"Wymazywanie" w lutym, reszta w marcu

16. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, organizowany przez łódzki Teatr Powszechny, w tym roku rozpocznie się później niż zwykle. Zamast w połowie stycznia, przesunie się w czasie na marzec, choć rozpocznie lutowym "Wymazywaniem" Krystiana Lupy, jako spektaklem mistrzowskim, otwierającym XVI edycję.

"Wymazywanie", czyli "Auslöschung" Lupy, miało pojawić się w Łodzi ubiegłym roku. Wtedy się nie udało, ale spektakl warszawskiego Teatru Dramatycznego zobaczymy w tym roku na gościnnej scenie Teatru Wielkiego. 

- W "Auslöschung" Thomas Bernhard nie podsumowuje swoich ludzkich i artystycznych doświadczeń, lecz poddaje je radykalnej rewizji. Punktem wyjścia staje się nagła śmierć rodziców bohatera w wypadku samochodowym. Czas od otrzymania wiadomości do pogrzebu jest czasem gigantycznego, pełnego sprzeczności monologu, rozpiętego między pokusą generalnej przemiany dotychczasowego życia, a presją powrotu na łono rodziny i podjęcia obowiązków i przywilejów spadkobiercy- mówi o swoim spektaklu reżyser. 

W rolę matki wciela się Joanna Szczepkowska, ojcem jest Adam Ferency. W spektaklu występują także: Jolanta Fraszyńska, Maja Komorowska i Marcin Dorociński. 

Jasnymi punktami programu będą z pewnością także: "Trylogia" w reż. Jana Klaty, "Fedra" [na zdjęciu] Mai Kleczewskiej i "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego. 

W "Trylogii" wg Henryka Sienkiewicza, zrealizowanej przez Klatę w krakowskim Teatrze Starym, reżyser przywołuje Skrzetuskiego, Kmicica i Wołodyjowski, przenosi nas do Zbaraża, Częstochowy i Kamieńca, z wielkimi nazwiskami w obsadzie, jak Anna Dymna, Krzysztof Globisz i Jan Peszek. 

Teatr Narodowy z Warszawy przywiezie autorską wersję Eurypidesowego mitu o Fedrze Mai Kleczewskiej. Żona Tezeusza, bez wzajemności zakochana w swym pasierbie Hipolicie, oskarży go o próbę uwiedzenia... W roli głównej podziwiać będziemy Danutę Stenkę, której towarzyszyć będą Jan Englert i Kamila Baar. 

"(A)pollonia" w reżyserii Warlikowskiego jest kompilacją tekstów Ajschylosa, Johna Maxwella Coetzeego, Eurypidesa, Hanny Krall, Jonathana Littella i innych. Odwołuje się do trzech postaci - Ifigenii, Alkestisa, Apolonii - mitycznych ofiar przeznaczenia, ofiar dobrowolnych i przymusowych. Zestawia je z ofiarami XX wieku i umiejscawia w kontekście ludzkiej odpowiedzialności. Burzy niezłomne przekonania na temat ofiarowania. Czy te akty nie powinny budzić wątpliwości? - pyta reżyser w spektaklu. Co, jeśli jedno ofiarowanie pociąga za sobą inne ofiary? Czy ten pochód w ogóle można zatrzymać? 

- Chcemy, aby rozmowa o estetyce współczesnego teatru była jak najszersza i dotykała coraz to nowych aspektów poszerzania granic sztuki teatru. Starałam się sięgnąć po spektakle odważnie tę granice przekraczające. Pojawią się dwa spektakle będące bardziej projektami niż spektaklami sensu stricte: "Trzecia generacja", będąca produkcją Schaubühne Theater z Berlina i Narodowego Teatru Habima z Izraela, oraz "Supernova. Rekonstrukcja" z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie - zapowiada dyrektor Teatru Powszechnego, Ewa Pilawska. 

"Trzecia generacja" próbuje zastanowić się, jak o bolesnej przeszłości Holokaustu myślą ludzie należący do trzeciego pokolenia po wojnie. Dzieci ofiar i oprawców: Żydów i Niemców. 

"Supernova. Rekonstrukcja" Teatru Łaźnia Nowa opowiada o pamięci i przeszłości oraz ich wpływie na naszą teraźniejszość. Wyrasta z problemów lokalnej społeczności Nowej Huty, w której teatr działa, ma jednak wymiar uniwersalny. 

Zobaczymy jeszcze dwa spektakle zagraniczne: "U Pani Miłosierdzia" z Teatru Mladinsko ze Słowenii i "Opowieści lasku wiedeńskiego" Odona Horvatha Teatru Katona z Budapesztu.

Anna Pawłowska
Polska Dziennik Łodzki
15 stycznia 2010

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia