Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego – Kraków
Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Kraków: 17 lutego – 18 lutego 2024 r.W ten weekend w krakowskich teatrach zamieszkają rosyjskie diabły. Niektóre z nich, w postaci biesów, wejdą do duszy bohaterów sztuki. Inne, w świcie Wolanda, zapanują nad publicznością. Widzowie zresztą również będą mieli okazję stać się bohaterami spektaklu, oglądając na scenie proces powstania przedstawienia. Poza tym teatry przypomną o wartości kobiet w sztuce i społeczeństwie, pokazując biografię pisarki, analizując jedną z najważniejszych kobiecych postaci francuskiej literatury XIX wieku, zagłębiając się w psychikę bohaterek szekspirowskich oraz ukazując skomplikowane życie bigamistki.
,,Biesy" – reż. Krzysztof Jasiński – Krakowski Teatr Scena STU
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 18.00
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 16.00
Dostojewski przewidział groźbę rewolucji, która przekształca się w rządy totalitarne.
W ,,Biesach" pokazał postać skażonego złem Mikołaja Stawrogina. Spektakl Krzysztofa Jasińskiego analizuje ludzką naturę oraz ukazuje świat rozpięty między arystokracją
a mistycznym światem prawosławnej cerkwi. Wyjątkowy klimat widowiska podkreśla nie tylko wspaniała gra aktorska, ale również śpiewający na żywo Chór Woskresinnia z Ukrainy.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Mayday od Nowa" – reż. Artur Barciś – Teatr ,,Bagatela" im. Tadeusza Boya – Żeleńskiego
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.15, Duża Scena Karmelicka 6
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 17.00, Duża Scena Karmelicka 6
Główna postać taksówkarza-bigamisty z oryginalnej wersji tym razem jest taksówkarką Jackie, która ma dwóch mężów, nie wiedzących o sobie nawzajem. Wszystko zaczyna się komplikować w momencie, gdy kobieta, z powodu wplątania się w napad, trafia do szpitala
a do akcji wkracza dociekliwy policjant. Najnowsza wersja farsy Cooneya w reżyserii Artura Barcisia to wspaniała rozrywka, zapewniająca humor w najwyższym wydaniu.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Mistrz i Małgorzata" – reż. Paweł Passini – Teatr Ludowy w Krakowie
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Jak być mistykiem w świecie bez wiary? Dla jakich wartości ludzie będą żyć w momencie, gdy nad światem zapanuje ateizm? Twórcy stawiają te pytania, przenosząc rosyjskie diabły Bułhakowa do Krakowa. Tytułowy Mistrz jest artystą – pisarzem, Małgorzata kobietą, która jego sztukę za wszelką cenę ocali. Czy uda się jednak ocalić naszą wiarę, zwłaszcza w momencie, gdy w teatrze zamieszka diabeł?
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Orlando. Bloomsbury" – reż. Katarzyna Minkowska – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 18.00, Duża Scena
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 18.00, Duża Scena
Teatralny pejzaż zainspirowany życiorysem Virginii Woolf i jej bliskich. Dzięki listom
i dziennikom twórcy odtwarzają historie relacji między postaciami należącymi do przełomowej w latach 20. grupy artystycznej Bloomsbury. W ciągu trzech godzin teatralnego widowiska przeżyją oni 30 lat swojego życia. Spektakl stworzony na podstawie tekstów Virginii Woolf - ,,Orlando", ,,Esei wybranych", ,,Pokrewnych duszach", oraz książki „Virginia Woolf. Opowieść biograficzna" autorstwa Viviane Forrester.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Pani Bovary. Możliwa historia" – reż. Gosia Jakubowska Raczkowska – Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.00, Dom Machin
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 17.00, Dom Machin
Kim jest współczesna Pani Bovary? Żoną i matką, której miłość do córki przeszkadza
w realizacji własnych potrzeb. Kobietą niespełnioną artystycznie o dużym potencjale twórczym. Kameralna inscenizacja Małgorzaty Jakubowskiej dogłębnie analizuje flaubertowską historię w obrębie kobiecych ról w społeczeństwie oraz stawia pytania o wybory bohaterki w odniesieniu do przyjętych schematów społecznych.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Strach i nędza 2022" – reż. Bartosz Szydłowski – Teatr Łaźnia Nowa
Sobota, 17 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 19.00, Duża Scena
Spektakl zrealizowany w konwencji teatru w teatrze. Bohaterami są przecież twórcy teatru – Reżyser, jego Żona, która zagra również w jego nowym spektaklu, Pisarz i młoda, początkująca Aktorka. Widz również staje się w tym procesie tworzenia teatru Bohaterem. Podstawą dla „Strachu i nędzy 2022" są różnego rodzaju traumatyczne doświadczenia twórców i polska rzeczywistość, jednak spektakl przede wszystkim daje nadzieję – widz chce w końcu wyjść
z teatru wzbogacony o nowe, budujące doświadczenia.
Tekst na podstawie materiałów teatru
,,Szekspirie" – Koncepcja i scenografia: Eryk Makohon – Krakowski Teatr Tańca – Teatr Groteska
Niedziela, 18 lutego 2024, godz. 19.00, Sala Teatralna
Premiera Krakowskiego Teatru Tańca. Twórcy opowiadają nieusłyszane historie szekspirowskich bohaterek, Ofelii, Julii i Lady Makbet. To taneczny kolaż alternatywnych wyobrażeń na temat tych bohaterek. Punktem wyjścia w tworzeniu spektaklu są obiekty, które razem z ciałami performerek budują architekturę przestrzeni, scenicznej i wyobrażonej. Spektakl Krakowskiego Teatru Tańca w ramach instytucjonalnej współpracy i gościnnej relokacji zostanie zaprezentowany na scenie Teatru Groteska.
Tekst na podstawie materiałów teatru