Weekendowe Polecenia Dziennika Teatralnego - Trójmiasto

Weekendowe Polecenia Dziennika Teatralnego - Trójmiasto: 13-15.10.2023 r.

W najbliższy weekend trójmiejscy widzowie mają do wyboru aż dwie teatralne premiery. Pierwszą z możliwości jest gdyńska „Kopenhaga". Druga natomiast to nie tylko premiera spektaklu, ale również nowo otwartej Dużej Sceny gdańskiego Teatru Wybrzeże, której remont dobiegł niedawno końca. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z propozycjami repertuarowymi na nadchodzące trzy dni.

Gdynia:
„Kopenhaga" – reż. Krzysztof Babicki – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza
14. 10 – godz. 19:00 - premiera
15. 10 – godz. 19:00

Sensacyjna historia częściowo oparta na faktach. W atmosferze zakulisowych rozmów spotyka się dwóch wybitnych naukowców: Niemiec Werner Heisenberg i Duńczyk Niels Bohr, przed wojną przyjaciele, w jej trakcie – po dwóch stronach frontu. Czy ich rozmowy
i decyzje zmieniły bieg II wojny światowej? Czy jeden człowiek jest w stanie uratować świat?
Sprawdźcie, czy rozwiążemy zagadkę tego spotkania... (materiały Teatru Miejskiego)

„Superprodukcja" – reż. Michał Paszczyk – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej – Spektakl gościnny
13. 10 – godz. 17:00 i 20:00
Pewien potentat w branży przetwórstwa mięsnego ma pieniądze, jego znajomy reżyser ma ambicje, kilku znanych aktorów akurat nie ma pracy... Co może powstać z tej mieszanki? Superprodukcja „Krzyżacy. Ostatnia krew".
Zanim na planie superprodukcji reżyser krzyknie „akcja!" sporo się dzieje. Najnowszy spektakl Michała Paszczyka z kabaretu Paranienormalni to ironiczne spojrzenie na polski przemysł filmowy, pozwalające zobaczyć od zaplecza drogę rodzimych superprodukcji filmowych. Od nietrafionego pomysłu na film, poprzez nieudane castingi, fatalne próby i żałosną reżyserię aż po festiwal filmowy w Gdyni. Widzowie spektaklu „Superprodukcja czyli kręcimy Krzyżaków" zobaczą to co dzieje się gdy kamery są wyłączone.
I dowiedzą się do czego zdolny jest reżyser, który nie ma żadnych zdolności, jak bardzo aktor da się zaorać żeby dostać rolę, w jaki sposób ustawić kamery by na bogato pokazać biedne dekoracje i wreszcie czy na źle nakręconym filmie można dobrze zarobić.
Żaden kinowy hit nie ma racji bytu bez rzeszy statystów. W tej roli, nie opuszczając teatralnych foteli, wystąpią widzowie „Superprodukcji". (materiały: biletyna.pl)

„SOMETHING ROTTEN, czyli coś się psuje" – Tomasz Dutkiewicz – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej
13. 10 – godz. 19:00
14. 10 – godz. 14:00 i 19:00

Musical Something Rotten!, komediowa sensacja z 2015 roku, opowiada o przygodach dwóch braci Spodek (the Bottom Brothers), którzy usiłują zrobić karierę na scenie teatralnej w 1595 roku (musical napisali prawdziwi bracia Kikrpatrick). Niestety, nadziewają się prosto na cieszącego się ogromną popularnością Szekspira, więc ich szanse w show-businessie nie wyglądają zbyt optymistycznie... Szekspirowski musical braci Kirkpatrick łączy w sobie absurdy Monty Pythona z humorem Mela Brooksa. (materiały Teatru Muzycznego)

„Klimakterium 2, czyli menopauzy szał" – reż. Krzysztof Jaślar, Elżbieta Jodłowska – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej – spektakl gościnny
15. 10 – godz. 16:00 i 19:00
Spektakl powstał na wyraźną prośbę publiczności, która chciała poznać dalsze losy bohaterek – już nie młodych, ale jakże młodych. Wciąż walcząca z nadwagą, ale już nie bezrobotna Pamela i Zosia, zaradna pani domu, starym zwyczajem przybywają świętować kolejne urodziny Maliny. Tym razem spotykają się w jej, dopiero co otwartym, pubie. Brakuje tylko Krychy, która też miała przybyć, ale... tego nie zdradzimy! Za to pojawia się, obdarzona liryczną duszą, Angela, która wraz z Maliną prowadzi interes. Gdzie zaś zbierają się tak różne kobiety, które tyle czasu się nie widziały i mają sobie wiele do powiedzenia, tam jest głośno, śmiesznie i zaczyna się zabawa! Podczas spektaklu panie bawią się wyśmienicie – także te na widowni. I panowie ze zdumieniem stwierdzają, że coraz śmielej klaszczą i śpiewają ze wszystkimi.
To prawdziwa terapia śmiechem - kojąca i skuteczna - pod jej wpływem nabieramy dystansu do siebie, innych, naszych zranień i lęków. Bo „Menopauzy szał" ogarnia wszystkich, a zwłaszcza tych, którzy się tego zupełnie nie spodziewają. (materiały Teatru Muzycznego)
Gdańsk:
„Wyzwolenie" – reż. Jan Klata – Teatr Wybrzeże
14. 10 – godz. 19:00
15. 10 – godz. 19:00

Polski narodowy arcydramat w interpretacji jednego z najgłośniejszych polskich reżyserów. Sztuka o potrzebie narodowego wyzwolenia rozumianego jako duchowy wstrząs, który ma wyzwolić nas z narodowych wad, kompleksów i ograniczeń. Dramat Wyspiańskiego na pozór dzieje się jedynie w teatrze, ale w rzeczywistości odbywa się w o wiele istotniejszej sferze – w sferze wzniosłego, ale i przeklętego polskiego panopticum.
Premiera spektaklu otwierającego nową Dużą Scenę Teatru Wybrzeże będzie jednocześnie gdańską prapremierą tego arcydramatu, a odbędzie się ona w 120-letnią rocznicę krakowskiej prapremiery. (materiały Teatru Wybrzeże)

Elbląg:

„Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna" – reż. Katarzyna Deszcz – Teatr im. Aleksandra Sewruka
13. 10 – godz. 10:00 i 19:00
14. 10 – godz. 18:00
15. 10 – godz. 17:00
W małej miejscowości Głucha Dolna szykuje się niemała zmiana. Lokalne władze chcą skorzystać z projektu rządowego, doprowadzającego internet do odciętych od sieci „białych plam" na mapie kraju. Aby wziąć udział w projekcie trzeba mieć jednak jakiś wkład własny... No właśnie... Może by tak niefinansowy wkład w formie kulturalnej aktywności obywatelskiej? Czy może być coś prostszego niż wystawienie własnymi środkami, na przykład powiedzmy takiego „Hamleta" Szekspira? Myśląc jak lokalni przedstawiciele Partii Prawdy Prawdziwej: „bo jak nie, my to kto?"
Jak może zabrzmieć „Hamlet" w zderzeniu z małomiasteczkowymi realiami? Czy z banału życia codziennego uda się wskrzesić wzniosłego ducha szekspirowskich dylematów? Jak z tekstem Szekspira poradzą sobie mieszkańcy Głuchej Dolnej? Jak się okaże, tragikomiczne losy bohaterów coraz bardziej przypominać będą historie postaci ze stron szekspirowskiego „Hamleta".
Szybko zorientujemy się, że to, co zabawne jest groteskowe, a to co odległe, tak bliskie naszym czasom. Wtedy na myśl przychodzi słynne pytanie: „z kogo się śmiejecie". Odpowiedź jest prosta, choć niewygodna: „z samych siebie się śmiejecie!". Więc być albo nie być... okazuje się pytaniem, na które w XXI wieku ciągle nie znamy odpowiedzi. (materiały Teatru im. Aleksandra Sewruka)

Słupsk:

„Alicja w krainie czarów" – reż. Wojciech Kościelniak – Nowy Teatr im. Witkacego
13. 10 – godz. 11:00
14. 10 – godz. 19:00

Przygody Alicji przyjmują formę „opowieści drogi". Kłopoty rodzinne wywołują jej nieoczekiwaną podróż ku przyszłości. Klucząc w fantastycznym świecie podświadomości dziewczynka spotyka „duchy" dorosłości. Dzieckiem już nie jest, a panną jeszcze się nie stała. Znajduje się w niezrozumiałym dla siebie miejscu i czasie, gdzie w pełni nie działają prawa ani jednej ani drugiej strony, a jednocześnie w pewnym stopniu obie siły są obecne. To czas rozpoznawania świata i siebie w jego nowym, nieoczekiwanym kontekście.

Nasza interpretacja skupiać się będzie na tej właśnie podróży Alicji przez obszary dotychczas zarezerwowane przez świat dorosłych. Zmierzy się demonami, uosabiającymi potencjalne drogi, które prowadzić ją będą przez dalsze, dorosłe życie. Pozna obyczaje właściwe lokalnym socjetom. Spotkanie z Królicą podejmie próbę odpowiedzi na pytanie: czym może być życie pod znakiem kariery zawodowej. Rozmowa z panem Larwą pozwoli jej się zastanowić, czy mądrość i religie dają schronienie przed samotnością. Pan Gołąb z kolei reprezentował będzie tę część dorosłości, która wiąże się z namiętnościami i zapatrzeniem we własne ego. Uwikłana w dom i macierzyństwo Księżna, wprowadzi Alicję w świat frustracji z nimi związanych, a czas herbatki u Kapelusznika sprzyjał będzie zastanowieniu nad tym czy da się żyć „poza systemem". Wreszcie na jej drodze zjawi się Królowa Kier – synonim pragnienia bezwzględnej kobiecej władzy, wynikającej z odkrywania własnej seksualności. Każde spotkanie to krytyczne spojrzenie na świat. Wszystko to zmierzać powinno do jednego celu – odnalezienia własnego centrum, własnego silnego, szczerego i szczęśliwego ja – tej części istnienia, która nie czyniąc krzywdy potrafi zadbać o swoje potrzeby i pójść własną drogą. (materiały Nowego Teatru)

Jagoda Pietrzak
Dziennik Teatralny Trójmiasto
14 października 2023

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia