Wywołując widma i upiory

4. Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie

"Nowe mitologie" to temat przewodni 4. edycji Festiwalu Nowego Teatru, który jest jednocześnie 56. edycją Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. Impreza rozpocznie się w piątek i potrwa do 26 listopada. W jej programie przewidziano około 20 wydarzeń artystycznych.

Sekretarz literacki Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, organizatora Spotkań, Julia Lizurek wyjaśniła, że hasło przewodnie tegorocznej edycji zostało "wyprowadzone z intensywnej obecności na scenie klasyki, zwłaszcza romantycznej i postromantycznej". - Chcemy zobaczyć, w jaki sposób artyści usiłują porządkować chaos w obszarze zbiorowej wyobraźni, obrazując rozłamy i traumy, wywołując z zakamarków przeszłości "widma" i "upiory", ale też tworząc nowe scenariusze odnowy społecznej - dodała Lizurek.

Głównym elementem Festiwalu są prezentacje spektakli konkursowych. W tym roku będzie ich osiem. Jako pierwszy ze spektaklem konkursowym wystąpi rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej - gospodarz Spotkań; będzie to "Beze mnie" Michaela Muellera w reżyserii Tomasza Cymermana.

W kolejnych dniach zostaną wystawione: "Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" Agaty Dudy-Gracz i w jej reżyserii w wykonaniu Teatru Nowego z Poznania; "Św. Idiota" według Fiodora Dostojewskiego w reż. Janusza Opryńskiego, w którym zaprezentuje się Teatr Polski z Bielska-Białej; "Ślub" Witolda Gombrowicza, w wykonaniu aktorów teatrów z Opola i Szczecina w reżyserii Anny Augustynowicz.

Publiczność będzie mogła obejrzeć jeszcze "Bzika. Ostatnią minutę" Jana Czaplińskiego z udziałem aktorów Teatru Współczesnego w Szczecinie, który wyreżyserowała Ewelina Marciniak; "Gdyby Pina nie paliła, to by żyła" Aldony Kopkiewicz w reż. Cezarego Tomaszewskiego, na który zaprosi teatr z Wałbrzycha; "Sekretne życie Friedmanów Marcina Wierzchowskiego (także reżyser) i Daniela Sołtysińskiego, w którym zaprezentuje się zespół Teatru Ludowego w Krakowie.

Na zakończenie zmagań konkursowych wystąpi Teatr Powszechny w Warszawie, który pokaże "Chłopów" według Władysława Reymonta, w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego.

- W trakcie dziesięciu festiwalowych dni będziemy próbowali rozstrzygnąć kwestię czy potrafimy tworzyć nowe projekty i narracje. Idei i inspiracji będziemy poszukiwać wśród dawnych, kanonicznych tekstów, na styku realności i świata wirtualnego, kreowanego przy użyciu nowych mediów. Przyjrzymy się temu, jak przeszłość odbija się w teraźniejszości, za czym tęsknimy, czego nie powinniśmy zapomnieć, a co już zdążyliśmy. Wraz z artystami spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co nadaje nam tożsamość i świadczy o naszym istnieniu - zaznaczyła Lizurek.

Po obejrzeniu wszystkich przedstawień konkursowych jury festiwalowe, które utworzą młodzi krytycy rekrutujący się z akademii teatralnych z całego kraju, wyłoni laureatów w trzech kategoriach: najlepszy spektakl, osobowość artystyczna i młody twórca. Ponadto nowością tegorocznej edycji będzie przyznanie nagrody dziennikarzy i nagrody publiczności.

Dopełnieniem 4. edycji Festiwalu będą dwa moduły: "Dybuki. Przepisywanie pamięci", obejmujący działania artystyczne z pogranicza teatru, performansu i sztuk wizualnych, oraz "Nowy Teatr/Europa", będący uzupełnieniem polskiego "nowego teatru" o dokonania artystów słowackich.

W pierwszym z nich znajdą się projekty zainicjowane przez Pawła Passiniego: koncert "Obecni" i projekcja performatywna "Dybuk" Szymona An-skiego, Michała Waszyńskiego i Artura Pałygi, a także panel dyskusyjny, pokaz filmu dokumentalnego Anny Gruskovej - "Rabinka" oraz czytania performatywne w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego.

Z kolei w ramach przeglądu nowego teatru europejskiego widzowie zobaczą dwie słowackie produkcje, które w piątkowe popołudnie i wieczór otworzą tegoroczne Spotkania. Będzie to: "Cells/Komórki" Slavy Daubnerovej oraz "Dziennik Anny Frank" w reżyserii Ondrej Šoth z Państwowego Teatru w Koszycach.

- Ich twórcy czerpiąc z biografii dwóch artystek: rzeźbiarki Louise Bourgeois i autorki jednego z najsłynniejszych pamiętników na świecie opisujących przeżycia II wojny światowej - Żydówki Anny Frank, tworzą eksperymentalne projekty, łączące w sobie różne konwencje teatralne - zauważyła rzeczniczka rzeszowskiego teatru Jadwiga Jagoda Skowron.

Ponadto pod koniec Spotkań odbędzie się konferencja naukowa z udziałem naukowców z kilku uniwersytetów w kraju i Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Tradycyjnie przewidziano też pokazy dramalab, kinoteatru, spotkania z artystami, warsztaty i debaty.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, także i w tym roku wydarzenia festiwalowe odbywać się będą nie tylko w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, który jest organizatorem imprezy, ale też w Szajna Galerii, BWA, Teatrze Maska w Rzeszowie i Sali Industrialnej w Hotelu Rzeszów.

4. Festiwal Nowego Teatru - 56. Rzeszowskie Spotkania Teatralne potrwają od 17 do 26 listopada i zakończą się galą finałową, podczas której zostanie ogłoszony werdykt jury.

Agnieszka Pipała
Kurier PAP
16 listopada 2017

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...