Weekendowe Polecenia Dziennika Teatralnego - Trójmiasto
Polecenia Dziennika Teatralnego - Trójmiasto: 29.09-01.10.2023 r.Jesień nadeszła w oka mgnieniu. A wraz z nią nowy sezon teatralny, obfitujący w premiery (w Gdyni i w Słupsku) oraz sztuki czytane w ramach 16. Finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Coraz chłodniejsza aura zdecydowanie zachęca do zakończenia wieczornego spaceru w teatrze. Zapraszamy więc do przeglądu trójmiejskich i okolicznych propozycji teatralnych na najbliższy weekend i wybrania niekoniecznie jednej, ale może nawet kilku z nich. Życzymy niezapomnianych wrażeń!
Gdynia:
„Zmęczone" – reż. Daria Sobik – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza - w ramach 16. Finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej
29 września – godz. 18:00
To opowieść pisana z perspektywy teatralnego biura. Niedoceniane i mobbingowane pracowniczki działów administracji, promocji czy edukacji nie mogą oderwać się od swoich foteli. Nie są w stanie niczego zmienić wierząc, że dzięki pracy w „świątyni sztuki" osiągnęły społeczny awans. W przetrwaniu pomagają im fantazje o wypowiedzeniu, antydepresanty i przyśniona rewolucja. W międzyczasie teatrem zawiadują niekompetentni w zarządzaniu artyści. (materiały Teatru Miejskiego)
„Nigdy się nie dowiecie" – reż. Jarosław Jakubowski – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza - w ramach 16. Finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej
29 września – godz. 20:00
Sztuka teatralna NIGDY SIĘ NIE DOWIECIE. TRAGEDIA JAROSŁAWA ZIĘTARY opowiada o 24-letnim dziennikarzu, który 1 września 1992 roku zaginął w Poznaniu. Według dotychczasowych ustaleń śledczych został uprowadzony, a następnie zamordowany na zlecenie. Ciała dziennikarza nie odnaleziono do dziś. Sztuka jest oparta (luźno) na motywach mitologicznego Labiryntu, a także w pewnym stopniu – Conradowskiego „Jądra ciemności", które stworzyły możliwość stworzenia nośnej metafory. (materiały Teatru Miejskiego)
„Rohtko" – reż. Anka Herbut - Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza - w ramach 16. Finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej
30 września – godz. 16:00
Tekst ROHTKO inspirowany jest późną twórczością Marka Rothko, chińską koncepcją shanzhai negującą podział na kopię i oryginał oraz tekstami filozofa i teoretyka kultury Byung Chul Hana. W „Rohtko" Anka Herbut eksploruje powiązania między sztuką, rynkiem i prekaryjnością, duchowością i kapitalizmem, chaosem i próbami regulowania świata (sztuki). Czy sfałszowany obraz może wywoływać prawdziwe emocje? Co decyduje o wartości sztuki? Czy dobra sztuka może być tania? (materiały Teatru Miejskiego)
„Wiera" – reż. Krzysztof Stasierowski - Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
30 września – godz. 19:00 - premiera
Wiera to wielka, zapomniana już artystka, polska pieśniarka żydowskiego pochodzenia, aktorka kabaretowa i filmowa, która podczas wojny śpiewała w gettcie warszawskim, a po wojnie była prześladowana oskarżeniami o kolaborację z Niemcami, stając się ofiarą ówczesnego hejtu. Urodziła się w rodzinie żydowskiej jako córka Eliasza i Luby Grynbergów. Miała starsze siostry – Hindę (Helenę) i Marjem (Marylę). Początkowo mieszkała w Wołominie, a od 1931 roku w Warszawie, gdzie uczęszczała do szkoły tańca Ireny Prusickiej (m.in. ze Stefanią Grodzieńską i Franciszką Mann). Młoda artystka matowym kontraltem wykonywała w warszawskich kabaretach piosenki o miłości. Do wybuchu wojny nagrała ich 60 na 28 płytach. Od wiosny 1942 r. była artystyczną sensacją Café Sztuka w warszawskim getcie. Przeżyła okupację jako jedyna z rodziny. Do końca życia odpierała zarzuty, że wyjście z getta okupiła kolaboracją z gestapo. Mimo oświadczeń i wygranych procesów wciąż spotykała się ostracyzmem ludzi dających wiarę oskarżeniom. Bardzo chciała oczyszczenia się z pomówień – m.in. dlatego napisała książkę „Sztafeta oszczerców: Autobiografia śpiewaczki" (1980), na której podstawie powstał tekst monodramu.
Los zapomnianej pieśniarki stał się dla twórców spektaklu inspiracją i pretekstem dla przekazu współczesnemu widzowi, że „hejt" w każdej postaci istniał od zawsze i jest to zło, które niszczy człowieka.
Spektakl WIERA został nagrodzony na Ogólnopolskim Festiwalu Debiutów w Monodramie Koszalin 2022. (materiały Teatru Miejskiego)
„Jądro ciemności" – reż. Krzysztof Babicki – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza
1 października – godz. 20:00 – Dar Pomorza
Uznane za jedną z najważniejszych powieści XX wieku „Jądro ciemności" to zapis podróży do mrocznych granic ludzkiej psychiki. Zderzenie człowieka Zachodu, powodowanego żądzą zarobku, z dziką, pierwotną cywilizacją może się skończyć szaleństwem. Opowieść
o pragnieniu, ambicji i namiętności w scenografii Daru Pomorza, tuż obok pomnika autora – Josepha Conrada. (materiały Teatru Miejskiego)
„Tajemnica czarno-złotego jeziora" – reż. Ewa Ignaczak – Teatr Gdynia Główna
1 października – godz. 12:00 – „Rybak i geniusz"
1 października – godz. 14:00 – Tajemnica Króla Wysp Hebanowych"
„Tajemnica czarno złotego jeziora" to fascynująca podróż przez świat pełen dziwów i czarów, podczas której jednego dnia zaprezentujemy, nie jedną, ale aż dwie zachwycające opowieści – spektakl „Rybak i geniusz" oraz „Tajemnica Króla Wysp Hebanowych", które stanowią dwie części bajki o Rybaku, Geniuszu i dzielnym Sułtanie. Na deskach teatru ożyją baśnie ze słynnego zbioru „Klechd sezamowych" autorstwa Bolesława Leśmiana.
W tym wyjątkowym dniu wyjaśni się cała tajemnica czarno-złotego jeziora, zrozumiemy znaczenie czterech lilii, czterech fal oraz ryb czterech kolorów. Bądźcie w tym dniu
z nami! (materiały Teatru Gdynia Główna)
Gdańsk:
„Momo" – reż. Lena Frankiewicz – Teatr Miniatura w Gdańsku
29 września – godz. 10:00
30 września – godz. 12:00
1 października – godz. 12:00
Adaptacja powieści Michaela Endego, autora m.in. „Niekończącej się historii". Co to znaczy oszczędzać czas i czy warto? Kto nam go kradnie i jak się przed tym obronić? W książce Endego tajemniczy Szarzy Panowie namawiają ludzi do oszczędzania czasu, przez co życie zostaje pozbawione wszystkiego, co jest uważane za marnowanie czasu: spotkań towarzyskich, zabawy, sztuki, wyobraźni czy nawet spania. Sytuację próbuje uratować dziewczynka Momo z pomocą żółwicy Kasjopei i mistrza Hory, administratora czasu. (materiały Teatru Miniatura)
Słupsk:
„Gotki" – reż. Daria Kopiec – Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
1 października – godz. 19:00 – premiera
Gotki to emocjonalny czuły portret kobiecych marzeń, lęków i wstydu. To trójgłos siostrzanych pragnień bycia zobaczoną, trud konfrontacji i autentyczności. Trzy siostry spotykając się w obliczu śmierci matki przechodzą inicjacyjną drogę ku swojej boginicznej kobiecości.
Osobiste dramaty sióstr wyrażane poprzez drobne złośliwości czy nadmierny optymizm tworzą tragikomiczny obraz siostrzeństwa. Projektując na siebie swój strach, unikają demaskacji. Brak w ich relacji autentyczności. Niczym w baśniach, magiczna struktura opowieści dotyka podświadomych treści ludzkiej psychiki, cieni i wypartych traumatycznych doświadczeń. Uczucie ulgi przychodzi z chwilą gdy siostrom udaje się przed sobą otworzyć, zbudować dialog i zainicjować wspólne działanie. (materiały Nowego Teatru)
Elbląg:
„Balladyna" – reż. Janusz Wiśniewski – Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu
29 września – godz. 10:00
Klasyczny polski dramat, który niejednokrotnie porównywany jest do szekspirowskiego geniuszu. Historia dwóch sióstr, Aliny i Balladyny, w których zakochuje się książę Kirkor wystawi ich więź na najwyższą próbę. Ujawnienie mrocznej natury, marzenia o królewskim tronie, władzy i bogactwie popchną jedną z nich do krwawych zbrodni.
Najpopularniejszy dramat Juliusza Słowackiego, w którym znajdziemy wątki baśniowe, legendy i czary. Krwawe intrygi. Miłość. Rywalizacja. Mimo upływu lat, tematyka Balladyny jest ponadczasowa, bo – czy cel rzeczywiście uświęca środki jak mawiał Machiavelli? (materiały Teatru im. Aleksandra Sewruka)