Wielki finał festiwalu
pożegnanie z Festiwalem Tańców Dworskich Cracovia Danza- Wiek XVIII to przełom w tańcu. Rodzą się nieznane dotąd formy taneczne, pojawiają się kolejne traktaty o sztuce tańca. Ale to chyba nawet nie jest najważniejsze. Przede wszystkim to czas synkretyzmu sztuk, ich zespolenia w efektowną całość. To stanowiło siłę tamtej epoki.
Dziś świat muzyki żyje w swoim kręgu, świat sztuk wizualnych w swoim, świat tańca w swoim, aktorzy w swoim. W epoce baroku to było nie do pomyślenia. Taniec "stał" blisko spektaklu teatralnego. To fascynujące z dzisiejszego punktu widzenia - mówi Romana Agnel, dyrektorka artystyczna Festiwalu Tańców Dworskich "Cracovia Danza".
Przed nami wielki finał imprezy. Oprawą dla tańca dworskiego będą znane krakowskie zabytki. 4 i 5 sierpnia tancerzy będziemy mogli oglądadać na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu, Pałacu Biskupa Erazma Ciołka (Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie), przed Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (między godz. 12 a 17), w oddziale Muzeum Historycznego Miasta Krakowa w Barbakanie (w godz. 16-17) oraz na zamku w Niepołomicach (4 sierpnia, godz. 15) i na zamku w Pieskowej Skale (5 sierpnia, godz. 15).
Na scenie Filharmonii Krakowskiej zaprezentowany zostanie spektakl baletowy "Tańce i balety w XVIII wieku" (4 sierpnia, godz. 20), w którym udział wezmą zaproszeni goście: Rainer Krenstetter, Alaknanda Bose, Marie-Claire Bär Le Corre, Barbara Segal, Bill Tuck oraz Romana Agnel z Baletem Dworskim "Cracovia Danza". Będzie to swoisty przegląd przez różnorodne style i formy taneczne, które królowały na dworach Europy XVIII w. Ten przegląd dodatkowo urozmaici pokaz XVIII-wiecznego tańca z dworu Mongołów.
Wśród wykonawców zobaczymy tych, którzy w ciągu tygodnia uczyli się na Międzynarodowych Warsztatach Sztuki Dworskiej - Taniec i Teatr, odbywających się w Willi Decjusza. W tym roku mieli okazję pod okiem specjalistów pokroju Marie-Claire Bär Le Corre czy Barbary Segal korzystać z szerokiego wachlarza lekcji: od baroku klasycznego, przez rokoko i styl klasycystyczny. Uczestnicy mogli więc nauczyć się dworskich tańców francuskich z okresu renesansu, angielskich, polskich i włoskich z XVII stulecia, a nawet pantomimy w stylu commedii dell\'arte.
W tym roku zobaczymy w Willi Decjusza także solistę Baletu Narodowego w Berlinie Rainera Krenstettera w wyjątkowym pokazie "Chaconne" z opery "Idomeneo" Mozarta, który towarzyszył będzie wykładowi historyczki tańca, prof. Claudii Jeschke z Salzburga (3 sierpnia, godzina 17.30).
Rezerwacje wejściówek na wydarzenia w Filharmonii Krakowskiej pod numerem telefonu: 12 421 0836 w godzinach 10-14, lub e-mail: cracovia@cracoviadanza.pl. Warto zaznaczyć, że zostały już ostatnie wejściówki.