Wokół zagadnień ciała, ruchu, przestrzeni i wolności

14. Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Kontestacje"

24 kwietnia w Lublinie rozpocznie się XIV edycja Studenckiego Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Kontestacje". Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „Ciało–Ruch–Przestrzeń. Wolność!".

XIV SOFT „Kontestacje" to kolejna edycja cieszącego się dużą popularnością w Polsce festiwalu teatralnego tworzonego przez środowisko akademickie zrzeszone przy Akademickim Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka". W ramach tegorocznych „Kontestacji" czternaście grup teatralnych z całej Polski od czwartku do niedzieli (26–29.04.) zaprezentuje spektakle, których tematyka skoncentrowana będzie wokół zagadnień ciała, ruchu, przestrzeni i wolności. Będzie można zobaczyć zarówno spektakle dramatyczne, jak i taneczne oraz improwizacyjne.

Pokazy spektakli poprzedzi dwudniowa (24–25.04.) IV Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa, podczas której studenci, doktoranci i profesorowie zastanowią się nad zagadnieniami wpisanymi w hasło tegorocznej edycji festiwalu. Konferencji towarzyszyć będzie promocja książki „Refleksje (około)teatralne" pod redakcją mgr Joanny Dominiki Belzyt i mgr Urszuli Motyki, stanowiącej zbiór referatów wygłoszonych podczas festiwalowych konferencji z ostatnich trzech lat.

W czwartek gościem specjalnym będzie Iwona Olszowska – niezwykła postać polskiej sceny tanecznej. Wygłosi wykład performatywny pt. „Fall in dance with Isadora passion. Freeing body... Freeing mind... Freeing soul..." oraz przeprowadzi warsztat „Fall in dance with Isadora Duncan influence". Natomiast w sobotę i niedzielę przed spektaklami będzie można wziąć udział w warsztatach improwizacji ruchowej, które poprowadzi Joanna Dominika Belzyt.

Jako pierwsza 26 kwietnia wystąpi Iwona Olszowska w solowym „Koncercie na organy". Po niej spektakl improwizacji ruchowej pt. „Ciało" przedstawi grupa My Persony. Ten dzień festiwalu zakończy przedstawienie w reżyserii Aleksandry Skorupy „I że ci nie odpuszczę aż do śmierci". Jest to inspirowana „Norą" Henryka Ibsena historia pary zamkniętej w toksycznej relacji, związku pełnym miłości i nienawiści, pragnień i niechęci.

Piątkowy wieczór rozpocznie Paweł Grala ze spektaklem „Matryca", który poruszy temat powtarzalności, uwikłania w schemat i ograniczeń wynikających z przynależności do struktury. Następnie wystąpi Fundacja Szafa Gra. Przedstawienie „Baby" ukazuje rytuał codziennego wyglądania przez okna, który staje się pretekstem do zastanowienia się, czym dzisiaj jest kobiecość. Na koniec Ilona Gumowska w spektaklu pt. „Moira" przeniesie na deski sceny rozważania o przeznaczeniu, fatum i niezależności jednostki ludzkiej.

W sobotę Teatr Tańca „Arabeska" zaprezentuje etiudę pt. „Zaćmienie" – o tkwieniu w sieci stale tych samych słów, poszukiwaniu sensu i oparcia. Jako drugi zobaczymy spektakl Fundacji Banina na podstawie „Spisu cudzołożnic" Jerzego Pilcha, w reżyserii Bartłomieja Miernika. Bohater opowie o swoim życiu uczuciowym i erotycznym, niejako podsumowując przeżyte 30 lat. Następnie Teatr OdRuchu w przedstawieniu pt. „Deklaracja 6888" pokaże kilka historii osób, dla których walka – o prawa człowieka, o wolność kraju – jest codziennością. Dzień zakończy Magdalena Widłak i jej solo pt. „La la la la la", którego inspiracją był temat macierzyństwa ze wszystkimi jego sprzecznościami i swoistą dwubiegunowością.

Niedzielne pokazy rozpocznie Ewelina Drzał. „Ujednoznacznienie" poruszy kwestię symboli – ich (nie)jednoznaczności i (nie)zrozumiałości. Kolejna grupa, Teatr Wixa, zaprezentuje „Ruską dyskotekę". Po nich wystąpi Wolność Głosu z częściowo improwizowanym utworem muzycznym połączonym z ruchem i światłem pt. „Zanurzenie w dźwięku". Na koniec Teatr Krzyk w spektaklu „Hej, ty" pochyli się na tematem dojrzewania, podejmowania pierwszych decyzji, błądzenia i poszukiwania – konfrontacji z dorosłością.

Codziennie po spektaklach odbędą się kontestacyjne konwersacje, czyli rozmowy z artystami i twórcami spektakli podsumowujące i komentujące ich twórczość zaprezentowaną na festiwalu.

SOFT „Kontestacje" odbędą się w Akademickim Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka" w Lublinie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Projekt zrealizowano dzięki wsparciu Miasta Lublin w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

Ewa Jemioł
Dziennik Teatralny Lublin
23 kwietnia 2018

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia