Wieczór operowych debiutów

"Rycerskość wieśniacza / Pajace" - reż. Leszek Mądzik - Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

W sobotę w Gmachu pod Pegazem w Poznaniu odbędą się premiery dwóch oper "Rycerskości wieśniaczej" oraz "Pajaców" 1/2 "Rycerskość wieśniaczą" reżyseruje Leszek Mądzik.

Na wieczór operowy, na który złożą się "Rycerskość wieśniacza" Pietro Mascagniego oraz "Pajace" Rugierro Leoncavallo zaprasza w sobotę poznański Teatr Wielki. Reżyserem i autorem scenografii "Rycerskości wieśniaczej" jest debiutujący na scenie operowej twórca Sceny Plastycznej KUL w Lublinie Leszek Mądzik, a kostiumy zaprojektowała Zofia de Ines. Na scenie zobaczymy m.in. Helenę Zubanovich i Barbarę Kubiak w partii Santuzzy oraz George Onianiego i Wojciecha Sokolnickiego jako Turiddu.

Natomiast reżyserem "Pajaców" jest debiutujący na dużej scenie operowej Krzysztof Cicheński. Autorką dekoracji jest Magda Flisowska, a kostiumy zaprojektowała Julia Kosek. W roli Canio zobaczymy również George Onianiego i Wojciecha Sokolnickiego, a w roli Neddy Martynę Cymerman, Romę Jakubowską-Handke i Magdalenę Nowacką. Szefem muzycznym obu spektakli jest Gabriel Chmura. Dla niego jest to także debiut. Nigdy do tej pory nie dyrygował jeszcze tymi operami. - O wyreżyserowaniu opery myślałem od wielu lat, bo czułem, że w niej jest przestrzeń, której ja w swoim teatralnym laboratorium nie wyzwolę. Była we mnie tęsknota, która jednak kończyła się na marzeniach. Czułem, że gdzieś jest nieodkryty świat.

I pewnie bym nie zrealizował opery, gdyby nie propozycja dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej. Początkowo czułem pewien niepokój. Było we mnie wiele niewiadomych, ale jest to przecież dla mnie nowe odkrycie teatru - mówi Leszek Mądzik. Natomiast Krzysztof Cicheński, który wcześniej reżyserował wystawioną w sali im. Wojciecha Drabowicza Teatru Wielkiego operę Bruna Coliego "Anioł dziwnych przypadków" mówi: - Wielkość sceny nie przytłacza mnie, bo w ramach teatru Automaton przygotowywaliśmy spektakle na dużych scenach. To, co mnie najbardziej przerażało to ilość osób zaangażowanych w to przedsięwzięcie. Nie wiedziałem, jak sobie poradzę, ale wszyscy mi pomagają dając swoisty kredyt, z którego muszę skorzystać.

(-)
Materiał Teatru
31 stycznia 2015

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...