Wystawy i spektakle z okazji jubileuszu

huczne urodziny Teatru Dada

W dniach 7 - 9 grudnia w klubie ŻAK w Gdańsku odbędą się huczne, 15-te urodziny Teatru DADA VON BZDÜLÖW. W programie urodzinowego weekendu będziemy mogli zobaczyć cztery spektakle Dada: "Eden", "Bonsai", "Karnacja" i "Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń", oraz spektakl zaproszonych przez zespół gości - Filipa Szatarskiego i Julii Mach, tancerzy współpracujących z Dada.

Teatr Dada powstał w Gdańsku z inicjatywy Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej. Zaczynali jako niewielka niezależna grupa taneczna, by z czasem zasłużyć sobie na miano jednego z czołowych polskich teatrów tańca. Bezkompromisowość formalna, synkretyczna estetyka, inteligentny i przewrotny dowcip oraz charyzmatyczna postać Leszka Badyla, stały się wizytówką Dada. Do chwili obecnej Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował ponad trzydzieści premierowych przedstawień, które grane były nie tylko w Polsce, ale również w 17 krajach Europy i na scenie La MaMa Theatre w Nowym Jorku, czyli w Mekce amerykańskiego teatru eksperymentalnego.

W trakcie urodzin będzie można obejrzeć wystawę afiszy teatralnych dokumentujących działalność teatru, obejrzeć nagrania video ze spektaklami Dada, oraz rejestrację spektaklu “Drop Dead Gorgeous”, który jest produkcją angielskiego Vincent Dance Theatre,  z udziałem tancerzy Dada von Bzdülöw.

Program:
7.12.2007 – g. 19.00 "Eden"
Projekcja spektaklu “Drop Dead Gorgeous”, produkcja Vincent Dance Theatre z udziałem tancerzy Dada von Bzdülüw (Sala Suwnicowa)
8.12.2007 – g. 19.00 "Bonsai", "Karnacja", "Visitores"
W przerwach między spektaklami, projekcje video spektakli Dada (Kawiarnia
9.12.2007 – g. 19.00 "Kilka błyskotliwych spostrzeżeń a lá Gombrowicz

O spektaklach:

"Eden”, to widowisko, w którym tancerze starają się wspólnie z widownią odnaleźć raj i przywrócić to pojęcie, które ponowoczesność wyrzuciła ze swoich słowników, a codzienność zamknęła w komórce amnezji. Pełen spokoju i harmonii spektakl Dada to powrót do miejsca, w którym wszystko jest możliwe. 
“Leszek Bzdyl, poszukując raju, stworzył doskonałe widowisko. "Eden", (…) spektakl jego grupy Dada von Bzdülöw, to nowa jakość na trójmiejskiej scenie teatru tańca.” (Mirosław Baran, Gazeta Wyborcza – Trójmiasto, 16.03.2006)

"Bonsai" to opowieść o tym, na ile formujemy się wbrew własnej woli, a na ile w zgodzie z samym sobą. Na ile określa nas forma, kształt, układ i ile możliwych kontekstów stworzy się z wariacji na temat spodni typu “denim” i ciała? Solo opowiada o poszukiwaniu nowego kształtu, o formowaniu i deformowaniu go, o procesie kompozycji.
"Finezja koncepcji i popis tanecznych możliwości tłumaczą, dlaczego spektakle tego artysty uznaje się za dzieła mistrzowskie.” (Marta Mielcarek, Dziennik nr 64, 04.08.2006)

"Karnacja" jest solowym projektem Katarzyny Chmielewskiej, który powstał przy współpracy z mieszkającą we Francji japońską choreograf Chiharu Mamiya i jest 33 premierą Teatru Dada von Bzdülöw. W założeniu “Karnacja” ma poruszać kwestię wpływu innych kultur na człowieka, jego zachowanie i percepcję otaczającego go świata. “Spotkanie z Chiharu było, jak sądzę, ważnym i intrygującym wyzwaniem artystycznym dla nas obu. Mamy odmienne doświadczenia sceniczne i używamy odmiennych kodów komunikacji. W trakcie kolejnych tygodni pracy w studio, niejako przeglądając się w lustrze innych kultur, tworzyłyśmy Karnację; spektakl, w którym ciało wykonawcy jest miejscem licznych zdarzeń: odczuwania radości, cierpienia, myślenia, narodzin, umierania, seksu, śmiechu, kichania, drżenia, płaczu czy zapominania. Karnacja to również kolor egzystencji, obszar styku wewnętrznego i zewnętrznego ja, na którego powierzchni ciało ożywa, rozpoczynając swoisty taniec sensu czy nonsensu.” (Katarzyna Chmielewska)

"Visitores" to nowy spektakl Filipa Szatarskiego i Julii Mach to historia dwóch postaci, które pojawiają się w miejscu, które nie należy do nich, które jest im obce. Próbują zrozumieć rzeczy na zrozumienie, których nie ma miejsca. Eksperymentują, kopiują, ponawiają próby wierząc, że w ten sposób doświadczą szczęścia. Być może nie mają jeszcze gotowego przepisu, ale ludzkie zachowania są wystarczającym polem do badań. Popełnianie błędów w badaniach przynosi interesujące sugestie na temat natury przyjemności. 
Później wracają z podroży do obcego świata z jednym okiem łzawym, drugim pełnym śmiechu. Taką wizytę składa się tylko raz.

"Kilka błyskotliwych spostrzeżeń", którym Dada podbiło serca amerykańskiej publiczności w La. Mama i który przyniósł Leszkowi Bzdylowi prestiżową nagrodę Maiden International Theatre Award 2007, po raz kolejny gości na scenie Klubu Żak. Jest to choreografia na trzech tancerzy, którym towarzyszy niewidzialny mistrz Gombrowicz. Rytm choreograficznych dywagacji o naturze człowieka wciąga i odurza. Pełen humoru i prostoty, przyprawiony szczyptą absurdu i auto-ironii, spektakl Dada to istne ucieleśnienie gombrowiczowskiej filozofii.
"Spektakl (…) eksploduje energią, emocjami, którymi hojnie szafuje cała trójka. I przede wszystkim, tyle w tym lekkości (słowiańskiej?), humoru "dadaistycznego" inspirowanego Gombrowiczem, wspaniałym polskim pisarzem, broniącym zaciekle “niedojrzałości", czyli można by rzec wiecznej młodości. (D.C, poniedziałek, La Provence / Avignon, Francja, 21.02.2007)

O Artystach:

Teatr Dada von Bzdülöw - założony został w 1993 roku w Gdańsku przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę - Katarzynę Chmielewską, absolwentkę gdańskiej szkoły baletowej i szkoły tańca współczesnego w Brukseli. Jest to niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów realizujących poszczególne spektakle w kooperacji z instytucjami kultury i stowarzyszeniami (m.in.: Klub Żak w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, wolna strefa w Warszawie, FREE.C, Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni). Teatr Dada von Bzdülöw działa na przecięciu tańca i teatru, łącząc elementy aktorstwa i tanecznej ekspresji. Dotychczasowy dorobek teatru obejmuje ponad trzydzieści przedstawień. Teatr brał udział w najważniejszych przeglądach teatru tańca w Polsce, a także wielokrotnie występował za granicą, gdzie realizował międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka, 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-SEAS); reżyseria Leszek Bzdyl, 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. Od 2000 roku Teatr Dada związany jest ze Scena Teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Gdańska Korporacja Tańca. Tourne 2006-2007 w takich krajach jak: Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Islandia, Słowenia, Szwajcaria, USA, Indie, przyniosło Leszkowi Bzdylowi i Teatrowi Dada von Bzdülöw duży rozgłos. W 2007 roku Leszek Bzdyl odebrał prestiżowe nagrody Maiden International Theatre Award 2007, Nagrodę Teatralną Marszałka woj. Pomorskiego za rok 2006 oraz Sztorm Roku 2006.

Leszek Bzdyl – tancerz, choreograf, reżyser; działa na zawodowej scenie teatralnej od 1987 r. (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Laureat nagród za działalność artystyczną Prezydenta Miasta Gdańska w 1998 i Prezydenta Miasta Gdyni w 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 40 przedstawień, m.in.: “Testament psa” (reż. P. Cieplak - Teatr Rozmaitości, Warszawa), “Władza” (reż. Jan Englert - Teatr Narodowy), “Anioł zstąpił do Babilonu” (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), “Słomkowy Kapelusz” (reż. P. Cieplak - Teatr Powszechny, Warszawa), “Hamlet” (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W Teatrze Miejskim w Gdyni występował w rolach dramatycznych. Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl “Odys-SEAS” na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu “SEAS”. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 roku koordynuje program festiwalu Gdańska Korporacja Tańca. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Niemcy, Finlandia etc). Uczył między innymi w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Katarzyna Chmielewska - po uzyskaniu dyplomu tancerza klasycznego w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku (1993) tańczyła w zespole Baletu Gdańskiego Opery Bałtyckiej, w 1993 roku Katarzyna Chmielewska zaczęła współpracować z teatrami tańca współczesnego: Gdańskim Teatrem Tańca (do 1995) i Teatrem Dada von Bzdülöw (od 1993), który zakładała wraz z Leszkiem Bzdylem. Stypendystka Flemish Community i Unii Europejskiej; studiowała taniec współczesny w Brukseli w ramach P.A.R.T.S - Performing Arts Research and Training Studios, pod dyrekcją Anny Teresy De Keersmaeker. W 1997 r. nagrodzona na Festiwalu Teatralnym Zderzenie w Kłodzku za rolę w przedstawieniu “Nie było, nie będzie, czyli nie ma” w reżyserii Leszka Bzdyla, rok później została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie teatralnym “Eurallen” w Sztokholmie (spektakl “Porwanie Europy”). W latach 1997-2000 występowała gościnnie w Teatrze Miejskim w Gdyni, w którym grała role w przedstawieniach “Na krawędzi życia”, “Baśnie japońskie”, “Nie przerywajcie zabawy”, “Dziesięć obrazów naturalnej wielkości” i “Burza”. Od stycznia do lipca 2000 r. pracowała w Brukseli nad autorską choreografią “enter” w ramach międzynarodowego projektu pod nazwą X-group dla młodych twórców tańca współczesnego. Od lat realizuje autorskie choreografie, m.in. “Sonatę”, “Łapiti kontra reszta świata”, “enter” czy duet z Magdą Reiter “Wszystkie Apropos”. Premierę “Karnacja” przygotowywała we współpracy z tancerką i choreograf Chiharu Mamiya-Jędrzejewską.
Julia Mach – tancerka, choreograf, absolwentka Wiedeńskiej Stadt Opera i Rotterdamse Dance Academy. W latach 2002/03 pracuje jako solistka Graz Operahause. Od roku 2003 w Wiedniu, jako artystka niezależna współpracuje z wieloma choreografami: Chris Haring (Liquid Loft), Liz King (Tanztheater Wien), Georg Blaschke, Rose Breuss, Pilottanzt (Doris Ebner, Roderich Madl), Elio Gervasi, Markus Wintersberger. W roku 2005 uznana została przez Ballet Tanz International za najbardziej utalentowaną tancerkę w Austrii. W 2006 z Teatrem Dada von Bzdülöw współrealizuje spektakl “Eden”. Współpracuje z artystami video-artu, m.in. Klausem Obermaierem i Ars Electronica Futurelab (“Święto wiosny” Strawińskiego / Brucknerfest, Linz). 
FIlip Szatarski – tancerz, choreograf; od 1996 r. związany z Teatrem Dada von Bzdülöw, w latach 1998-2003 występował w produkcjach Teatru im. Gombrowicza w Gdyni. Od 2001 r. pracuje w Europie jako tancerz i choreograf, m.in. w: Tanz Hotel, TanzAtelier Wien, Smafu Compagnie Wien, Blue Elephant Dusseldorf. W 2005 r. zrealizował solowy program Artist in Residence będąc gościem Yamaguchi Art Village Center w Japonii. W roku 2006 jako dyrektor artystyczny zrealizował międzynarodowy projekt Nietolerancja (Gdańsk/Brema). Zajmuje się kompozycją choreografii i ruchu scenicznego dla teatrów dramatycznych i niezależnych projektów teatralnych. Zrealizował cztery własne produkcje współpracując z: Mileną Rewińską, Celine Bacque, Tae Hee Kim, Julią Mach. Ostatnia pracą jest solowy spektakl pt. Jakub. Współpracował z muzykami i artystami wizualnymi m.in.: Guntherem Berger, Tymonem Tymańskim,
Johanna Doderer, Kamila Chomicz, Tomkiem Bergmanem Lewandowskim.

Agnieszka Szczypska-Ranuszkiewicz
Materiały Teatru
30 listopada 2007

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia