Wielkie otwarcie na dobry początek

Wieczory w amfiteatrze - Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku

W niedzielę 6 maja 2012 r. w Białymstoku odbyło się szczególne wydarzenie. Nastąpiło pierwsze w historii nowego gmachu otwarcie Opery i Filharmonii Podlaskiej-Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku.

Przemówieniami marszałka województwa podlaskiego Jarosława Dobrzańskiego i dyrektora OiFP Roberto Skolmowskiego oraz koncertem zatytułowanym "Od Franka Sinatry do Michaela Bublé” w wykonaniu Big Bandu Opery i Filharmonii Podlaskiej rozpoczął działalność artystyczną białostocki Amfiteatr przy ul. Odeskiej, który jest integralną częścią nowego gmachu Opery. W koncercie uczestniczyli także soliści: Marta Wiejak, Karol Drzewoszewski i Bartłomiej Łochnicki.

W programie inauguracyjnego koncertu tłumnie zgromadzona publiczność mogła wysłuchać największych przebojów Orkiestry Glenna Millera: Chatanooga Choo Choo, Little Brown Jug, Strings Of Pearls, Pensylvannia 6500, In The Mood, a także utworów wykonywanych przez Michaela Bublé – popularnego jazzowego wokalisty kanadyjskiego, który zasłynął śpiewając ciepłym, oryginalnym głosem covery najpopularniejszych piosenek takich wykonawców jak: The Beatles, Bee Gees, Ray Charles, Elvis Presley i przede wszystkim Frank Sinatra. Warto dodać, że Michael Bublé gościł w kwietniu w Gdańsku i mimo, że była to jego pierwsza wizyta, zdążył już odnieść znaczący sukces artystyczny albowiem rekordy popularności bije w Polsce jego album „Christmas”, który niedawno zdobył status platynowej płyty.

Solistka koncertu Marta Wiejak znana jako Carmen w Carmen Latina Teatru Powszechnego w Radomiu, czy jako Fiona w Shreku Teatru Muzycznego w Gdyni, Karol Drzewoszewski aktor, tancerz i wokalista uczestniczący w takich spektaklach Teatru Baduszkowej jak My Fair Lady w reżyserii Macieja Korwina, Skrzypek na dachu w reżyserii Jerzego Gruzy, czy Fame w reżyserii Jarosława Stańka, oraz dysponujący bardzo interesującymi możliwościami wokalnymi Bartłomiej Łochnicki rozgrzewali publiczność światowymi przebojami muzyki rozrywkowej i jazzowej dziewiętnastego i dwudziestego wieku.

Roberto Skolmowski koncertem tym odniósł spory sukces, ponieważ nie tylko dokonał otwarcia Amfiteatru ale przede wszystkim stworzył zupełnie nowy obszar działalności artystycznej OiFP tym samym składając udaną i wartościową propozycję całkowicie nowemu odbiorcy muzycznemu. Na koncercie „Od Franka Sinatry do Michaela Bublé” obecna była inna publiczność niż na koncertach muzyki symfonicznej. Stąd widać, że w Białymstoku i zapewne na całym Podlasiu panuje sprzyjający klimat i potrzeba uczestniczenia w koncertach proponujących bardzo różne muzyczne doznania. Można także powiedzieć, że decyzja powołania do życia Big Bandu OiFP okazała się trafiona i potrzebna, ponieważ dziś już wiadomo, że muzyka popularna w operze znajduje swoich gorących miłośników, a po frekwencji na koncercie "Od Franka Sinatry do Michaela Bublé” można bezsprzecznie stwierdzić, że tych miłośników jest znacznie więcej, niż można było się spodziewać.

Zatem jednocześnie z otwarciem nowego miejsca dla muzyki, Skolmowski uruchomił jeden z ważniejszych elementów swojego podlaskiego programu popularyzacji sztuki na wschód od Warszawy. Jak powiedział w nieopublikowanym jeszcze wywiadzie dla Dziennika Teatralnego: - „Chcę szukać tych przestrzeni, organizować i zapraszać takie wydarzenia artystyczne, które łączą teatr, muzykę, plastykę oraz te, które powstały tutaj, z fascynacji przeszłością tych ziem i ludzi, którzy tutaj żyli.”

Czekamy zatem na następne wielkie otwarcia oraz na kontynuację tego, co dzisiaj miało tak dobry początek.

Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
7 maja 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...