Wspólnota?
31. Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych - Łódź: 15.03 - 22.06.2025Ewa Pilawska – słowo wstępne do XXXI Festiwalu:
Zależy mi, abyśmy podczas tej edycji wspólnie zadali fundamentalne pytania, abyśmy zderzyli ze sobą̨ różne wizje i poglądy na teatr. Jakiego teatru potrzebują̨ twórcy? Jakiego teatru oczekuje publiczność́? Jaki powinien być́ model polskiego teatru? Czy chcemy teatru jednorodnego, zdefiniowanego światopoglądowo i zaangażowanego politycznie? Czy może jednak potrzebujemy teatru różnorodnego?
Czym jest wspólnota? Moim zdaniem w teatrze autentyczną i niepodważalną wspólnotę tworzą twórcy i odbiorcy. Poczucie takiej wspólnoty i relacji pozwala tworzyć – proces twórczy obarczony stresem i ryzykiem artystycznym staje się możliwy.
Czy jako środowisko teatralne stanowimy wspólnotę? Ile nas łączy, a ile nas dzieli? Dlaczego? Czy potrafimy czerpać z różnorodności i wielopokoleniowości? Czy potrafimy patrzeć szerzej i wyjść poza egoistyczne ambicje?
Oczywiście, kluczowe są̨ pytania, które bezpośrednio dotyczą̨ twórców i widzów - pytania o sztukę̨, estetykę̨ teatru, jego wyraz artystyczny. Ważne są̨ jednak także pytania dotyczące instytucjonalnej natury teatru i kontekstu prawno-organizacyjnego jego powstawania. Czy powinny istnieć́ teatry bez stałego repertuaru? Czy, jeśli tak się̨ stanie, teatr nie podzieli losu wielu podmiotów zrestrukturyzowanych i likwidowanych w czasie transformacji gospodarczej? Jak zmienia się polski teatr i co jest istotne dla współczesnych aktorów? Czy wciąż można mówić o etosie aktora teatralnego?
Odnosząc się̨ bezpośrednio do kontekstu festiwalowego, warto również̇ postawić́ pytania o rolę festiwali. Na ile ważny jest ich ogólnopolsko-międzynarodowy aspekt, a na ile ważna jest lokalność́ i budowanie lokalnych elit? Czy festiwale powinny skupiać się na działaniu w skali makro czy może powinny być́ nakierowane na realizację misji - rozwoju publiczności, nowocześnie rozumianej edukacji odbiorców, zwiększania dostępu do kultury?
Bardzo dziękuję Józefowi Robakowskiemu – w moim odczuciu wybitnemu twórcy – za przyjęcie zaproszenia do stworzenia plakatu tej edycji, który znakomicie koresponduje z tematem i ideą Festiwalu.
Cieszę się na spotkanie z Państwem i nieustająco jestem ciekawa Państwa wrażeń. Zapraszam do dyskusji, do spotkania w Teatrze.
Ewa Pilawska
__
Program XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych:
15 marca (sobota) o 19:15
- Witold Gombrowicz, „IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA", reżyseria: Adam Orzechowski
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi
16 marca (niedziela) o 19:15
- Witold Gombrowicz, „IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA", reżyseria: Adam Orzechowski
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi
21 marca (piątek) o 19:15
- Eliza Kącka, „WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO", reżyseria: Anna Augustynowicz
Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
22 marca (sobota) o 19:15
- Eliza Kącka, „WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO", reżyseria: Anna Augustynowicz
Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
26 marca (środa) o 19:00
- „LATAJĄCY POTWÓR SPAGHETTI", scenariusz i reżyseria: Mateusz Pakuła
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
27 marca (czwartek) o 19:00
- „LATAJĄCY POTWÓR SPAGHETTI", scenariusz i reżyseria: Mateusz Pakuła
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
29 marca (sobota) o 19:00
- Hubert Sulima, „PERSONA. CIAŁO BOŻENY", reżyseria: Jędrzej Piaskowski
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
30 marca (niedziela) o 19:00
- Hubert Sulima, „PERSONA. CIAŁO BOŻENY", reżyseria: Jędrzej Piaskowski
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
7 kwietnia (poniedziałek) o 19:00
- Agnieszka Szpila, „HEKSY", reżyseria: Monika Pęcikiewicz
Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
8 kwietnia (wtorek) o 19:00
- Agnieszka Szpila, „HEKSY", reżyseria: Monika Pęcikiewicz
Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
11 kwietnia (piątek) o 19:00
- Piotr Rowicki, „OCALONE", reżyseria: Maja Kleczewska
Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
12 kwietnia (sobota) o 19:00
- Piotr Rowicki, „OCALONE", reżyseria: Maja Kleczewska
Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
12 kwietnia (sobota) o 19:15
- „THREESOME/TRZY",
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Wojciech Grudziński
Produkcja: Wojciech Grudziński / Fundacja 910113
Koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie, Belluard Bollwerk
We współpracy z Cité Internationale des Arts, Frascati, Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts, Centre national de la danse – Pantin i miastem Warszawa
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
13 kwietnia (niedziela) o 18:00
POKAZ MISTRZOWSKI:
- William Shakespeare, „HAMLET", reżyseria: Jan Englert
Teatr Narodowy w Warszawie
Miejsce prezentacji: Teatr Narodowy w Warszawie
Spektakl zaprezentowany zostanie w Teatrze Narodowym w Warszawie. Cena biletu obejmuje przejazd autokarem z Łodzi do Teatru Narodowego w Warszawie oraz powrót do Łodzi. Odjazd do Warszawy: wyjazd 13 kwietnia 2025 o godzinie 15:00 z parkingu przy Manufakturze (od strony ulicy Jana Karskiego).
13 kwietnia (niedziela) o 19:15
- „THREESOME/TRZY",
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Wojciech Grudziński
Produkcja: Wojciech Grudziński / Fundacja 910113
Koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie, Belluard Bollwerk
We współpracy z Cité Internationale des Arts, Frascati, Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts, Centre national de la danse – Pantin i miastem Warszawa
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
31 maja (sobota) o 16:00
POKAZ MISTRZOWSKI:
- Stanisław Wyspiański, „WYZWOLENIE", reżyseria: Jan Klata
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Miejsce prezentacji: Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Spektakl zaprezentowany zostanie w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Cena biletu obejmuje przejazd autokarem z Łodzi do Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz powrót do Łodzi. Odjazd do Gdańska: wyjazd 31 maja 2025 o godzinie 10:00 z parkingu przy Manufakturze (od strony ulicy Jana Karskiego).
21 czerwca (sobota)
POKAZ MISTRZOWSKI:
- Władysław Reymont, „Ziemia obiecana", reżyseria: Maja Kleczewska
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Miejsce prezentacji w Łodzi oraz godzina zostaną podane w późniejszym terminie
22 czerwca (niedziela) o 13:00
Panel dyskusyjny „Wspólnota?"
Miejsce: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
22 czerwca (niedziela)
POKAZ MISTRZOWSKI:
- Władysław Reymont, „Ziemia obiecana", reżyseria: Maja Kleczewska
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Miejsce prezentacji w Łodzi oraz godzina zostaną podane w późniejszym terminie
Plakat XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
W tym roku wzbogaciła się̨ Galeria Mistrzów Plakatu Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (autorami plakatów byli dotychczas między innymi Waldemar Świerzy, Rafał Olbiński, Eugeniusz Get-Stankiewicz, Michał Batory, Andrzej Pągowski, Stanisław Fijałkowski). Autorem plakatu XXXI Festiwalu jest Józef Robakowski.
Józef Robakowski to jeden z najważniejszych współczesnych polskich artystów i teoretyków. To artysta, historyk sztuki, autor filmów, cykli fotograficznych, zapisów video, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych oraz inicjator wystawy i akcji artystycznych. Jest profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Podczas studiów był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko, STKF Pętla, Zero-61. Autor fotografii, filmów, wideo, instalacji, obiektów, akcji artystycznych, animator życia artystycznego. W latach 70. współorganizował warsztat Formy Filmowej – ugrupowanie, którego członkowie (m.in. Wojciech Bruszewski, Paweł Kwiek, Antoni Mikołajczyk, Zbigniew Rybczyński, Ryszard Waśko) zainteresowani byli analizą języka fotografii i filmu, eliminując wszelką anegdotę̨ i fabułę̨. Pierwsze filmy wideo zrealizował w 1974 roku, odrzucając narrację na rzecz analizy medium, dążąc do jak największej obiektywności w swoich pracach, czego wyrazem były filmy asemblingowe, w których artysta ograniczał swój udział do roli inicjatora i koordynatora, zaś́ film realizowała osoba przez niego zaproszona.
Prace Józefa Robakowskiego znajdują̨ się̨ w zbiorach na całym świecie, poza Polską między innymi w Centre Georges Pompidou w Paryżu, w muzeach i galeriach w Kanadzie, Niemczech, Holandii, Austrii, Węgrzech, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych.