Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Kraków
Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Kraków: 13 stycznia 2024 – 14 stycznia 2024 r.W drugi weekend stycznia Kraków stawia na repertuar poważny. Publiczność wybierze się w podróż do ,,głowoduszy" Czwartego Wieszcza, wyśni sen o utopii, popłynie w dźwiękach muzyki chopinowskiej oraz muzyki wspominającej podziemny Kraków, weźmie udział w ,,wyścigu szczurów", a na końcu dowie się, czy optymistyczne marzenia o idealnym świecie mogą być prawdą. Warto na własne oczy sprawdzić, co proponują artyści. Teatr jest przecież ,,bezpiecznym miejscem".
,,Bezpieczne miejsce" – reż. Tomasz Fryzeł – Teatr Łaźnia Nowa
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 19.00, Mała Scena
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 19.00, Mała Scena
Spektakl, którym zadebiutował Tomasz Fryzeł, wywołał poruszenie podczas 13. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia. Krytycy i widzowie zauważyli intymność i prawdę w rozmowie prowadzonej z nimi przez dwoje młodych bohaterów. Tekst ascetyczny, napisany niezwykle inteligentnie (autor tekstu: Piotr Froń). Gdzie znajduje się tytułowe bezpieczne miejsce? Możemy być pewni, że w trakcie trwania sztuki będzie nim teatr. W spektaklu wykorzystano cytaty z utworów literackich autorstwa m.in. Tischnera, Różewicza, Norwida, Barańczaka, Baczyńskiego.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Krakowska lekkość bytu" – reż. Łukasz Czuj, Michał Chludziński – Teatr Ludowy w Krakowie
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 20.00
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 18.00
Muzyczna podróż do podziemnego Krakowa. To ,,krokowski spleen", jedyny w swoim rodzaju stan umysłu, pełen smogu, alkoholu, życia kawiarnianego, słodko zmarnowanego czasu, który przecież jest elementem tego, co jest wyjątkowe w Mieście Królów. W rytm granej na żywo muzyki usłyszymy 23 songi, zabarwione humorem, czarną groteską, niepokornym rockiem. Wspomnienia spotkają się tu z obrazem współczesnego miasta.
Tekst na podstawie materiałów teatru
Więcej o spektaklu w recenzjach: ,,Krakowski splin" aut. Magda Huzarska-Szumiec, ,,Pamięć i dystans" aut. Joanna Marcinkowska
,,Kandyd, czyli optymizm" – reż. Paweł Aigner – Teatr Groteska
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 19.00, Sala Teatralna
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 19.00, Sala Teatralna
Kandyd wierzy, że wszystko, co dzieje się na świecie, jest doskonałe. Jego przeświadczenie zostaje jednak wystawione na poważną próbę. Twórcy, w interpretacji jednej z najbardziej znanych powiastek filozoficznych, szukają odniesień do współczesności, nawiązując zarazem do tradycji teatru jarmarcznego. Atutem spektaklu są barwne kostiumy i scenografia, efekty parodystyczne, żart słowny i sytuacyjny oraz grana na żywo muzyka.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Firma dziękuje" – reż. Marek Gierszał – Krakowski Teatr Scena STU
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 20.00
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 18.00
Czarna komedia, której tematem jest współczesny ,,wyścig szczurów" i świat, którym rządzi bezduszny system. W firmie Adama rozpoczyna się fala zwolnień. Tymczasem główny bohater, mimo spodziewanego zwolnienia, dostaje zaproszenie na wyjazd integracyjny, podczas którego firma pragnie mu podziękować. Czy ten dziwny bieg wydarzeń jest dobrą wróżbą czy wstępem przed wręczeniem wypowiedzenia umowy?
Tekst na podstawie materiałów teatru
Więcej o spektaklu w recenzjach: ,,Proces Adama K. za zamkniętymi drzwiami" aut. Monika Sobieraj-Mikulska, ,,Cena bycia sobą" aut. Iwona Pięta
,,Pani Pylińska i sekret Chopina" – reż. Adam Opatowicz – Teatr ,,Bagatela" im. Tadeusza Boya – Żeleńskiego
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 19.15, Scena na Sarego 7
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 17.00, Scena na Sarego 7
Autobiograficzna opowieść Erica-Emmanuela Schmitta, francuskojęzycznego pisarza, który w młodości, pragnąc nauczyć się gry na fortepianie, pobierał nauki od ekscentrycznej nauczycielki polskiego pochodzenia, miłośniczki Chopina. Emigrantka stosuje niekonwencjonalne metody edukacyjne, związane ze zmysłowym odbieraniem instrumentu i muzyki. Będzie to również podróż do zaświatów, Pani Pylińska wszak wierzy, że duch Chopina odradza się w zwierzętach, które z nią mieszkają. Spektakl jest także hołdem dla najwybitniejszego polskiego kompozytora i Pani Pylińskiej – autentycznej nauczycielki muzyki autora tekstu.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Proszę Państwa, Wyspiański umiera" – reż. Agata Duda-Gracz – Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Agata Duda – Gracz wskrzesza na scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie jednego z największych artystów polskiego teatru, Stanisława Wyspiańskiego, oraz ludzi związanych z jego życiem. Jesteśmy świadkami jego ostatniej nocy, podczas której w podróż zabiera go, niczym Wergilusz Dantego, Matka, Maria Wyspiańska. Artysta ma ostatnią okazję, aby zmierzyć się ze swoimi demonami, wyobrażeniami o Polsce i o polskim teatrze oraz z plotką, która buduje jego legendę i która jest jednym z głównych tematów spektaklu. Reżyser gra tu z wieloma konwencjami teatralnymi, nawiązując również do największych dzieł tytułowego bohatera, ,,Wesela" i ,,Wyzwolenia".
Więcej o spektaklu w recenzji ,,Plotka o Wyspiańskim" aut. Zofia Ścigaj
,,Sen nocy letniej" – reż. Krzysztof Garbaczewski – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
Sobota, 13 stycznia 2024, godz. 19.30, Duża Scena
Niedziela, 14 stycznia 2024, godz. 19.30, Duża Scena
Krzysztof Garbaczewski w ,,Śnie nocy letniej" podejmuje kolejny w swojej twórczości eksperyment performatywny. Kreacja szekspirowskiego świata fantastycznego odbywa się za pośrednictwem technologii virtual reality. Reżyser zadaje pytanie, który świat jest rzeczywisty? Ten wirtualny czy sceniczny? W świecie symulakrów – imitacji, odbić czy wyobrażeń – sztuka staje się realnością najwyższego rzędu. Tytułowy sen, w interpretacji Garbaczewskiego, jest marzeniem o utopii, emancypacji, w którym wszyscy ulegają przemianie.
Tekst na podstawie materiałów teatru.