Zaproszenie na spektakle artystów

Centrum w Ruchu

CENTRUM W RUCHU jest zrzeszeniem choreografów. Od długiego czasu zbieramy doświadczenie, kształcimy się, a od kilku lat rozwijamy własne ścieżki twórcze w Polsce i za granicą. CENTRUM W RUCHU jest naszą reakcją na zastaną sytuację, na brak ośrodków, w których można rozwijać swoją pracę – tworzyć spektakle, prowadzić warsztaty.

Pomimo różnych zainteresowań i języków artystycznych, zdecydowaliśmy trzymać się razem, aby prowokować zmiany. CENTRUM W RUCHU to propozycja zbudowania nowych możliwości dla pracy twórczej. Zostało stworzone i jest zarządzane przez samych artystów – budowane jest od potrzeby, od środka, od centrum. CENTRUM W RUCHU ma nas motywować, żeby sobie pozwalać na więcej. Żeby nie być zakładnikami systemu grantowo-projektowego. CENTRUM W RUCHU ma stymulować rozwój środowiska tańca i sztuk performatywnych oraz zwiększać obecność tych dziedzin w życiu kulturalnym stolicy.

20.09. | 14:00 - 23:00 | FESTIWAL CIAŁO/UMYSŁ | TEATR STUDIO | WARSZAWA

WIZYTATORKI

(w ramach Projekt FOLK? A ja się (nie) zgadzam!)

Punktem wyjścia dla projektu "Wizytatorki" Izy Szostak było zaaranżowane spotkanie (wymiana) trojga artystów o różnej proweniencji kulturowej z Islandii, Polski i Litwy. Spotkanie miało formę dwutygodniowego researchu w Islandii, w trakcie którego choreografka podjęła próbę przyswojenia praktyki lutniczej (zawodu zagrożonego wymarciem). Artystka poprzez badanie etnograficzne: rozmowę, obserwację uczestniczącą oraz ucieleśnienie pracy rzemieślniczej, próbowała dowiedzieć się jak najwięcej o specyfice zawodu lutnika. Bohaterem wizyty był lokalny artysta, pasjonat instrumentów, zamieszkały w północnej części wyspy. Prezentacja wspólnej pracy w procesie w formie performensu jest wydarzeniem spinającym całe spotkanie i podsumowującym przyswojenie praktyki. Badaniu przez cały czas towarzyszyła artystka wizualna (świadek), która w subiektywny sposób, przy pomocy kamery zarejestrowała w szczegółach przebieg całej "wizyty".

Projekt FOLK? A ja się (nie) zgadzam! jest finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

partnerzy. Reykjavik Dance Festival, IDNO, Centrum w Ruchu, Urząd Dzielnicy Wawer m.st. Warszawa

20.09. | 14:00 - 23:00 | FESTIWAL CIAŁO/UMYSŁ | TEATR STUDIO | WARSZAWA

E-SOUND

 

premiera. 23.08.2014 Reykjavik Cultural Night 2014

E-Sound został zainspirowany Białym Śpiewem uważanym za technikę wokalną najbardziej zbliżoną do naturalnego sposobu wydawania głosu przez człowieka. Technika ta, przykładająca dużą uwagę do wykorzystywania naturalnych rezonatorów i nawiązująca do komunikowania się na odległość, używana jest często do przekazywania tekstów o poetyckim charakterze. E-Sound eksploruje potencjał emocjonalny tego typu pracy z głosem, oscylując pomiędzy tradycyjnym przedstawianiem tekstu a źródłem samej techniki- krzykiem, oddechem. Performer badając relację pomiędzy ciałem i dźwiękiem przechodzi przez różne stany zagłębiając się w niemalże transowe doświadczenie.

Projekt FOLK? A ja się (nie) zgadzam! jest finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

partnerzy. Reykjavik Dance Festival, IDNO, Centrum w Ruchu, Urząd Dzielnicy Wawer m.st. Warszawa

24.09. | 18:30 | FESTIWAL CIAŁO/UMYSŁ | TEATR STUDIO | WARSZAWA

THE WAY THINGS DINGE (fragment)

The way things dinge to próba zdefiniowania istoty systemów zależności w konfrontacji z siłami przypadku i intencjonalnych działań performerów. Punktem wyjścia do jej rozważań jest kanoniczna praca szwajcarskich artystów Fischli & Weiss „Bieg rzeczy". Spektakl jest propozycją przemyślenia procesu materializacji gestu tancerza i doświadczenia własnego „ja" w splocie działań świadomych, intencjonalnych, jak również tych przypadkowych, podyktowanych prawami fizyki, możliwościami ciała lub siłą wynikającą z potrzeb wytworzonego systemu. Artystka dąży do zbudowania ciągu zdarzeń scenicznych, które wymagają od tancerzy nieustannej negocjacji swojego bytu, zacierając granicę między tym co podmiotowe i przedmiotowe w istocie ludzkiej i obecności performera.

Produkcja wykonana dzięki stypendium Młoda Polska Ministerstwa Kutury i Dziedzictwa Narodowego.

więcej: http://www.cialoumysl.pl/pl/dzialania-wydarzenia/festiwal-c-u/2014/wydarzenia-towarzyszace

24.09. | GODZ. 19.00 | FESTIWAL CIAŁO/UMYSŁ | TEATR STUDIO | WARSZAWA

PUSSY

Pussy jest spektaklem, który poddaje obserwacji rolę mężczyzny. W spektaklu twórca zwraca szczególną uwagę na męskie ciało, jego znaczenie i stawiane wobec niego wymagania. W procesie pracy nad spektaklem głównym polem obserwacji stała się fizyczna agresja, która wyraźnie obecna w okresie wychowawczym chłopców, często towarzyszy im w późniejszych etapach życia. Zjawisko to jak i idące za nim konsekwencje stanowią centralny punkt spektaklu dla których eksploracji służy forma zapasów- główny komponent choreografii.

koprodukcja. Fundacja Ciało/Umysł, Tanzfabrik Berlin w ramach projektu APAP- Performing Europe 2011-2016

zrealizowano przy wsparciu. Centrum w Ruchu, programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska"

więcej: http://www.cialoumysl.pl/pl/dzialania-wydarzenia/festiwal-c-u/2014/spektakle/pussy

26.09. | GODZ. 19.00 |CENTRUM W RUCHU | WAWERSKA STREFA KULTURY | WARSZAWA- WAWER

DEATH. EXERCISES AND VARIATIONS (work-in-progress)

To już czwarta odsłona cyklu pokazów „work-in-progress" artystów Centrum w Ruchu. Punktem wyjścia pracy Piotrowskiej jest fenomen „danse macabre" i konfrontacja jej inspiracji średniowiecznymi reprezentacjami śmierci ze współczesnym podejściem do ruchu. Kości, groteska, horror i estetyka gore.

Po pokazie otwarta rozmowa z choreografką i zaproszonymi ekspertami.

partnerzy. Centrum w Ruchu, Centrum Sztuki Współczesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne
Centrum w Procesie

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Cykl pokazów work-in-progress i rozmów o tańcu w Centrum w Ruchu: roczny program spotkań z publicznością i zaproszonymi ekspertami wokół eksperymentalnego tańca współczesnego.

Projekt dofinansowany ze środków Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

partnerzy w programie rezydencyjnym. Dwutygodnik.com, TaniecPolska.pl Partner medialny: Taniec Polska.pl

wstęp wolny

DOJAZD DO CENTRUM W RUCHU KOLEJKĄ MIEJSKĄ S1 DO STACJI MIĘDZYLESIE

26-28.09. | GODZ. 17.15 – 19.30 |AULA ASP | RUSZA FESTIWAL | WROCŁAW

CHOREOGRAFIA I INSTYNKT / WARSZTAT z Marysią Stokłosą

Podczas warsztatów zajmiemy się procesem podejmowania decyzji, który jest nieodłączną częścią tworzenia przedstawienia oraz improwizacji. Zastanowimy się nad tym jak poruszać się pomiędzy działaniem intuicyjnym a analitycznym. Przyjrzymy się temu jak można „włączać" lub „wyłączać" naszą umiejętność korzystania z narzędzi kompozycji. Tworzyć choreograficznie lub pozwolić sobie zatracić się w akcji.

Będziemy ćwiczyć łączenie roli obserwatora z rolą uczestnika, tak aby stać się świadomym sprawcą zmian. Ważnym elementem będzie także działanie w zmieniającej się perspektywie improwizowania solo i w grupie. Będziemy czerpać inspiracje do ruchu czy działania zarówno z siebie jak i z otoczenia. Tworzyć obrazy, stawać się ich częścią, poddawać je transformacji, razem, osobno.

Interesują mnie stany w których granice naszego działania są pół-przepuszczalne. Indywidualność zaciera się i nadrzędną rolę zaczyna odgrywać działanie / scena / obraz / materiał. Kiedy decyzja jednostki miesza się z decyzją grupy, improwizacja zbiorowa opiera się na tańcu solo, kiedy jedna akcja jest sumą wielu perspektyw. Interesuje mnie zmysłowa wrażliwość (w kwestii czasu, przestrzeni, fizycznego odczucia ciała, emocji) – jako nadrzędna platforma komunikacji zarówno z partnerami na scenie jak i z widzem.

więcej na http://ruszafestiwal.pl/warsztaty/improwizacja-marysia-stoklosa/

 

(-)
Materiał Teatru
13 września 2014

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia