Wielki sukces Doroty Kolak i Mirosława Baki

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Z ogromną radością informujemy, że jury nagród miesięcznika Teatr w składzie Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Jacek Wakar i Kalina Zalewska przyznało prestiżową Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2015/2016 Dorocie Kolak za rolę Marthy oraz Mirosławowi Bace za rolę George'a w spektaklu „Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 18 października w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Laureatom serdecznie gratulujemy!

O nagrodzie

Prestiżowa Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki i najlepszego aktora przyznawana jest od 1984 roku przez miesięcznik Teatr i została utworzona w ramach XXIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu.

O laureatach

Dorota Kolak (1957)

Wybitna aktorka teatralna i filmowa. Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 została aktorką Teatru Wybrzeże, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności i krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Zagrała tu 75 ról. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jak sama mówi: „Te role, które są dla mnie najważniejsze, to role wariatki albo kobiety nad przepaścią, kompletnie pokręconej w środku, szalonej, a nie grzecznej czy dobrze ułożonej". Do jej najwybitniejszych ról należą: rola tytułowa w „Antygonie" Sofoklesa w reżyserii Marka Okopińskiego (1983), Maja Ochołowska w „Opętanych" Witolda Gombrowicza w reżyserii Tadeusza Minca (1987), Felice w „Pułapce" Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1984), Maria Timofiejewna Lebiadkin w „Biesach" Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), rola tytułowa w „Pannie Julii" Augusta Strindberga w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1990), Katarzyna w „Poskromieniu złośnicy" Williama Shakespeare'a w reżyserii Anny Polony (1993), Marjorie w „Aż do bólu" Williama Mastrosimone'a w reżyserii Adama Orzechowskiego (1994), Maria w „Woyzecku" Georga Büchnera w reżyserii Rudolfa Zioło (1995), Solange w „Pokojówkach" Jeana Geneta w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1997), Elwira w „Mężu i żonie" Aleksandra Fredry w reżyserii Anny Augustynowicz (2002), Janina Węgorzewska w „Matce" Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2003), Tamora w „Tytusie Andronikusie" Williama Shakespeare'a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (2006), Matka w „G®upie Laokoona" Tadeusza Różewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (2007), Alexandra del Lago w „Słodkim ptaku młodości" Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2008), Sophie von Essenbeck w „Zmierzchu bogów" Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2009), Dulcie Barker w „Naszych najdroższych" Philipa Osmenta w reżyserii Rudolfa Zioło (2010), Myra Bolton w „Na początku był dom" Doris Lessing w reżyserii Anny Augustynowicz (2011), Barbara w „Seksie dla opornych" i „Raju dla opornych" Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy (2012, 2015), rola tytułowa w „Marii Stuart" Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy (2014), Marta w „Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2015). Dorota Kolak ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, filmach oraz serialach. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę Ireny w filmie "Jestem twój"), Nagród Aktorskich na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce" oraz za rolę Elwiry w przedstawieniu „Mąż i żona"), Nagród Aktorskich na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (za rolę Julii Giuli w „Cieniu", za rolę Marii Liebidkiny w „Biesach", Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w „Słodkim ptaku młodości", za rolę Myry Bolton w „Na początku był dom"), Nagród Aktorskich w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (za rolę Tamory w „Tytusie Andronikusie" oraz za rolę Sophie von Essenbeck w „Zmierzchu bogów"). Dorota Kolak jest także laureatką wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w „Biesach" oraz za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce", Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce", nagrody trójmiejskiej Gazety Wyborczej „Sztorm Roku" za rolę Janiny Węgorzewskiej w „Matce" i za rolę Alexandry del Lago w „Słodkim ptaku młodości". W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dorota Kolak jest również bardzo cenionym pedagogiem - prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

Mirosław Baka (1963)

Wybitny aktor teatralny i filmowy. W 1988 roku ukończył Wydział Aktorski krakowsko-wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Gdy był jeszcze studentem Krzysztof Kieślowski powierzył mu główną rolę w „Krótkim filmie o zabijaniu". W tym po wielokroć nagradzanym, ważnym, wstrząsającym obrazie zagrał Jacka Łazara - dwudziestoletniego chłopaka, który zabija taksówkarza, zostaje osądzony i skazany na karę śmierci. Po pierwszym, jeleniogórskim sezonie od sierpnia 1988 roku jest aktorem Teatru Wybrzeże, w którym, dzięki wybitnym kreacjom, uznaniu publiczności i krytyki oraz wyrazistej osobowości wypracował sobie pierwszoplanową, gwiazdorską pozycję. O aktorstwie mówi: „To niezwykle trudny zawód, którego podłoże tkwi głęboko w człowieku. Najwięcej nauczyłem się od ludzi, dużo mniej - w szkole." Na gdańskiej scenie po raz pierwszy pojawił się w spektaklu Mikołaja Grabowskiego „Stąd do Ameryki", zaraz potem był Barabasz w „Wolności dla Barabasza", potem Biff w
„Śmierci komiwojażera", Chłopiec w „Godzinie kota", On w „Tutam"-ie, Valentine w „Arkadii", Hanemann, szekspirowscy: „Hamlet", „Ryszard III" i „Tytus Andronikus", czechowowscy Wujaszek Wania i Trigorin, Angel w „Beczce prochu", Ojciec w „G®upie Laokoona", Superiusz w PIESZO, ostatnio Karol w „Seksie dla opornych" i „Raju dla opornych", John Proctor w „Czarownicach z Salem" i George w „Kto się boi Virginii Woolf?". Mirosław Baka ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, jest cenionym i popularnym aktorem filmowym i telewizyjnym, laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, a także fundatorem Fundacji „Żyć z pompą", która działa na rzecz dzieci leczonych przy pomocy pomp medycznych.

Grzegorz Kwiatkowski
Materiał Teatru
24 sierpnia 2016
Wątki
Nagrody

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia