Zagrajmy to jeszcze raz...

"Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018" - aut. Daniel Wyszogrodzki - Wydawnictwo Marginesy

"West Side Story", "Jesus Christ Superstar", "Koty" czy "Les Misérables". Nawet jeżeli nie widzieliśmy tych musicali w całości, niewątpliwie znamy utwory, które je rozsławiły, potrafimy wydobyć z pamięci sceny z tańczącym w deszczu Gene'em Kelly czy mambo tańczone na ulicach Nowego Jorku przez dwa gangi.

Daniel Wyszogrodzki podjął się trudnej pracy - zrobił opracowanie największych światowych musicali. Opisał ich historię, obsadę, nagrody, a także anegdoty czy kontrowersje, które towarzyszyły powstawaniu musicali. Stworzył dzieło wyczerpujące, chociaż zapewne można by było napisać jeszcze więcej, bo musicale to temat przede wszystkim wdzięczny, ale też pasjonujący do opisywania.

Autor zna temat w teorii i praktyce. Brał udział w polskich produkcjach najsłynniejszych światowych tytułów. Współpracuje ze znanymi twórcami, regularnie uczestniczy w życiu teatralnym Broadwayu i West Endu, gorąco wspiera rozkwitającą w ostatnich latach polską scenę musicalową. Wykłada także historię musicalu na Akademii Teatralnej w Warszawie.

W swojej książce przyjął zasadę, że będzie opisywał spektakle w kolejności alfabetycznej, więc czytelnik trochę podróżuje w czasie. Spektakle z początku XX wieku sąsiadują tu z tymi najnowszymi. Nie ma to jednak większego znaczenia, ponieważ każdy z nich ma swoją osobną historię. Co najwyżej łączą je w niektórych przypadkach nazwiska producentów, kompozytorów, autorów czy odtwórców głównych ról.

Bez wątpienia znalazły się w tym wydawnictwie wszystkie najważniejsze tytuły tego gatunku. Jeżeli jakieś zostały pominięte, są to raczej mało popularne dzieła, które nie zapisały się w historii musicalu. Każdy z nich jest opisany szczegółowo z genezą jego powstania, z opisem wszelkich perypetii, które towarzyszyły procesowi twórczemu czy przygotowaniom do realizacji oraz w trakcie realizacji.

W książce są przedstawione także sylwetki największych twórców musicali - kompozytorów, librecistów, producentów czy aktorów, śpiewaków i tancerzy.

Autor opisuje również wiele zjawisk związanych ze światem musicalu. Dzięki temu dowiadujemy się co to jest Broadway, West End, poznajemy historię najsłynniejszych scen teatralnych, branżowe pojęcia, a przede wszystkim wiele informacji, które prawdziwym wielbicielom gatunku pozwolą umiejscowić pewne wydarzenia w czasie i odnotować je kronikarsko.

Niestety, wszystkie te elementy są ułożone alfabetycznie, więc opisy musicali są przeplatane biografiami twórców czy opisami zjawisk, co wprowadza pewien chaos. Wystarczyłoby podzielić te informacje na rozdziały.

Szkoda też, że w książce brakuje zdjęć, bo aż się prosi, żeby taką tematykę uzupełnić ilustracjami z filmów czy spektakli. Na pewno ich nie brakuje w archiwach.

Niemniej lektura jest wciągająca, a musical, jako gatunek bardziej przystępny od opery i dużo częściej filmowany, cieszy się dużą popularnością.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
26 listopada 2022

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia