Zjazd Polskich Hamletów

Gdański Teatr Szekspirowski

Gdański Teatr Szekspirowski uczci 448. rocznicę urodzin Williama Szekspira "Pierwszym Zjazdem Polskich Hamletów w Gdańsku". Na zaproszenie Andrzeja Wajdy ponad trzydziestu aktorów, którzy wcielali się w rolę duńskiego księcia w realizacjach teatralnych i filmowych, wystąpi 23 kwietnia w dwuczęściowym happeningu artystycznym "Hamlet dwóch czasów".

Dwie odsłony wydarzenia rozegrają się w różnych przestrzeniach, będą też miały odrębne konwencje. Część pierwsza, z inspiracji i pod opieką artystyczną Andrzeja Wajdy, odbędzie się w samo południe na Długim Targu w Gdańsku. Najbardziej reprezentacyjna z ulic miasta zamieni się na godzinę w wielką scenę – z dziesięciu przedproży gdańskich kamienic usłyszymy fragmenty „Hamleta” Williama Szekspira. Charakter tej inscenizacji nawiązywać będzie do prezentowanego we wrześniu 2009 roku widowiska „Aktorzy Przyjechali” towarzyszącego uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod Gdański Teatr Szekspirowski. Tym razem około czterdziestu polskich aktorów, grających w przeszłości rolę Hamleta, zaprezentuje wybrane przez siebie dialogi i monologi z najsłynniejszej ze sztuk, nierzadko w asyście partnerów scenicznych z oryginalnych przedstawień.  Aktorzy będą grali jednocześnie na wszystkich dziesięciu scenach, powtarzając przygotowane fragmenty tak, aby krążąca między scenami publiczność miała szansę podziwiania różnorodności interpretacji „Hamleta” w wykonaniu polskich gwiazd teatru i kina. Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali aktorzy, którzy uczestniczyli w inscenizacjach „Hamleta” od 1960 do 2011 roku, wystąpią między innymi: Maciej Stuhr, Mirosław Baka, Jacek Poniedziałek, Krzysztof Tyniec, Mariusz Bonaszewski, Krzysztof Gordon, a także Paulina Chruściel.

Happening „Pierwszy Zjazd Polskich Hamletów w Gdańsku” odbędzie się w otwartej, miejskiej przestrzeni. Aktorzy zmierzą się z tekstem Szekspira bez scenografii i nagłośnienia, dlatego każdy z tych występów będzie nie tylko wyzwaniem i popisem aktorskich umiejętności, ale stanie się zarazem hołdem złożonym średniowiecznym i renesansowym wędrownym artystom teatralnym, którzy odwiedzali dawniej Gdańsk. Wówczas było to największe i najbogatsze miasto nad Morzem Bałtyckim, w którym jeszcze za życia Szekspira grano jego sztuki. Wystawianie „Hamleta” w konwencji nawiązującej do tradycji teatru angielskich komediantów i teatru elżbietańskiego w Gdańsku staje się wymownym znakiem połączenia dwóch czasów.

Po zapadnięciu zmroku, o godzinie 20.00, na placu budowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego rozegra się druga część wydarzenia wyraźnie osadzona w technologii teatru XXI wieku. Spektakl „Hamlet transgatunkowy” w reżyserii Roberta Florczaka wykorzystujący nowoczesne techniki multimedialne, szczególnie elementy rzeczywistości rozszerzonej. Jednym z najbardziej spektakularnych efektów będzie nawiązujący do „Hamleta” video-mapping (wielkoformatowa projekcja 3D) na północnej ścianie Teatru. Widowisko zaprezentowane zostanie na czterech odrębnych scenach usytuowanych na i w okolicy placu budowy. Widzowie będą przechodzić grupami tak, by w ciągu ok. 60 minut obejrzeć wszystkie zsynchronizowane fabularnie sceny. Aktorzy biorący udział w wydarzeniu wchodzić będą w interakcję z partnerami scenicznymi, którzy w przedstawieniu wystąpią w formie projekcji multimedialnych (wcześniej nagranych z wykorzystaniem techniki green-box). Na każdej z czterech scen wystąpi kilku Hamletów – do godziny 22.00, jednego wieczoru zaprezentują się więc różne obsady aktorskie. Oprócz „Hamletów” z pierwszego happeningu w tej realizacji wystąpią również artyści, których niecodziennie można zobaczyć na deskach teatru, tacy jak Skiba i Konio, a także: Marzena Nieczuja-Urbańska, Dorota Androsz, Grzegorz Wolf, Kacper Ołowski, Bożena Elterman, Krzysztof „Leon” Dziemaszkiewicz, Krzysztof Czerny oraz Piotr Michalski. Wejście od godz. 20.00 do 22.00, co 15 minut.

Organizatorzy przygotowali wydarzenie zarówno efektowne, jak i bogate w symbolikę. Z jednej strony nawiązuje do 400-letniej tradycji teatru zawodowego w Gdańsku, którego początki tworzyli aktorzy angielscy. Z drugiej zaś odwołuje się do nurtu teatru współczesnego wykorzystującego najnowsze zdobycze techniki w miejscu symbolicznym dla Gdańska i całej Europy – pomiędzy średniowiecznymi murami a ścianami powstającego budynku teatru. Wpisuje się to w misję Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, który sięgając po tradycję i czerpiąc z niej inspirację, chce jednocześnie mówić o świecie i człowieku językiem nowej ery.

Wydarzenie wspierają Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, oraz Marszałek Województwa Pomorskiego i Prezydent Miasta Gdańska.

Wstęp na obie imprezy jest bezpłatny, na podstawie zaproszeń, które można będzie odebrać od 12 kwietnia w następujących punktach w Trójmieście: w Gdańsku – w Teatrze w Oknie przy ul. Długiej 50/51, w Instytucie Kultury Miejskiej Gdańsk przy ul. Długi Targ 39/40, w salonach EMPIK na ul. Podwale Grodzkie 8 i Al. Grunwaldzka 141 (Empik Galeria Bałtycka), Teatrze Wybrzeże przy ul. Św. Ducha2 oraz w Bibliotece Manhattan w Gdańsku Wrzeszczu przy Al. Grunwaldzkiej 82; w Sopocie – w salonie Empik przy ul. Bohaterów Monte Cassino 63 oraz w Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże przy ul. Bohaterów Monte Cassino 55/57; w Gdyni w salonie Empik przy ul Świętojańskiej 68 oraz w klubie Desdemona przy ul. Abrahama 37.

(-)
Materiały Teatru
5 kwietnia 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...