Wielki sukces Doroty Kolak i Mirosława Baki
Nagroda im. Aleksandra ZelwerowiczaZ ogromną radością informujemy, że jury nagród miesięcznika Teatr w składzie Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Jacek Wakar i Kalina Zalewska przyznało prestiżową Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2015/2016 Dorocie Kolak za rolę Marthy oraz Mirosławowi Bace za rolę George'a w spektaklu „Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 18 października w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Laureatom serdecznie gratulujemy!
O nagrodzie
Prestiżowa Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki i najlepszego aktora przyznawana jest od 1984 roku przez miesięcznik Teatr i została utworzona w ramach XXIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu.
O laureatach
Dorota Kolak (1957)
Wybitna aktorka teatralna i filmowa. Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 została aktorką Teatru Wybrzeże, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności i krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Zagrała tu 75 ról. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jak sama mówi: „Te role, które są dla mnie najważniejsze, to role wariatki albo kobiety nad przepaścią, kompletnie pokręconej w środku, szalonej, a nie grzecznej czy dobrze ułożonej". Do jej najwybitniejszych ról należą: rola tytułowa w „Antygonie" Sofoklesa w reżyserii Marka Okopińskiego (1983), Maja Ochołowska w „Opętanych" Witolda Gombrowicza w reżyserii Tadeusza Minca (1987), Felice w „Pułapce" Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1984), Maria Timofiejewna Lebiadkin w „Biesach" Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), rola tytułowa w „Pannie Julii" Augusta Strindberga w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1990), Katarzyna w „Poskromieniu złośnicy" Williama Shakespeare'a w reżyserii Anny Polony (1993), Marjorie w „Aż do bólu" Williama Mastrosimone'a w reżyserii Adama Orzechowskiego (1994), Maria w „Woyzecku" Georga Büchnera w reżyserii Rudolfa Zioło (1995), Solange w „Pokojówkach" Jeana Geneta w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1997), Elwira w „Mężu i żonie" Aleksandra Fredry w reżyserii Anny Augustynowicz (2002), Janina Węgorzewska w „Matce" Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2003), Tamora w „Tytusie Andronikusie" Williama Shakespeare'a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (2006), Matka w „G®upie Laokoona" Tadeusza Różewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (2007), Alexandra del Lago w „Słodkim ptaku młodości" Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2008), Sophie von Essenbeck w „Zmierzchu bogów" Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2009), Dulcie Barker w „Naszych najdroższych" Philipa Osmenta w reżyserii Rudolfa Zioło (2010), Myra Bolton w „Na początku był dom" Doris Lessing w reżyserii Anny Augustynowicz (2011), Barbara w „Seksie dla opornych" i „Raju dla opornych" Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy (2012, 2015), rola tytułowa w „Marii Stuart" Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy (2014), Marta w „Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2015). Dorota Kolak ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, filmach oraz serialach. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę Ireny w filmie "Jestem twój"), Nagród Aktorskich na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce" oraz za rolę Elwiry w przedstawieniu „Mąż i żona"), Nagród Aktorskich na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (za rolę Julii Giuli w „Cieniu", za rolę Marii Liebidkiny w „Biesach", Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w „Słodkim ptaku młodości", za rolę Myry Bolton w „Na początku był dom"), Nagród Aktorskich w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (za rolę Tamory w „Tytusie Andronikusie" oraz za rolę Sophie von Essenbeck w „Zmierzchu bogów"). Dorota Kolak jest także laureatką wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w „Biesach" oraz za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce", Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce", nagrody trójmiejskiej Gazety Wyborczej „Sztorm Roku" za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce" i za rolę Alexandry del Lago w „Słodkim ptaku młodości". W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dorota Kolak jest również bardzo cenionym pedagogiem - prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.
Mirosław Baka (1963)
Wybitny aktor teatralny i filmowy. W 1988 roku ukończył Wydział Aktorski krakowsko-wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Gdy był jeszcze studentem Krzysztof Kieślowski powierzył mu główną rolę w „Krótkim filmie o zabijaniu". W tym po wielokroć nagradzanym, ważnym, wstrząsającym obrazie zagrał Jacka Łazara - dwudziestoletniego chłopaka, który zabija taksówkarza, zostaje osądzony i skazany na karę śmierci. Po pierwszym, jeleniogórskim sezonie od sierpnia 1988 roku jest aktorem Teatru Wybrzeże, w którym, dzięki wybitnym kreacjom, uznaniu publiczności i krytyki oraz wyrazistej osobowości wypracował sobie pierwszoplanową, gwiazdorską pozycję. O aktorstwie mówi: „To niezwykle trudny zawód, którego podłoże tkwi głęboko w człowieku. Najwięcej nauczyłem się od ludzi, dużo mniej - w szkole." Na gdańskiej scenie po raz pierwszy pojawił się w spektaklu Mikołaja Grabowskiego „Stąd do Ameryki", zaraz potem był Barabasz w „Wolności dla Barabasza", potem Biff w
„Śmierci komiwojażera", Chłopiec w „Godzinie kota", On w „Tutam"-ie, Valentine w „Arkadii", Hanemann, szekspirowscy: „Hamlet", „Ryszard III" i „Tytus Andronikus", czechowowscy Wujaszek Wania i Trigorin, Angel w „Beczce prochu", Ojciec w „G®upie Laokoona", Superiusz w PIESZO, ostatnio Karol w „Seksie dla opornych" i „Raju dla opornych", John Proctor w „Czarownicach z Salem" i George w „Kto się boi Virginii Woolf?". Mirosław Baka ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, jest cenionym i popularnym aktorem filmowym i telewizyjnym, laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, a także fundatorem Fundacji „Żyć z pompą", która działa na rzecz dzieci leczonych przy pomocy pomp medycznych.