywistości – w przeciwieństwie do wydarzeń, które z pewnością nie miały miejsca. W przestrzeni, w której znajduje się teraz Wyspiański, w przepaści między życiem a śmiercią, wszystko jest możliwe a po tym wyobrażonym świecie poprowadzi go jego zmarła matka. Scena Teatru im. Juliusza Słowackiego (autor ,,Wesela" znał to miejsce pod nazwą Teatr Miejski) jest chyba najlepszą do wystawienia takiego spektaklu. To tutaj odbyły się premiery najważniejszych sztuk Wyspiańskiego, tutaj Wyspiański przychodził jako młody chłopak, aby podziwiać grę krakowskich aktorów, to dla tego teatru Wyspiański zaprojektował kurtynę, która jednak przegrała w konkursie, i to o posadę dyrektora tego teatru się starał, również bez powodzenia. Autorzy spektaklu zapowiadają jednak, że głównym tematem nie jest śmierć, lecz życie a spektakl nie powstał jako laurka dla Czwartego Wieszcza.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Wróg ludu" – reż. Jan Klata – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej

Sobota, 6 stycznia 2024, godz. 18.00, Duża Scena
Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 18.00, Duża Scena
Małe uzdrowisko, miasteczko w Południowej Norwegii, w interpretacji Jana Klaty, staje się miejscem, którym rządzą specyficzne zasady. Ludzie w nim najlepiej czują się ze starymi ideami, które już sobie przyswoili. Dramat Ibsena na scenie Starego Teatru staje się również opowieścią o Polsce, krakowskim smogu, uchodźcach.
Tekst na podstawie materiałów teatru i relacji Łukasza Gazura z Dziennika Polskiego

,,Wszystko o mojej matce" – reż. Michał Borczuch – Teatr Łaźnia Nowa

Sobota, 6 stycznia 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 7 stycznia 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Reżyser Michał Borczuch i aktor, grający jedną z głównych ról – Krzysztof Zarzecki, opowiadają o swoich prawdziwych matkach, odwołując się do obrazu Almodovara o tym samym tytule. Oddają oni hołd swoim zmarłym na raka matkom, jednocześnie opowiadając nam o sobie. W konwencji teatru dzielą się z nami swoim życiem, okresem dorastania, mierzą się ze śmiercią. Autorem sztuki jest Tomasz Śpiewak.
Tekst na podstawie materiałów teatru.

Zofia Ścigaj
Dziennik Teatralny Kraków
5 stycznia 2024

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia