Wyruszają do Chile

"Oczyszczeni" - reż. Krzysztof Warlikowski - Teatr Współczesny we Wrocławiu

Spektakl "Oczyszczeni" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego - zrealizowany w 2001 roku we Wrocławskim Teatrze Współczesnym we współpracy z Teatrem Polskim w Poznaniu, TR Warszawa, Hebbel-Theater w Berlinie oraz THEOREM i Europejską Komisją Kultury - od 28 do 30 stycznia 2011 prezentowany będzie w Chile podczas międzynarodowego festiwalu teatralnego Santiago a Mil

Spektakl wywołał burzliwe dyskusje wśród publiczności i liczne polemiki w prasie; dokonał rewolucji w polskim teatrze łamiąc kanony estetyczne i obyczajowe. Od premiery oklaskiwali go widzowie na całym niemal świecie. Jest to jedna z pierwszych w kraju realizacji dramaturgii Sary Kane. Otrzymała m. in. Laur Konrada na VI Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje" w Katowicach oraz Nagrodę Francuskiego Związku Krytyków Teatralnych za najwybitniejsze przedstawienie obcojęzyczne w sezonie 2002/2003 we Francji.

Festiwal Santiago a Mil to najważniejsze wydarzenie artystyczne w Chile. Co roku (od 1994) prezentowane są na nim najlepsze spektakle teatrów dramatycznych, muzycznych oraz teatrów tańca z całego świata. W Chile trwa właśnie lato – teatry występują na różnych scenach, a także w plenerze na terenie Santiago oraz w innych regionach kraju.  Festiwal organizowany jest przez Fundación Festival Internacional de Teatro a Mil (FITAM). Program kreuje grupa doradców – wybitnych osobowości kultury i obserwatorów życia teatralnego na świecie – pod kierunkiem Carmen Romero i Evelyn Campbell.

„Oczyszczeni” to drugi polski spektakl na festiwalu Santiago a Mil. W 2008 r. gościł tam Teatr Ósmego Dnia ze spektaklem „Arka”.

Partnerem współorganizującym wyjazd spektaklu do Chile jest Instytut Adama Mickiewicza.

„Warlikowskiemu udało się wywołać (...) fizyczne porażenie poezją. Aktorzy grają fantastycznie, wszyscy. Warlikowski doprowadza ich do głębokiego uczestnictwa we wspólnym przeżyciu, przeprowadza przez odmienne stany świadomości z intensywnością umożliwiającą pociągnięcie za nimi widzów. (...) Chłodno i ostro. Jak brzytwą po oczach”. [Piotr Gruszczyński, „Ojcobójcy”]

„Każda scena jest historią spazmu. Rozkosz i ból, łagodność i brutalność, tak jest przez cały czas. Nie opuścimy ani na chwilę niepokojących obszarów tożsamości, zaczynając od zamiany ubrań będącej wstępem do zamiany płci. Kochać, to dosłownie przejąć płeć drugiej osoby – mówi nam to przedstawienie. Zobaczymy mężczyznę całującego swojego kochanka, któremu po kolei zostaną amputowane ręce, język i nogi. Okrucieństwo jest jak gnój, na którym rosną błękitne kwiaty miłości”. [Jean-Pierre Thibaudat, „Liberation”]

Tatiana Drzycimska
Materiały Teatru
19 stycznia 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...