Weekendowe polecenia kulturalne - Poznań

24 – 26 września 2021 r.

Wrzesień sezonu teatralnego 2021/2022 już prawie za nami, ale w Poznaniu nadal nie brakuje doznań teatralnych czekających na mieszkańców stolicy Wielkopolski.

BLISCY NIEZNAJOMI: WSCHÓD – Teatr Polski w Poznaniu
„Plac Wolności" / Plac przed Teatrem Polskim - Roza Sarkisian (Роза Саркісян), Joanna Wichowska, Kiju Szałankiewicz
24.09 (piątek) od godz. 16:00, 25.09 (sobota) od godz. 13:00, 26.09 (niedziela) od godz. 13:00
„Plac Wolności" to performatywny proces badawczy prowadzony wspólnie z osobami queer w przestrzeni miejskiej. Czy w centrum miasta można stworzyć bezpieczne terytorium dla poznańskiego środowiska LGBTQ+? I jak miałby wyglądać ten utopijny „queerowy dom" wystawiony na widok publiczny? Jak może na niego zareagować miasto? Jak przebiegać będą granice między tym, co uznawane jest za normę, a tym, co ją świadomie i radośnie podważa? Czy swobodę można praktykować i celebrować tylko w ukryciu, czy może ona stać się częścią miejskiej codzienności? Czy musimy wybierać między poczuciem bezpieczeństwa a wolnością?
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

„Schron" / sekretne miejsce - Victoria Myroniuk (Вікторія Миронюк), Olga Skliarska (Ольга Склярська), Kornelia Trawkowska - (wydarzenie odbywa się co 60 minut, adres zostanie podany przy zakupie wejściówki)
24.09 (piątek) od godz. 16:00, 25.09 (sobota) od godz.13:00, 26.09 (niedziela) od godz. 15:00
Artystka teatralna i performerka Victoria Myroniuk w projekcie „Schron" kontynuuje często podejmowane przez nią tematy: z jednej strony są to praktyki rytualne (w tym ocalająca moc świeckich rytuałów), z drugiej zaś, idea domu jako bezpiecznej przestrzeni. Publiczność zostanie zaproszona do wzięcia udziału w jedno/dwuosobowym (w przypadku znających się osób) obrzędzie, który przybliży nas do odpowiedzi na pytania:
Jak i gdzie szukać spokoju w perspektywie globalnej katastrofy? Jakie środki mogą jej zapobiec i jednocześnie ocalić świat? Wreszcie, co jest dla nas najistotniejsze, co chcemy ze sobą zabrać, gdy świat zewnętrzny stoi w obliczu katastrofy?

Projekt jest współtworzony z artystką wizualną Olgą Skliarską. W przewodniczkę obrzędu wcieli się aktorka Teatru Polskiego w Poznaniu – Kornelia Trawkowska.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

Stan wyjątkowy / Plac przed Teatrem Polskim - koprodukcja z Komuną Warszawa / Jana Shostak (Яна Шостак)
24.09 (piątek) o godz. 18:00
Trwająca od sierpnia 2020 roku białoruska rewolucja rzadko jest tematem żartów. Szczególnie represjonowanym uczestniczkom i uczestnikom nie jest do śmiechu. Sama będąc Białorusinką, która jedną nogą wdepnęła w antyłukaszeńskie protesty, a drugą w organizacje pomocy humanitarnej dla prześladowanych, częściej mam łzy w oczach niż uśmiech na ustach. Wewnętrzna perspektywa powoduje jednak, że używam satyry i czarnego humoru aby się zdystansować i ulżyć sobie oraz towarzyszkom w tej surrealistycznej sytuacji. Przy okazji móc przybliżyć i opisać w szczegółach nieznaną codzienność aktywistki.
Z perspektywy pełnej sprzeczności, jak mój kraj; feministyczno-konserwatywnej, chrześcijańsko-antykościelnej, lewacko-solidarnościowej.
W swojej artystycznej naiwności wymyśliłam, że dla upchania tego kulturowego eklektyzmu w wydarzeniu performatywnym będzie stand-up. Równie bliski i adekwatny do obecnej sytuacji jak wąsy baćki na twarzy Niny Bagińskiej. Ocierałam się już o tę formułę w przeszłości, biegając w stroju messengerki na poważnych debatach o przyszłości kultury, performując dziadka mroza w ośrodkach dla nowaków, czy występując jako kandydatka na miss w czasie własnych i cudzych wernisaży wystaw. Kurator Sebastian Cichocki podsumowuje moją twórczość: „Jana Shostak która używa sztuki jako wytrychu, włamując się do innych pozaartystycznych systemów takich jak język polski, religijna pielgrzymka czy konkurs piękności". Bez śmiechu nie ma rewolucji! Jana Shostak
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

H-effect / reż. R. Sarkisian / Duża Scena Teatru Polskiego / produkcja niezależna zrealizowana we współpracy z Internationale Heiner Müller Gesellschaft w Berlinie
(po spektaklu odbędzie się spotkanie twórczyń i twórców z publicznością)
24.09 (piątek) o godz. 20:00
W spektaklu kanoniczny materiał literacki („Hamlet" Szekspira i „HamletMaszyna" Heinera Müllera) zostaje osadzony w ukraińskiej rzeczywistości, pośród realnych ruin. Bohaterowie i bohaterki są kompilacją postaci z tekstu Szekspira i Müllera oraz osobistych doświadczeń aktorów i aktorek – osób, które przez ostatnich kilka lat dokonywały trudnych wyborów ściśle związanych z historią ich kraju. Konstrukcja spektaklu jest mozaiką: opowieści, zdarzeń, cytatów z rzeczywistości, wspomnień i wyobrażeń. Tłem całej tej historii jest wojna. Trudno o niej mówić, ale nie sposób też o niej milczeć. Nie ma dla niej – jak dla traumy – odpowiedniego języka. Mówienie o wojnie jest jak poruszanie się po polu minowym. A jednak uczestnicy i uczestniczki spektaklu podejmują ten wysiłek. W ich świadectwach widać projekt nowego świata, w którym wojenny bohater ma prawo okazywać słabość, a kobieta nie jest bezbronną ofiarą.

W przedstawieniu grają: Oksana Cherkashyna – wybitna aktorka teatralna i filmowa, obecnie pracuje w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Roman Kryvdyk – aktor Akademickiego Teatru im. Lesi Ukrainki we Lwowie, uczestnik АТО, Oleh Rodion Shuryhin-Herkalov – kostiumograf i stylista, aktywista LGBT, z wykształcenia reżyser, Kateryna Kotlyarova – absolwentka politologii, dokumentalistka zbrodni wojennych, była żołnierka w ochotniczym batalionie Ajdar, Jaroslav Havianets – z wykształcenia prawnik, uczestnik obrony lotniska w Doniecku, przed wojną studiował aktorstwo w charkowskim Uniwersytecie Sztuki.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

In Your Ear / masscry / dj-set & open talk. Queer koncert w ramach projektu Plac Wolności / masscry
25.09 (sobota) o godz. 13:00
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

„Ten spacer" / Dmytro Levytskyi (Дмитро Левицький), Piotr Armianovskyi (Пьотр Армяновський). Patryk Lichota, Agata Siwiak // Kijów, Poznań (zbiórka przed Teatrem Polskim)
25.09 (sobota) o godz. 15:00 i 17:30 oraz 26.09 (niedziela) o godz. 15:00 i 17:30
premiera: październik 2020 w ramach XIII Spotkań Teatralnych „Bliscy Nieznajomi: Ukraina"
Grupa artystyczna Pic Pic – współtwórcy projektu – została założona w 2016 roku w Kijowie przez dwóch ukraińskich artystów: Dmytro Levytskyi'ego, Piotr Armianovskyi'ego. W swoich projektach kolektyw bada przestrzeń miejską jako scenę, na której zachodzą społeczne interakcje, kulturowe dramaty i która jest nośnikiem pamięci.

Głównym medium, z którym pracują artyści jest spacer performatywny: publiczność podąża za przewodnikami słuchając jednocześnie narratora poprzez słuchawki. Użycia takiego medium sprawia, że codzienne przestrzenie, oswojone i zdefiniowane miejsca odsłaniają inne znaczenia – ukryte, zatarte, wymazywane, niewygodne. Poznańska praca artystów, zrealizowana w ramach Spotkań Teatralnych Bliscy Nieznajomi: Ukraina 2020, opowiada o doświadczaniu miasta przez kobiety. Istotną perspektywą dla projektu są kwestie praw kobiet w wymiarze politycznym, społecznym i ekonomicznym. Projekt był współtworzony z Polkami i imigrantkami, aktywistkami i kobietami, które doświadczyły lub wciąż doświadczają trudnych sytuacji życiowych. Współtwórcą audiosfery przedstawienia jest poznański artysta Patryk Lichota.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

Nikt nie wymyśli za nas świata, jeśli same/sami tego nie zrobimy / debata/ Duża Scena Teatru Polskiego/ uczestnicy: J. Shostak, V. Myroniuk, K. Szałankiewicz, M. Nowak,
A. Oleynova; prowadzenie A. Siwiak
25.09 (sobota) o godz. 18:00
Zapraszamy publiczność do dyskusji na temat możliwości działania i wytwarzania sytuacji niosących nadzieję w warunkach systemowego łamania praw człowieka, pandemii i w perspektywie katastrofy klimatycznej. Będziemy dyskutować o rozmaitych formach aktywizmu, sprawczości, tworzeniu bezpiecznych miejsc i wspólnot.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

Pandemia.ua/ Malarnia Teatru Polskiego / Sashko Brama (Сашко Брама), Maria Jasinska (Марія Ясінська), Witold Oleszak, Rafał Ziąbka, Ostap Mańko (Остап Манько), Marek Straszak
25.09 (sobota) o godz. 20:30
W marcu 2020 roku, kiedy wprowadzono pierwszy lockdown, dotychczasowe sposoby komunikowania się z publicznością teatralną okazały się niemożliwe. Dla Sashko Bramy, Marii Jasinskiej i ich zespołu stało się to impulsem do znalezienia nowych form interakcji ze światem. Tak powstał projekt „MY", który zbiera dokumentalne świadectwa czasu pandemii: dzienniki z kwarantanny i samoizolacji, reportaże o pandemicznych rave'ach, covidowych ekipach pogotowia, portrety lekarzy, wolontariuszy i przywódców ruchów antywojennych... W swoim projekcie artyści starali się przenikać różne środowiska, badać paradoksalne procesy i zmiany, jakie zachodzą w czasie pandemicznych przemian. Badali to, co społeczne poprzez to, co głęboko subiektywne i prywatne.

Koncert „Pandemia.ua" powstał na podstawie dokumentalnych wideo „MY: art-media project" i we współpracy z muzykami poznańskiej sceny free impro: Witoldem Oleszakiem (piano, obiekty) i Ostapem Mańko (skrzypce, elektronika). Za dramaturgię projektu odpowiada Rafał Ziąbka. Kolaże filmowych fragmentów (VJ Marek Straszak) oraz improwizowana, elektro-akustyczna tkanka dźwiękowa tworzą oniryczny, pulsujący mikroświat, który kwestionuje realność niedawnej traumy. Czy pandemia to sen, z którego nigdy się nie wybudzimy?
Projekt „My" został zrealizowany dzięki wsparciu Ukrainian Cultural Foundation (UFC).
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

„Žyvie Biełaruś" / Plac przed Teatrem Polskim/ Sviatlana Haidalionak (Святлана Гайдалёнак), Paulina Skorupska, Piotr (Pitold) Maciejewski, Katarzyna Klebba
25.09 (sobota) o godz. 22:00
Podczas poprzedniej edycji Bliskich Nieznajomych przed Teatrem Polskim w Poznaniu stanęła instalacja „Marmur społeczny" stworzona przez Sergeya Shabohina. Dla Białorusinek i Białorusinów stała się ona miejscem reprezentacji ich obecności w przestrzeni miejskiej, wyrażenia politycznego sprzeciwu, manifestowania poparcia dla białoruskiej rewolucji, a ostatecznie miejscem pamięci o jej ofiarach. Doceniając wartość festiwalu polegającą na integracji poznańskiej społeczności ze stanowiącą jej część mniejszością narodową Białorusinów, nie chcąc zrywać nawiązanego kontaktu z publicznością, zamierzamy kontynuować temat Białorusi w trakcie kolejnej edycji festiwalu. Tym razem opowiemy o Białorusi widzianej oczami współczesnych kobiet. Podstawą do stworzenia multimedialnej instalacji w przestrzeni publicznej, staną się historie Białorusinek biorących aktywny udział w wydarzeniach zapoczątkowanych 9 sierpnia 2020 roku.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

Tajna altana śmietnikowa nr se7en / Queer performance w ramach projektu Plac Wolności
26.09 (niedziela) o godz. 19:00
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

EXTRAVAGANZA THE BEST OF – reż. Joanna Drozda – Teatr Polski w Poznaniu
25.09 (sobota) o godz. 22:30
Trupa w składzie: Sylwia Achu, Barbara Prokopowicz, Kornelia Trawkowska, Elżbieta Węgrzyn, Piotr B. Dąbrowski, Konrad Cichoń, Bartosz Dopytalski, Jakub Papuga, Mateusz Wiśniewski oraz Kwartet Bardzo Męski pod klawiszem i pedałem Michała Łaszewicza w składzie: Andrzej Iwanowski, Arkadiusz Kowalski, Piotr Trojanowski.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

To ciało mleko zbudowało – warsztaty dla osób dorosłych, którym towarzyszyć mogą niemowlęta – prowadząca: Hanna Bylka-Kanecka - Teatr Polski w Poznaniu
26.09 (niedziela) o godz. 11:00
Warsztaty zbudowane wokół tematu karmienia. Tego konkretnego (mleka, pokarmów) i tych metafizycznych (pożywek bliskości). Proponowane zadania oparte będą na pracy z obrazami anatomicznymi (m.in. kanalików mlecznych), wcielaniu wyobrażeń (gdzie w ciele czujemy najwięcej budującej siły?) oraz pracy z obiektami. Poprzez fizyczną eksplorację tematu karmienia, warsztaty mają na celu wsparcie w budowaniu subiektywnych map indywidualnych, odnawialnych zasobów, potrzebnych do bycia w relacjach opiekuńczych. Spotkanie adresowane jest do osób dorosłych, które są zainteresowane tematem, bez względu na wiek, płeć, czy wybrane sposoby karmienia.
/Materiały: Teatr Polski w Poznaniu/

„Kombinat" – reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Muzyczny w Poznaniu
24.09 (piątek) o godz. 19:00, 25.09 (sobota) o godz. 19:00 oraz 26.09 (niedziela)
o godz.18:00
Przyjdź. Ta opowieść jest o nas wszystkich. Tych z przeszłości, z przyszłości i z chwili obecnej. To historia o walce jednostki z systemem, o wadze jej głosu i poszukiwaniu prawdy – czymkolwiek by nie była... To komentarz rzeczywistości, przestroga i szansa. Możesz tę przestrogę zignorować. Nic się wtedy nie zmieni. Posady znanego Ci świata ani drgną. Będziesz nadal istniał. Krok za krokiem, dzień za dniem. Ty, a nad Tobą oni. Cicho, spokojnie, bezpiecznie. Znasz ten stan ducha, umysłu, ciała. Niby Twój, ale jakby... poza Tobą? Cisza dziwnie wygłusza, spokój obezwładnia, a bezpieczeństwo pozbawia sprawczości. Przyparty do muru uznasz, że gdzieś w głębi, zawsze wydawało Ci się to obce, ale tak naprawdę nigdy się nad tym nie zastanawiałeś, no bo dlaczego miałbyś? Skoro zawsze tak było, to znaczy, że tak jest dobrze. Tak musi być. A co jeśli może być inaczej? Zatrzymaj się. Poczuj tę przestrogę, jej ciężar, chłód... Zastanów się. Wiesz, kim jesteś? Kim są oni? Wiesz, kto pozwolił im dojść do władzy? Kogo oni reprezentują i dlaczego decydują o Twoim życiu? Czy ono tak naprawdę jest Twoje? Czy Ty jesteś swój?
/Materiały: Teatr Muzyczny w Poznaniu/

„Wesoły Ryjek" – reż. Anna Rozmianiec – Teatr Animacji w Poznaniu
24.09 (piątek) o godz. 9:30, 25.09 (sobota) o godz. 11:00 oraz 26.09 (niedziela) o godz. 11
Wesoły Ryjek jest małą, ciekawą świata świnką – dzieckiem, które zadaje pytania, odkrywa świat, zachwyca się najprostszymi rzeczami: tykaniem zegara, szelestem gałęzi, barwą liści. Nasza opowieść to podróż przez dzieciństwo. Podróż, która inspiruje, zaskakuje i zachwyca,
a także zachęca małego odbiorcę do odkrywania, zadawania pytań i znajdowania niebanalnych odpowiedzi.

Literatura Wojciecha Widłaka maluje piękny obraz rodzicielstwa – mądrego, wymagającego, pełnego ciepła i cierpliwości. Pokazana w ten sposób relacja między bohaterami pozwala nam rozpoznać własne pragnienia i słabości, pomaga zrozumieć, zaakceptować, pokochać siebie i innych. Każdy z nas jest inny − inaczej się nazywa, inaczej wygląda, co innego lubi. Ale każdego z nas smuci niedobre słowo czy cieszy ulubione danie. W warstwie wizualnej spektakl odwołuje się do dziecięcych rysunków – niedoskonałych, niedokończonych, stwarzanych tu i teraz, na oczach widza. Poza obrazem w przedstawieniu ważnym akcentem jest ruch sceniczny, a także muzyka grana na żywo. W spektaklu wykorzystujemy wizerunek Ryjka stworzony przez Agnieszkę Żelewską,
/Materiały: Teatr Animacji w Poznaniu/

Finisaż wystawy deBeauty 6. - Galeria Sztuki Rozruch
24.09 (piątek) o godz. 18:00
Ostatnia szansa na obejrzenie wystawy deBeauty 6.
Prezentacja prac 6 debiutantów. Artystów młodego pokolenia, rekomendowanych przez różne środowiska artystyczne: Wielkopolski Związek Artystów Rzeźbiarzy, Związek Polskich Artystów Fotografików i Pracownie Rysunku UA im. M. Abakanowicz w Poznaniu prowadzoną przez dr-a Władysława Radziwiłłowicza. Różne osobowości artystyczne, "złapane na gorącym uczynku" w momencie kształtowania się ich twórczego ja. Na początku ich drogi artystycznej. Postawić warto w tym momencie pytanie: czym dla was jest sztuka?

/Materiały: https://www.facebook.com/events/840586279970085/?ref=newsfeed /


„Codzienne rytuały przetrwania" – reż. Barbara Prądzyńska – Teatr Ósmego Dnia
24.09 (piątek) o godz. 19:00 oraz 25.09 (sobota) o godz. 19:00
Jest to międzypokoleniowe spotkanie kobiet wywołane chęcią i potrzebą rozmowy. Wysłuchania doświadczeń i mądrości starszych kobiet przez młode, skrócenia dystansu pokoleniowego oraz bezpośredniej, wspólnej obecności w przestrzeni społecznej i kulturalnej. Znalezienia balansu w świecie zorientowanym na kult młodości, wypierającym temat przemijania oraz dowiedzenia się jak radzą sobie starsze kobiety, często samotne, niezamożne, schorowane, niezauważane przez większość? Skąd czerpią swoją siłę życiową? Spektakl bazuje na szeregu wywiadów przeprowadzonych przed pandemią z seniorkami poznańskiej Wildy na temat ich codzienności tzn. konkretnych czynności składających się na życie, zorganizowanych w czasie i przestrzeni, a także towarzyszących im myślach i uczuciach. Refleksje te wzbogacone zostały o rozmowy na temat czasu pandemii, w którym wykluczenie starszych osób drastycznie się pogłębiło. Podczas pracy and spektaklem fizyczne spotkanie ze starszymi kobietami stało się niemożliwe, zatem o bohaterkach opowiadać zaczęły młode dziewczyny.
/Materiały: Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu/

Salon Poezji/ Jacek Braciak - Biblioteka w Zamku w Kórniku
25.09 (sobota) o godz. 17:30
Gościem 64. odsłony Salonu Poezji będzie aktor filmowy, teatralny i dubbingowy, Jacek Braciak, która przeczyta poezję Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w programie zatytułowanym "O mój ty smutku cichy". Program muzyczny przygotuje Łukasz Krzemiński, oboista orkiestry Teatru Muzycznego w Poznaniu.
/Materiały: Teatr Muzyczny w Poznaniu/

„Same plusy" reż. Wawrzyniec Kostrzewski– Teatr Imka – Teatr Apollo
25.09 (sobota) o godz. 16:00 oraz 18:30
Zuza to współczesna polska Bridget Jones. Jest dziewczyną, której kompletnie nic w życiu nie wychodzi. Ma 40 lat, pracuje w korporacji, zaś jej życie osobiste leży w gruzach. Żyje na wiecznym minusie, jest samotna, zakompleksiona i nie wierzy, że cokolwiek może jej wyjść na plus. Jedynym bliskim Zuzy jest anonimowy „znajomy" z Facebooka. Na domiar złego dziewczyna zachodzi w ciążę z przypadkowym mężczyzną, który ulatnia się jak kamfora. Wydaje się, że Zuza już się nie pozbiera. Tymczasem drażniące koleżanki z pracy: niezbyt pojętna blondynka i zawzięta feministka okazują się prawdziwymi przyjaciółkami. Nawet machismo-boss wysupłuje z siebie drobiny empatii i wrażliwości. Rozpoczyna się zbiorowe poszukiwanie nieznanego ojca. Jednak szalona misja zawodzi.Czy jest dno, w które można zapukać od spodu? Jest. A czy jest szansa na szczęśliwe zakończenie? Oto jest pytanie...
/Materiały: Fundacja WojArt/

„Kluk" – reż. Artur Romański – Teatr Animacji w Poznaniu
25.09 (sobota) o godz. 13:00 oraz 26.09 (niedziela) o godz. 13:00
Prosta historia. Czarny kruk o mrocznym imieniu Kara Boska należy do znamienitego rodu kruków, które od pokoleń z dumą i wśród łez rozpaczy zwiastowały śmierć żywym istotom. Kara Boska jest młodym ambitnym adeptem sztuki zwiastowania, jednak ma dość istotny problem: wadę wymowy! Kara Boska nie wymawia „r". A zwiastowanie „śmielci i globu" przez „czalnego kluka" może budzić w najepszym razie szereg nieporozumień, w najgorszym zaś politowanie i śmiech. Kruk-Kluk dostaje od swojego wuja ostatnią szansę. Ma skutecznie nazwiastować co trzeba pierwszemu napotkanemu stworzeniu. I tak się akurat składa, że tym stworzeniem jest pogrążony w depresji Ślimak. Co wyniknie ze spotkania tych dwojga? My – twórcy – wiemy jedno. Świat obojga zadrży w posadach i stanie na głowie, a niemożliwe stanie się możliwe. Będzie śmiesznie i strasznie, refleksyjnie i głupio-mądrze, czyli tak jak lubimy najbardziej.
Spektakl z muzyką na żywo.
/Materiały: Teatr Animacji w Poznaniu/

Warsztaty tańca dla dzieci CałoCiało! - odsłona jesienna – Polski Teatr Tańca
(7-10 lat) 25.09 (sobota) o godz.10:00 i 11:30

(11-13 lat) 25.09 (sobota) o godz. 12:00 i 13:30
25 września zapraszamy najmłodszych miłośników tańca na warsztaty pt. „CałoCiało!", których pomysłodawczyniami są Aniela Kokosza, Paulina Giwer - Kowalewska i Agnieszka Dubilewicz, współtworzące kolektyw KolektTacz. Pedagożki tańca i artystki zajmujące się kreatywną pracą ruchową w swoich działaniach zwracają szczególną uwagę na rozwój kompetencji artystycznych wśród najmłodszych, pogłębianie ich wrażliwości i zainteresowania sztuką. Kolektyw KolektTacz zaprasza do swobodnego bycia "tu i teraz" - do spotkania w ruchu autentycznym, niewymuszonym, w nieustającej wymianie: myśli, energii, obserwacji i skojarzeń.

W trakcie warsztatu CałoCiało! pragniemy zwrócić uwagę na to, że nasze ciała są wyjątkowe, jedyne, niepowtarzalne, wystarczające takie jakie są. Ruch, aktywność są dobrym momentem, w którym możemy lepiej zaznajomić się z naszym ciałem - przybliżyć do niego świadomie. Nasze działania są interdyscyplinarne, elastyczne, uniwersalne, złożone a zarazem otwarte. Nie dla tych, którzy potrafią tańczyć, ale dla wszystkich, którzy mają ciało.

Postaramy się udowodnić, że ruch niejednokrotnie wymyka się stereotypom i normom, odbywa się daleko od sceny, w codzienności, dotyczy zewnętrza i wnętrza każdego z nas, niezależnie od wieku. Może być chaotyczny i ustrukturalizowany jednocześnie. Towarzyszą nam założenia niezaprogramowanej na siłę interakcji, wielozmysłowości, współtworzenia. Podczas warsztatu podkreślimy wagę kontaktu z samym sobą, jak i działania we wspólnocie. Rytm spotkania wyznaczą sami uczestnicy, energia grupy. Czasem będziemy przemieszczać się w przestrzeni w dynamicznym ruchu, czasem wyłącznie obserwować swój oddech czy bijące serce.
/Materiały: Polski Teatr Tańca/


Jephtha – kierownictwo muzyczne: Paul Esswood - kierownictwo chóru: Mariusz Otto - Aula Uniwersytecka im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wieniawskiego 1, 60-702 Poznań
26.09 (niedziela) – godz. 18:00
To już trzecie spotkanie Paula Esswooda z zespołem poznańskiej opery. Ten znakomity kontratenor kilka lat temu zamienił scenę na miejsce przy dyrygenckim pulpicie. Nie porzucił jednak repertuaru, w którym specjalizował się w czasie trwania solistycznej kariery. Wiadomo: Barok forever! Pamiętamy, że po prezentacji Juliusza Cezara w Egipcie entuzjazm widowni podobny był temu, który znamy z koncertów rockowych... a może ba-rockowych?

Na inaugurację sezonu 2021/2022 Paul Esswood przygotuje Jephthę. Delektując się kunsztem wokalnym znakomitych solistów, zaproszonych do wykonania dzieła Händla, poświęćmy też parę chwil orkiestrze poznańskiej opery. To niezwykłe, z jaką precyzją i wyczuciem potrafi oddać niuanse barokowej partytury, a jest to przecież zespół na co dzień wykonujący inny rodzaj muzyki. Szczególnie polecamy tym, którzy lubią nastroić ucho na barokowe dźwięki, bo chyba nikt nie wątpi, iż barok jest dobry w każdej sytuacji.
/Materiały: Teatr Wielki w Poznaniu/

Weekend otwarcia CSE!
Piątek, 24 września
godz.12:00 – Otwarcie Centrum Szyfrów Enigma – oficjalna uroczystość z udziałem zaproszonych gości. (Wydarzenie będzie transmitowane online (YouTube CSE i media społecznościowe)
godz. 20:00 – Brzmienia Szyfrów – plenerowe widowisko multimedialne Patryk Piłasiewicz
i SKALPEL
Muzyka: Skalpel, Patryk Piłasiewicz, Mvlberry
Animacja: Clockwork – videomapping 3D
Widowisko zostanie pokazane na fasadzie budynku Centrum Szyfrów Enigma.
Sobota, 25 września
10:00-18:00 – Otwarcie ekspozycji CSE dla zwiedzających /wstęp biletowany, ostatnie wejście o godz. 17:00/
10.00-18:00 – Tajemnice Kursu Szyfrów – gra miejska /folder z grą do pobrania od 25 września na www.csenigma.pl oraz w budynku CSE/
13:00 – Dzielnica Wyzwań – spacer tematyczny z tłumaczeniem na polski język migowy /START: PTPN, ul. Mielżyńskiego 27/29, wstęp wolny/
15:00 i 17:00 – Collegium Martineum. Biografia miejsca – oprowadzanie z prof. Maciejem Michalskim po historycznym gmachu, w którym dziś mieści się CSE /obowiązują zapisy na wydarzenie od 20 września: wydarzenia(at)csenigma.pl.
19:00-24:00 – Nocne zwiedzanie ekspozycji CSE /wstęp biletowany, ostatnie wejście o godz. 23:00/
Niedziela, 26 września
10:00-18:00 – Otwarcie ekspozycji CSE dla zwiedzających /wstęp biletowany, ostatnie wejście o godz. 17:00/
10.00-18:00 – Tajemnice Kursu Szyfrów – gra miejska /folder z grą do pobrania od 25 września na www.csenigma.pl oraz w budynku CSE/
13.00 – 13:00 – Dzielnica Wyzwań – spacer tematyczny /START: PTPN, ul. Mielżyńskiego 27/29, wstęp wolny/
15:00 – Collegium Martineum. Biografia miejsca – oprowadzanie z prof. Maciejem Michalskim po historycznym gmachu, w którym dziś mieści się CSE /obowiązują zapisy na wydarzenie od 20 września: wydarzenia(at)csenigma.pl.
20:00 – Czy świat potrwa jeszcze trzy kwadranse? / spektakl wizualno-dźwiękowy dedykowany Henrykowi Zygalskiemu i Bercie Blofield /transmisja online na Facebook'u CSE/
Materiały archiwalne udostępnione dzięki uprzejmości Marii i Gerharda Bryschaków.
/Materiały: https://csenigma.pl/ /

Natasza Thiem
Dziennik Teatralny Poznań
24 września 2021

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...