Weekendowe Polecenia Dziennika Teatralnego: Trójmiasto

Polecenia Weekendowe Dziennika Teatralnego: Trójmiasto - Trójmiasto: 24-26 listopada 2023 r.

Zapraszamy na przegląd trójmiejskich i okolicznych repertuarów teatralnych na najbliższe trzy dni. Jest w czym wybierać! Na widzów czekają zarówno klasyki, jak i nowości. Niewątpliwą gwiazdą zbliżającego się weekendu jest jednak „Scenariusz dla trzech aktorów" z mistrzowską obsadą. Jeśli ktoś nie miał jeszcze okazji zasiąść na widowni tej sztuki, to właśnie nadarzyła się idealna ku temu okazja.

Gdynia:
„Rybak i geniusz" – reż. Ewa Ignaczak – Teatr Gdynia Główna
26.11 – godz. 12:00
Opowieść o Rybaku i geniuszu to historia pełna niezwykłych zagadek oraz przygód, w której elementy ze świata rzeczywistego mieszają się z magiczną baśniowością, pobudzając wyobraźnię widza w każdym wieku. Bolesław Leśmian głównie kojarzony z twórczością poetycką pisząc Klechdy sezamowe, zaczerpnął orientalnych inspiracji i stworzył zbiór baśni przeznaczony nie tylko dla najmłodszych odbiorców.
Losy ubogiego, ale bardzo pracowitego rybaka odmienią się, kiedy zarzuci sieć po raz czwarty i wyłowi z morza tajemniczą, miedzianą szkatułkę, w której od trzystu lat uwięziony był Geniusz – Dżin. Rybak  będzie musiał zmierzyć się z ogromnym niebezpieczeństwem, które dzięki swojemu sprytowi i mądrości przekształci w szansę na zdobycie bogactw. Wraz z rybakiem za czterema wielkimi wzgórzami odnajdziemy tajemnicze czarno-złote jezioro, w którym pływają ryby o nietypowych kolorach. Historia pochodzenia ryb zaprowadzi nas do kolejnej opowieści o empatii oraz dobroci serca. (materiały Teatru Gdynia Główna)
„Balladyna" – reż. Jacek Bała – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza
24.11 – godz. 11:00
Wątki baśniowe, czary, legendy, walka o koronę. W zapomnianym miasteczku żyją dwie siostry z matką. Życie toczy się leniwie, choć nie jest to zwykłe miasteczko. Pełno tu duchów, czarów i niepokojących zdarzeń, trochę jak w „miasteczku Twin Peaks". Być może nic by się nie wydarzyło, ale do Gopła przyjeżdża on – Kirkor. Między siostrami zaczyna się rywalizacja o jego serce, a ta uruchomi lawinę niepowstrzymanych zdarzeń. Władzę przejmie Balladyna, którą zawładnie żądza korony, ta z kolei popchnie ją do okrutnych czynów. Wielu straci życie, niektórzy władzę, inni godność. Wszystko stanie na głowie, a ktoś będzie pękał ze śmiechu... Bo czy sami odpowiadamy za nasze czyny, czy jesteśmy tylko narzędziami w czyichś niebezpiecznych rękach? Bądź ostrożny... (materiały Teatru Miejskiego)

„Kopenhaga" – reż. Krzysztof Babicki - Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza
24.11 – godz. 19:00
25.11 – godz. 19:00
26.11 – godz. 19:00

Sensacyjna historia częściowo oparta na faktach. W atmosferze zakulisowych rozmów spotyka się dwóch wybitnych naukowców: Niemiec Werner Heisenberg i Duńczyk Niels Bohr, przed wojną przyjaciele, w jej trakcie – po dwóch stronach frontu. Czy ich rozmowy i decyzje zmieniły bieg II wojny światowej? Czy jeden człowiek jest w stanie uratować świat?
Sprawdźcie, czy rozwiążemy zagadkę tego spotkania... (materiały Teatru Miejskiego)

„Lalka" – reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej

24.11 – godz. 19:00
25.11 – godz. 19:00
26.11 – godz. 17:00

Mogłoby się wydawać, że kupiec Stanisław Wokulski ma wszystko. Bogactwo i rozpoznawalność nie przyćmiewają jednak pragnienia odwzajemnienia uczuć żywionych wobec zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. W pogoni za platoniczną miłością wkracza więc w świat snobizmu i konwenansu śmietanki towarzyskiej XIX-wiecznej Warszawy. Jedna z najpiękniejszych romantycznych historii polskiej literatury rozgrywa się w oparach swingującego jazzu, od ponad dekady z niezawodnymi kreacjami aktorskimi i wokalnymi Rafała Ostrowskiego i Reni Gosławskiej. (materiały Teatru Miejskiego)

Gdańsk:

„Punkt zero" – reż. Adam Orzechowski – Teatr Wybrzeże

24.11 – godz. 19:00
25.11 – godz. 19:00
26.11 – godz. 19:30

Główny bohater sztuki pozornie ma wszystko, co kiedyś chciał mieć i jednocześnie nie ma najważniejszego – radości z życia. Dlatego swój stan egzystencjalny określa mianem „punktu zero", a więc miejsca, które chce jak najszybciej opuścić, by ruszyć w poszukiwaniu utraconego sensu. Pomóc mają mu w tym z jednej strony wspomnienia, a z drugiej – zobowiązania oraz nadszarpnięte relacje z najbliższymi. Tylko czy rzeczywiście każdy z tych „elementów" okaże się w tej podróży niezbędny i pomocny? (materiały Teatru Wybrzeże)

„Koło sprawy bożej" – reż. Radek Stępień – Teatr Wybrzeże

26.11 – godz. 16:00

KOŁO SPRAWY BOŻEJ opowiada o jednej nocy, podczas której spotykają się członkowie sekty towiańczyków - mesjanistycznego ruchu religijnego, który założony został w latach czterdziestych XIX wieku przez tajemniczego przybysza z Litwy, Andrzeja Towiańskiego. Charyzmatyczny przywódca i jego przebiegła żona zdołali uwieść i przekonać do swojej Sprawy zmęczonych polistopadową emigracją polskich wygnańców, a wśród nich także największych poetów epoki: Słowackiego, Goszczyńskiego, Mickiewicza - oraz jego chorą psychicznie żonę, Celinę. Teraz wszyscy oni zbierają się na paryskim stryszku, by w oparach haszyszu odprawić dziady i napisać list do cara, a przy okazji pokłócić się o stosunek Polaków do Rosji, świata i siebie samych. Romantyczne dylematy architektów naszej wyobraźni po prawie dwustu latach wracają echem i zmuszają nas do zajęcia stanowiska. (materiały Teatru Wybrzeże)

Słupsk:

„Łatwe rzeczy" – reż. Anna Karasińska – Nowy Teatr im. Witkacego

25.11 – godz. 19:00

Bycie oglądaną jest częścią aktorskiego doświadczenia. Bycie widzianą przydarza się na scenie, ale też poza nią, przydarza się każdej i każdemu. W trudno uchwytny sposób to czy i jak jesteśmy widziani wyznacza granice tego kim się stajemy i co jest dla nas możliwe. W „Łatwych rzeczach" bohaterką jest ciało w roli aktorki w teatrze i kobiety w świecie, poddawane rozmaitym opresjom widzenia, także autoopresji. Irena Telesz-Burczyk i Milena Gauer rekonstruują kształty swoich ciał i losów powstałe pod wpływem różnych spojrzeń. Spektakl stopniowo wychodząc z klasycznej sytuacji teatralnej zmienia się w performatywną, i tryumfalnie przywraca podmiotowość performerkom i ich ciałom, dając im możliwość bycia widzianym poza uprzedmiotowiającymi schematami.

„Scenariusz dla trzech aktorów" – reż. Mikołaj Grabowski – Nowy Teatr im. Witkacego

26.11 – godz. 17:00 i 19:00

Mistrzowskie trio: Andrzej Grabowski, Jan Peszek i Mikołaj Grabowski, zdradzając nieco ze swej prywatności, przeniosą Was w niepowtarzalną przestrzeń zwariowanej teatralnej próby. To „teatr w teatrze", na pograniczu absurdu i rzeczywistości, gdzie prywatne spory i dyskusje artystyczne aktorów, ich intymne pragnienia, pozy i „miny" teatralne, a także kłótnie o zawodowe pryncypia, stają się pretekstem dla groteskowej wizji ograniczeń twórczości scenicznej i sądu nad współczesną kulturą. To także nieco złośliwy, ale celny portret artystów! Ten wciąż aktualny sceniczny fenomen wyróżnia się swoim szybkim tempem, wybornym dowcipem, błyskotliwymi akrobacjami skojarzeniowymi, a przede wszystkim bezterminową świeżością. I tak już od ponad trzydziestu lat! (materiały Nowego Teatru)

„W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej" – reż. Anna Gryszkówna – Nowy Teatr im. Witkacego

24.11 – godz. 19:00

Matka cierpiąca. Działaczka społeczna. Poetka. Kolorowy ptak. Kobieta walcząca z systemem i narzuconymi normami społecznymi. Matka zamordowanego przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej Grzegorza Przemyka. Tytułowy maj, ulubiony miesiąc Barbary Sadowskiej, stał się miesiącem narodzin i śmierci jej syna. To nie tylko opowieść o śmierci, żałobie i pożegnaniu, to też historia życia Sadowskiej przywracająca jej podmiotowość. Zdaniem aktorki, niezwykle ważnym aspektem tej opowieści jest jej postawa po śmierci syna, gdy nieugięta staje do walki z całym sądowym mechanizmem (nie)sprawiedliwości. (materiały Nowego Teatru)

Elbląg:
„Sługa dwóch panów" – reż. Paweł Paszta – Teatr im. Aleksandra Sewruka
25.11 – godz. 18:00
26.11 – godz. 17:00

Ona i on, czyli Clara i Sylvio... do tego ich ojcowie – jej- Pan Talone Bosonosi, skąpy i interesowny, jego- Dottor Lombardo, przemądrzały i opryskliwy. Szczęśliwie zakochani świętują swoje zaręczyny, gdy nagle pojawia się uznany za zmarłego... Sługa dwóch panów, to klasyczna włoska komedia dell'arte. Uczta dla koneserów i wspaniała zabawa dla wszystkich. Sztuka wyczekiwana i wystawiana sporadycznie, ponieważ należy do gatunku trudnych do realizacji. Obfitująca w doskonałą muzykę, charakterystyczną choreografię oraz wyjątkową scenografię. Zapraszamy na spektakl w reżyserii uznanego, młodego reżysera Pawła Paszty, którego realizacje są doceniane na krajowych i międzynarodowych festiwalach sztuk teatralnych. Przy Słudze dwóch panów pracuje z równie wybitnymi twórcami – kompozytorem Tomaszem Jakubem Opałką, który ma na swoim koncie współprace przy hitowych, międzynarodowych produkcjach, choreografką Joanną Lichorowicz-Greś, członkinią baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego oraz scenografką Eweliną Brudnicką, absolwentką Wydziału Scenografii w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Sługa dwóch panów 311. Premiera w Teatrze im. Aleksandra Sewruka w Elblągu. Tylko u nas zobaczą Państwo efekty współpracy tak wybitnego zespołu realizatorów w towarzystwie znakomitych elbląskich aktorów. Zapraszamy! (materiały Teatru im. Aleksandra Sewruka)

Jagoda Pietrzak
Dziennik Teatralny Trójmiasto
25 listopada 2023

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia