Zaczyna się Brave Festiwal: Bóg tańczy w Kerali

5. Brave Festival Przeciw Wypędzeniom z Kultury - Modlitwy świata

W weekend podczas wrocławskiej imprezy poświęconej modlitwom i wierzeniom całego świata zobaczymy, jak w indyjskiego tancerza wciela się bóstwo. Wkrótce też weźmiemy udział w pierwszej odsłonie nurtu Brave Kids

W starożytnej tradycji bramińskiego theyyam tancerz staje się "naczyniem" boga. Bóstwo wciela się w ubranego w ozdobny kostium i ukrytego pod kolorowym makijażem artystę. W ten sposób bogowie objawiają się w zwyczajnym świecie. W Indiach ta pradawna tradycja wciąż pielęgnowana jest w rejonie Kerala. W praktykowaniu obrządku specjalizują się tancerze z niższych kast społecznych, potomkowie ludów zamieszkujących od wieków te ziemie. Są nie tylko tancerzami. Od wczesnego dzieciństwa chłopcy i dziewczęta przeznaczeni na artystów uczą się i doskonalą także w śpiewie, recytacji, makijażu, przygotowaniu kostiumów, grze na różnych instrumentach czy sztuce walki kalaripayattu. Nauka trwa około 10 lat, nim uczniowie osiągną wymaganą perfekcję.

Każde z wcielanych bóstw i historycznych bohaterów obecnych w podaniach i legendach zyskuje inny kostium, nakrycie głowy i makijaż. Rytuał jest niezwykle barwnym wielodniowym spektaklem, zwykle odprawianym w świątyni. Dziś tradycja theyyam powoli zanika, gdyż może być przekazywana przez mistrzów jedynie w obrębie ich rodziny. A młodzi ludzie coraz częściej ulegają czarowi cywilizacji i nowoczesności, w której nie ma miejsca na tak stary i trudny obrządek.

Nowością tegorocznego festiwalu jest pierwsza odsłona Brave Kids, czyli prezentacja sztuki przez dzieci z krajów i regionów dotkniętych wojną, głodem, często sierot wykluczonych ze społeczności, odciętych od tradycji. Jedną z bardziej znanych dziecięcy grup tego rodzaju jest Breakdance Project Uganda, powołana do życia w 2006 roku przez Abramza Tekyę i dwoje jego współpracowników. Ideą przewodnią BPU jest zniesienie wszelkich podziałów - społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych - poprzez naukę hip-hopu i breakdance\'a. Na bezpłatne zajęcia tańca mogą przychodzić wszyscy bez względu na wiek, pochodzenie i przynależność do klasy społecznej. Zdecydowana większość z uczestników zajęć to dzieci ulicy, sieroty, a w wielu przypadkach to nieletni siłą wcieleni do służby wojskowej. Obecnie w programie bierze udział 600 osób, które w ramach programu nie tylko uczą się tańca, ale też mają możliwość podjęcia edukacji. Dzięki tańcowi część dzieci ma okazję wyjechać choć na chwilę z kraju ogarniętego od ponad 20 lat wojną domową - BPU jest często zapraszany na festiwale na całym świecie. W tym roku kilkoro małych tancerzy przyjedzie do Wrocławia - zatańczą na Rynku w poniedziałek. Gośćmi festiwalu będą też dzieci z Nepalu z domu dziecka w Katmandu. Otworzyła go w 1996 roku ROKPA, organizacja charytatywna działająca w 18 krajach świata i skupiająca się na niesieniu pomocy, zapewniając i finansując opiekę lekarską, otwierając jadłodajnie dla ubogich czy oferując edukację i schronienie potrzebującym. Najbardziej aktywna jest w Tybecie, Zimbabwe i Nepalu, gdzie w myśl zasady "Od bezdomności do samodzielności" stwarza możliwość rozwoju najuboższym, często bezdomnym dzieciom. Do Wrocławia przyjedzie jedna z założycielek organizacji szwajcarska aktorka Lea Wyler, która z festiwalową publicznością spotka się w klubie Mleczarnia (niedziela, o godz. 15).

Magda Podsiadły, Rafał Zieliński
Gazeta Wyborcza Wrocław
4 lipca 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia