Z okazji 100 rocznicy urodzin

Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku

Witold Lutosławski uznawany jest – obok Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego – za najwybitniejszego polskiego kompozytora. Opera i Filharmonia Podlaska włączając się w tegoroczne obchody setnej rocznicy urodzin tego wielkiego kompozytora już 22 lutego zaprasza na niezwykły koncert Jemu poświęcony. Zapraszamy o godz. 19 do Sali Koncertowej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku.

Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi jeden z najwybitniejszych obecnie polskich dyrygentów – Tadeusz Strugała. W programie zaś usłyszymy Małą Suitę, IV Symfonię Witolda  Lutosławskiego, Circus Polka Igora Stawińskiego oraz na zakończenie Bolero Maurice Ravela.

IV Symfonia jest ostatnią w cyklu, skomponowaną przez Witolda Lutosławskiego i stanowi syntezę stylu symfonicznego kompozytora. Prawykonanie Symfonii, połączone z uroczystością osiemdziesięciolecia urodzin Lutosławskiego, odbyło się 5 lutego 1993 w Los Angeles pod kierunkiem samego kompozytora, zresztą ta symfonia powstała na zamówienie Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Trudno byłoby znaleźć w drugiej połowie XX w. innego kompozytora, który potrafiłby wyczarowywać z orkiestry równie wiele barw jak Lutosławski. Rozmaitością kolorystyczną imponują w jego utworach masywne tutti, ale z wielką pomysłowością wynajdywał też brzmienia dla małych grup instrumentalnych. Mienią się one subtelnymi barwami, choć nie brak w nich i współbrzmień bardziej agresywnych. Chętnie sięgał po nietypowe zestawy instrumentów, łącząc np. ksylofon z harfą, celestę z kotłami czy dzwony z fortepianem, czego rezultatem stawały się brzmienia rzeczywiście dotąd niesłyszane. Niezwykłym efektem spotykanym w jego muzyce jest też przechodzenie jednej barwy w inną, jak w tęczy. Osiągał to poprzez stopniowe wprowadzenie do gry pewnych instrumentów i równoczesne uciszanie innych – napisał w Tygodniku Powszechnym Krzysztof Meyer.

W czasie piątkowego wieczoru usłyszymy także Circus Polka Igora Strawińskiego. Historia powstania tej kompozycji jest niezwykła.  Igor Strawiński komponował ten utwór po namowach choreografa George Balanchine w 1942 roku i był on początkowo przeznaczony dla cyrku Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus. Ale nie to było najdziwniejsze. Otóż w balecie tym wzięło udział 50 młodych słoniątek i 50 balerin. Dopiero dwa lata później Strawiński opracował ten utwór na orkiestrę i w tej formie jest on odtąd wykonywany.

Balanchine potem wspominał, że na temat napisania tej kompozycji rozmawiał ze Strawińskim tylko raz, telefonicznie. Ponoć brzmiała ona mniej więcej tak:
Balanchine: Zastanawiam się, czy nie miałbyś ochoty popracować ze mną nad baletem.
Strawiński: Dla kogo?
Balanchine: Dla słoni
Strawiński: W jakim są one wieku?
Balanchine: To młode słoniątka
Strawiński: W takim razie zgadzam się. Jeśli rzeczywiście są to małe słoniątka to skomponuję utwór.
Oczywiście w piątkowy wieczór usłyszymy ten utwór w wersji na orkiestrę. Warto też dodać, że sam Strawiński nigdy nie widział baletu, dla którego pierwotnie skomponował ten utwór.

Na koniec piątkowego wieczoru w Operze i Filharmonii Podlaskiej usłyszymy Bolero Maurice Ravela. Znakomite dzieło powstało w 1928 roku i dedykowane zostało sławnej tancerce Idzie Rubinstein. W Bolero 18-taktowy temat przewija się nieustannie wraz ze swoimi wariantami poprzez różne instrumenty na tle jednostajnego akompaniamentu rytmicznego, podanego na wstępie i podtrzymywanego później przy współudziale innych instrumentów przez werbel. Bolero nazywano karuzelą dźwięków, wspaniałą rewią instrumentów.
Zapraszamy serdecznie!

Piątek 22 marca 2013,  godz. 19:00, Sala koncertowa, ul. Podleśna 2, Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego
W. Lutosławski - Mała Suita, IV Symfonia
I. Strawiński - Circus Polka
M. Ravel - Bolero

Wykonawcy:
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Tadeusz Strugała – dyrygent

 

Małgorzata Kleban
Materiały OiFP
19 marca 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...