Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego – Kraków

Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Kraków: 17 lutego – 18 lutego 2024 r.

W ten weekend w krakowskich teatrach zamieszkają rosyjskie diabły. Niektóre z nich, w postaci biesów, wejdą do duszy bohaterów sztuki. Inne, w świcie Wolanda, zapanują nad publicznością. Widzowie zresztą również będą mieli okazję stać się bohaterami spektaklu, oglądając na scenie proces powstania przedstawienia. Poza tym teatry przypomną o wartości kobiet w sztuce i społeczeństwie, pokazując biografię pisarki, analizując jedną z najważniejszych kobiecych postaci francuskiej literatury XIX wieku, zagłębiając się w psychikę bohaterek szekspirowskich oraz ukazując skomplikowane życie bigamistki.

,,Biesy" – reż. Krzysztof Jasiński – Krakowski Teatr Scena STU
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 18.00
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 16.00
Dostojewski przewidział groźbę rewolucji, która przekształca się w rządy totalitarne.
W ,,Biesach" pokazał postać skażonego złem Mikołaja Stawrogina. Spektakl Krzysztofa Jasińskiego analizuje ludzką naturę oraz ukazuje świat rozpięty między arystokracją
a mistycznym światem prawosławnej cerkwi. Wyjątkowy klimat widowiska podkreśla nie tylko wspaniała gra aktorska, ale również śpiewający na żywo Chór Woskresinnia z Ukrainy.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Mayday od Nowa" – reż. Artur Barciś – Teatr ,,Bagatela" im. Tadeusza Boya – Żeleńskiego
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.15, Duża Scena Karmelicka 6
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 17.00, Duża Scena Karmelicka 6
Główna postać taksówkarza-bigamisty z oryginalnej wersji tym razem jest taksówkarką Jackie, która ma dwóch mężów, nie wiedzących o sobie nawzajem. Wszystko zaczyna się komplikować w momencie, gdy kobieta, z powodu wplątania się w napad, trafia do szpitala
a do akcji wkracza dociekliwy policjant. Najnowsza wersja farsy Cooneya w reżyserii Artura Barcisia to wspaniała rozrywka, zapewniająca humor w najwyższym wydaniu.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Mistrz i Małgorzata" – reż. Paweł Passini – Teatr Ludowy w Krakowie
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Jak być mistykiem w świecie bez wiary? Dla jakich wartości ludzie będą żyć w momencie, gdy nad światem zapanuje ateizm? Twórcy stawiają te pytania, przenosząc rosyjskie diabły Bułhakowa do Krakowa. Tytułowy Mistrz jest artystą – pisarzem, Małgorzata kobietą, która jego sztukę za wszelką cenę ocali. Czy uda się jednak ocalić naszą wiarę, zwłaszcza w momencie, gdy w teatrze zamieszka diabeł?
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Orlando. Bloomsbury" – reż. Katarzyna Minkowska – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 18.00, Duża Scena
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 18.00, Duża Scena
Teatralny pejzaż zainspirowany życiorysem Virginii Woolf i jej bliskich. Dzięki listom
i dziennikom twórcy odtwarzają historie relacji między postaciami należącymi do przełomowej w latach 20. grupy artystycznej Bloomsbury. W ciągu trzech godzin teatralnego widowiska przeżyją oni 30 lat swojego życia. Spektakl stworzony na podstawie tekstów Virginii Woolf - ,,Orlando", ,,Esei wybranych", ,,Pokrewnych duszach", oraz książki „Virginia Woolf. Opowieść biograficzna" autorstwa Viviane Forrester.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Pani Bovary. Możliwa historia" – reż. Gosia Jakubowska Raczkowska – Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.00, Dom Machin
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 17.00, Dom Machin
Kim jest współczesna Pani Bovary? Żoną i matką, której miłość do córki przeszkadza
w realizacji własnych potrzeb. Kobietą niespełnioną artystycznie o dużym potencjale twórczym. Kameralna inscenizacja Małgorzaty Jakubowskiej dogłębnie analizuje flaubertowską historię w obrębie kobiecych ról w społeczeństwie oraz stawia pytania o wybory bohaterki w odniesieniu do przyjętych schematów społecznych.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Strach i nędza 2022" – reż. Bartosz Szydłowski – Teatr Łaźnia Nowa
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Spektakl zrealizowany w konwencji teatru w teatrze. Bohaterami są przecież twórcy teatru – Reżyser, jego Żona, która zagra również w jego nowym spektaklu, Pisarz i młoda, początkująca Aktorka. Widz również staje się w tym procesie tworzenia teatru Bohaterem. Podstawą dla „Strachu i nędzy 2022" są różnego rodzaju traumatyczne doświadczenia twórców i polska rzeczywistość, jednak spektakl przede wszystkim daje nadzieję – widz chce w końcu wyjść
z teatru wzbogacony o nowe, budujące doświadczenia.
Tekst na podstawie materiałów teatru

,,Szekspirie" – Koncepcja i scenografia: Eryk Makohon – Krakowski Teatr Tańca – Teatr Groteska
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 19.00, Sala Teatralna
Premiera Krakowskiego Teatru Tańca. Twórcy opowiadają nieusłyszane historie szekspirowskich bohaterek, Ofelii, Julii i Lady Makbet. To taneczny kolaż alternatywnych wyobrażeń na temat tych bohaterek. Punktem wyjścia w tworzeniu spektaklu są obiekty, które razem z ciałami performerek budują architekturę przestrzeni, scenicznej i wyobrażonej. Spektakl Krakowskiego Teatru Tańca w ramach instytucjonalnej współpracy i gościnnej relokacji zostanie zaprezentowany na scenie Teatru Groteska.
Tekst na podstawie materiałów teatru

Zofia Ścigaj
Dziennik Teatralny Kraków
17 lutego 2024

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia