Ze złości na współczesność

"Opera dokumentalna o Okrągłym Stole" - reż. Barbara Wysocka - Instytut Teatralny

Na nowej scenie Instytutu Teatralnego zobaczymy "Operę dokumentalną o Okrągłym Stole" w reżyserii Barbary Wysockiej.

To będzie nietypowa realizacja: połączenie wydarzeń historycznych, filmu dokumentalnego, teatru i muzyki współczesnej. Inspiracją dla kompozytora Tadeusza Wieleckiego był zrealizowany w 1996 roku pełen humoru dokument Piotra Bikonta o kulisach obrad Okrągłego Stołu – jednego z najważniejszych wydarzeń we współczesnej historii Polski.

– Witold Lutosławski zapytany, dlaczego nigdy nie skomponował opery, odparł, że po prostu nie znalazł tekstu, który by uzasadniał śpiewanie – mówi Wielecki. – Ja wybrałem dokument Bikonta chyba również dlatego, by tym bardziej śpiew się nie uzasadniał.

Swoją prapremierę opera „Rycerze Okrągłego Stołu” miała we Wrocławiu w 2006 roku. Teraz, na zamówienie organizatorów Warszawskich Spotkań Teatralnych, powstała druga wersja kompozycji, o zmienionym tytule. Reżyserująca ją Barbara Wysocka to aktorka Starego Teatru, absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie i Wydziału Reżyserii Dramatu. Współpracuje stale z Michałem Zadarą, tworząc w jego przedstawieniach interesujące role, ale ostatnio coraz częściej staje z drugiej strony sceny. Dobrze została przyjęta zrealizowana przez nią w ramach obchodów Roku Stanisława Wyspiańskiego w Starym Teatrze „Klątwa”. W tym sezonie z kolei przygotowała w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu premierę „Kaspara” Petera Handkego.

Pomysł reżyserki na zajęcie się tematem obrad Okrągłego Stołu wynika chyba w dużej części ze złości na powtarzające się obecnie próby zakwestionowania wartości tego wydarzenia sprzed 20 lat. – Jako społeczeństwo zawdzięczamy uczestnikom tamtego spotkania wolność – mówi Wysocka. – Niewybaczalne jest dla mnie poniewieranie pamięci o nich i mieszanie jej z błotem.

Dwukrotny pokaz „Opery dokumentalnej...” będzie również okazją do obejrzenia wykańczanej jeszcze sceny Instytutu Teatralnego. Dla jego dyrektora Macieja Nowaka ma ona być miejscem twórczego fermentu, przestrzenią spotkań ludzi teatru, wreszcie rodzajem laboratorium udostępnianego na pokazy przedpremierowe i eksperymentalne.
(ah)

Agnieszka Rataj
Zycie Warszawy
19 maja 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...