Zmiany w obsadzie "Simon Boccanegra"
"Simon Boccanegra" - Teatr Wielki w PoznaniuDyrekcja Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu informuje, że Artur Ruciński nie weźmie udział w koncertowej prezentacji opery Giuseppe Verdiego „Simon Boccanegra”, która odbędzie się w Auli Uniwersyteckiej w dniu 14 czerwca 2023. Artysta z powodu choroby był zmuszony zrezygnować z występu.
Dyrekcja Teatru dołożyła wszelkich starań, aby utrzymać koncert w repertuarze i znaleźć godnego zastępcę znakomitego polskiego solisty. Partię Simona Boccanegry wykona Luis Cansino, hiszpański baryton, specjalizujący się w repertuarze verdiowskim, którego usłyszeć można w barcelońskim Teatro del Liceu, madryckim Teatr Real, operze w Lozannie, Brnie i Monachium. Cansino jest laureatem I Konkursu Wokalnego „Francisco Alonso". W swoim repertuarze ma m.in. tytułowe partie w operach Nabucco, Makbet, Rigoletto, Simon Boccanegra, Falstaff oraz barytonowe role w dziełach Pucciniego i Rossiniego. Artyście partnerować będzie debiutująca w roli Marii Boccanegry / Amelii Grimaldi Iwona Sobotka. Partię oponenta Simona Boccanegry, Jacopo Fiesca, wykona Ramaz Chikviladze. Gruziński bas związany z operami w Niemczech zastąpi również niedysponowanego wokalnie Rafała Korpika.
Melomanom, którzy kupili bilety na koncert z udziałem Artura Rucińskiego, Teatr dodatkowo oferuje zaproszenia na spektakle Straszny dwór (dyr. Marco Guidarini, reż. Ilaria Lanziono) oraz Otello (dyr. Jacek Kaspszyk, reż. David Pountey) w sezonie 2023/2024 – kontakt z Biurem Obsługi Widzów tel. 61 65 90 280 lub 852 08 25, e-mail: bow@opera.poznan.pl. Osoby, które chciałby zwrócić bilet, również są proszone o kontakt z BOW.
środa, 14 czerwca 2023, Aula Uniwersytecka, godz. 19:00
Simon Boccanegra | Verdi
wykonanie koncertowe
Po raz pierwszy w repertuarze poznańskiej Opery!
Wykonawcy:
Simon Boccanegra: Luis Cansino
Jacopo Fiesco: Ramaz Chikviladze
Maria Boccanegra / Amelia Grimaldi: Iwona Sobotka
Gabriele Adorno: Piotr Kalina
Paolo Albiani: Jaromir Trafankowski
Pietro: Damian Konieczek
kierownictwo muzyczne: Marco Guidarini
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
asystent dyrygenta: Andrei Yakushau
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszko w Poznaniu
„Simon Boccanegra" należy do mniej znanych dzieł Giuseppe Verdiego – mówi Jacek Marczyński, dziennikarz muzyczny – Jest to opera bardzo ciekawa, bo mamy w niej wszystkie klasyczne wątki operowe XIX wieku: miłość, intrygę polityczną, zdradę, motyw zemsty i wreszcie motyw konfliktu międzyludzkiego między dwoma szalenie ciekawymi postaciami, mianowicie Simonem Boccanegrą i Jacopo Fiesco – jego odwiecznym rywalem. Jest to konflikt o kobietę (...). Ze względu na dobiegający końca remont sceny głównej, poznański Teatr Wielki przedstawi dzieło Verdiego w Auli Uniwersteckiej. Nawet jeśli nie oglądamy tego w wersji scenicznej, teatralnej, to sama muzyka kryje w sobie tyle dramatu, że możemy zrozumieć, czym się kierują i jakie są te postaci – dodaje Marczyński.
W partii tytułowej wystąpi Luis Cansino, a partnerować mu będą: Iwona Sobotka (Maria Boccanegra / Amelia Grimaldi), Ramaz Chikviladze (Jacopo Fiesco), Piotr Kalina (Gabriele Adorno), Jaromir Trafankowski (Paolo Albiani), Damian Konieczek (Pietro) oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Maestro Marco Guidariniego.
Marco Guidarini
Jeden z najbardziej cenionych dyrygentów swojego pokolenia, od lat występujący na całym świecie. W jego zróżnicowanym repertuarze znajduje się około siedemdziesiąt tytułów operowych oraz ponad dwieście dzieł symfonicznych. Jego rozległe wykształcenie akademickie obejmuje zarówno studia humanistyczne – doktorat z komparatystyki na Uniwersytecie Genueńskim, jak i wiolonczelę i dyrygenturę na Universität für Musik und darstellende Kunst (Wiedeń), a także kompozycję oraz muzykologię.
Zadebiutował jako dyrygent w „Falstaffie" i „Le Comte Ory" w Opéra National de Lyon, gdzie na stanowisko asystenta dyrygenta powołał go Sir John Eliot Gardiner. Od tego momentu rozpoczęła się jego międzynarodowa kariera – od Metropolitan Opera (Verdi) po mediolańską La Scalę (Donizetti), od Sydney Opera House (Mozart) aż po Teatr Bolszoj (Puccini). W latach 2001-2009 sprawował stanowisko dyrektora muzycznego filharmonii i opery w Nicei, gdzie prowadził większość oper Mozarta, Verdiego i Pucciniego, a także „Pelléasa et Mélisandę" Debussy'ego, „Wozzecka" Berga, a także dzieła Brahmsa i Mahlera. W latach 2004-2009 był dyrektorem artystycznym festiwalu „Nice Festival de Musique Sacrée". Od 2009 roku jest stałym gościem Canadian Opera Company, a od 2014 gościnnym dyrygentem wykonującym repertuar włoski i francuski w Operze Narodowej w Pradze. Obecnie jest dyrektorem muzycznym Mitteleuropa Orchestra – jednej z najlepszych orkiestr w północnych Włoszech.
Jego dyskografia, obejmująca zarówno wideo i CD, jest niezwykle obszerna, a przy tym doceniana przez krytyków. Artysta zdobył prestiżową francuską nagrodę Złoty Orfeusz za nagranie „Le Villi" Pucciniego z Orchestre National de France, a także włoską nagrodę Premio della Critica za „Lucrezię Borgię" z Mariellią Devio. Wielkim uznaniem krytyków cieszy się również nagranie DVD „Cyrano de Bergrac" Alfana zrealizowane dla DG z Roberto Alagną.
Jest założycielem zespołu Apostrophe wykonującego muzykę współczesną, a także dyrektorem artystycznym konkursu Bellini Bel Canto, który odbywa się między Paryżem a Buenos Aires.
Marco Guidarini za osiągnięcia kulturalne otrzymał tytuł Chevalier des Arts et des Lettres od francuskiego Ministerstwa Kultury, natomiast Rotary International przyznało mu wyróżnienie Paula Harrisa za zasługi humanitarne.
W ostatnich latach dorobek artysty powiększył się o takie dzieła, jak: „Andrea Chenier" (Makau), „Macbeth" (Meksyk), „Suor Angelica" i „Gianni Schicchi" (Buenos Aires i Lukka), „Tosca" (Nowa Zelandia), „Mefistofeles" Boita i „Romeo i Julia" (Praga), „Carmen" (Polska) i „Otello" (Malaga), a także o koncerty symfoniczne na terenie całej Europy, gdzie występował zarówno z własną orkiestrą, jak i jako dyrygent gościnny. Guidarini jest też głównym gościnnym dyrygentem Orquesta Sinfonica de Córdoba (Hiszpania).
Marco Guidarini prowadzi również aktywną działalność uniwersytecką oraz kursy mistrzowskie we Francji, Szwajcarii i Włoszech. Publikuje też teksty poświęcone muzyce. Jego książka „Gulda in viaggio verso Praga odnosi sukcesy i zostanie wydana w języku rosyjskim.
W lipcu 2021 wraz z zespołem poznańskiej opery poprowadził premierę „Strasznego dworu" S. Moniuszki.
Od sezonu 2021/2022 Maestro sprawuję funkcję dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Luis Cansino
Arysta występuje regularnie na wiodących scenach operowych w Hiszpanii, Szwajcarii, Niemczech i Czechach. W swoim repertuarze ma między innymi następuące partie: Sulpice (Córka pułku), Dulcamara (Napój miłosny), Mamma Agata (Viva la Mamma!), Germont (Traviata), Monforte (Nieszpory sycylijskie), Melitone (Moc przeznaczenia), Amonastro (Aida), Barnaba (Gioconda), Sharpless (Madama Butterfly), Scarpia (Tosca), Michonet (Adriana Lecouvreur). Ponadto wykonuje tytułowe partie w operach Verdiego: Nabucco, Makbet, Rigoletto, Simon Boccanegra, Falstaff oraz występue również w prapremierach dzieł twórców pochodzących z terenu Hiszpanii. Do końca sezonu artstycznego 2022/2023 artysta wystąpi w produkcji Adriany Lecouvreur (Gran Teatre del Liceu) i Madama Butterfly (Teatro Real).
Casino jest laureatem I Konkursu Wokalnego „Francisco Alonso" (1990), za woklane osiągniecia był również doceniani przez instytucje w Hiszpanii, Meksyku, Kolumbii i Peru, m.in. magazyn „Proceso" przyznał mu nagrodę „Lyric Revelation".
Ramaz Chikviladze
Urodził się w 1973 roku w Gruzji. Po ukończeniu studiów był solistą Opery Narodowej w Tbilisi. W 2001 roku zadebiutował rolą Komandora w Don Giovannim Mozarta na 10. Festiwalu w Osimo i wystąpił po raz pierwszy we Włoszech na Festival della Valle d'Itria. Występował w takich rolach, jak Sarastro w Czarodziejskim flecie (Mozart) i Masetto w Don Giovanni (Mozart); Zakrystianin w Tosce (Puccini); Amonastro w Aidzie (Verdi), Sparafucile i Hrabia Monterone w Rigoletcie (Verdi) i Banko w Makbecie (Verdi); Gremin w Eugeniuszu Onieginie (Czajkowski).
W 2003 roku wystąpił z recitalami w Marsylii i Awinionie z kompozycjami Verdiego. W Marsylii wziął udział w spektaklu Fragments d'Amour, opartym na utworach Mozarta i zorganizowanym przez CNIPAL (reż. Christian von Gehren). Od sezonu 2003/2004 jest członkiem zespołu Studia Operowego w Monachium.
Wystąpił w roli Don Prudenzio w Podróż do Reims (Rossini) na Rossini Opera Festival w Pesaro pod dyrekcją Alberto Zeddy, śpiewał partię basową w Eliasie (Mendelssohn) z Orchestre Lyrique de Région Avignon Provence (dyr. François-Xavier Bilger) oraz w XIV Symfonii (Szostakowicz) z Orchestre Régional de Cannes pod dyr. Philippe Bender. W 2004 roku wystąpił w roli Mandaryna w Turandot (Puccini) w Montpellier, gdzie w 2005 roku zagrał również rolę Żołnierza w Salome (Strauss).
W 2007 roku został zaangażowany do zespołu Opery w Bonn, gdzie zadebiutował w następujących rolach: Leporello oraz Komandor (Don Giovanni), Attyla (Attyla), Zaccaria (Nabucco), Sparafucile oraz Monterone (Rigoletto), Don Bartolo (Cyrulik sewilski), Osmin (Uprowadzenie z seraju), Fafner (Zygfryd).
Obecnie występuje w teatrach operowych w Niemczech i Gruzji.
Iwona Sobotka
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, gdzie kształciła się pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga Toma Krause.
Laureatka wielu prestiżowych nagród, w tym I nagrody Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Grand Prix i nagród specjalnych Konkursu Wokalnego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz I nagrody East and West International Artists Audition w Nowym Jorku. Gdy zdobyła Grand Prix i pierwszą nagrodę prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Królowej Elżbiety w Brukseli (2004), jej międzynarodowa kariera nabrała tempa. Artystka regularnie zapraszana jest przez najważniejsze zespoły symfoniczne i teatry operowe w Europie i na świecie. Występowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Berlińskiej pod dyr. Sir Simona Rattle'a, London Symphony Orchestra, Calgary Philharmonic Orchestra, można ją było również oklaskiwać w Chicago Opera Theater, Operze Paryskiej, Komische Oper w Berlinie, Filharmonii w Dreźnie, w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Śląskiej w Bytomiu, a także na festiwalach w La Folle Journée, Baden-Baden Festspiele, Schleswig-Holstein Musik Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Musical Olympus Festival, Chopin i jego Europa i in. Iwona Sobotka jest powszechnie doceniana za interpretacje polskiego repertuaru wokalnego – w szczególności dzieł Karola Szymanowskiego. W roku 2004 ukazała się jej pierwsza solowa płyta wydana przez wytwórnię Channel Classics jako zbiór pieśni Karola Szymanowskiego wyróżniona przez Polską Akademię Fonograficzną nagrodą „Fryderyk" za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Następne płytowe rejestracje to kolejne albumy z pieśniami Szymanowskiego, nagrane dla wytworni EMI Classics z udziałem City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcja Sir Simona Rattle oraz wydane przez Polskie Radio pieśni nagrane z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Kazimierza Korda.
Piotr Kalina
Pochodzi z Krakowa, tam też ukończył w 2020 roku Akademię Muzyczną. W swoim dorobku ma wiele występów solowych w uznanych salach koncertowych, m.in. w NOSPR, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonia Śląskiej. Wykonywał dzieła operowe S. Moniuszki – Straszny dwór (Stefan), L. Różyckiego – Casanova (partia tytułowa), J. Straussa, W. Stępnia Czarne lustro (Inkwizytor), S. Rzepieli Demeter (Hades) oraz oratoryjno-kantatowe: Requiem W. A. Mozarta, Te Deum A. Brucknera, Les Sept Paroles du Christ sur la Croix C. Francka, Sonety krymskie S. Moniuszki, a także wybrane arie pieśni takich kompozytorów, jak P. Czajkowski, G. Puccini, S. Moniuszko, R. Strauss, W. Żeleński, M. Karłowicz. Współpracował z wieloma uznanymi dyrygentami, m.in. Łukaszem Borowiczem, Marco Guidarinim, Szymonem Bywalcem, Rafałem Delektą, Paulem Esswoodem, Katarzyną Tomalą-Jedynak i in. Oraz reżyserami, takimi jak: Włodzimierz Nurkowski, Monika Rasiewicz, Błażej Peszek. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich. Jest laureatem nagród m.in., Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Sakralnej Ars et Gloria (III miejsce), Wassyl Slipak Young Vocalist Competition (III miejsce), IV Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Krystyny Jamroz (III miejsce), Iuventus Canti 2018 (II miejsce), VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury (wyróżnienie). Od sezonu 2021/2022 jest etatowo związany z Teatrem Wielkim w Poznaniu.
Jaromir Trafankowski
Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 1994 roku solista Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, gdzie wykonuje szereg pierwszoplanowych partii. Występuje m.in. jako: Figaro w Cyruliku sewilskim, Malatesta w Don Pasquale, Papageno w Czarodziejskim flecie, Escamilio w Carmen, Zurga w Poławiaczach pereł, Guglielmo w Così fan tutte, Maciej w Strasznym dworze, Beckmesser w Śpiewakach norymberskich, Szaman w Anhellim.
W latach 1993-1999 uczestniczył w wieli kursach wokalnych, w roku 2001 doskonalił swoje umiejętności podczas Cours Internationaux de Perfectionnement Musical à Luxembourg, prowadzonego przez Sylvię Geszty. W roku 2004 otrzymał nagrodę Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego w kategorii „Młody Pozytywista". W latach 2003-2009 roku pełnił funkcję Prezesa Fundacji im. Antoniny Kaweckiej, która była organizatorem m.in. cyklu koncertów „Akademia Pieśni Polskiej" na zamku w Kórniku oraz „Poznańskiego Festiwalu Mozartowskiego". Współpracuje między innymi z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Filharmonią Poznańską, Kaliską, Sudecką i filharmonią w Wałbrzychu. Obok repertuaru operowego artysta wykonuje również dzieła oratoryjno-kantatowe takie, jak Pasja wg św. Jana J.S. Bacha, Msza koronacyjna W. A. Mozarta, Messa di Gloria Pucciniego, Misa Criolla Ramireza czy Carmina Burana Orffa. Brał udział w licznych tournée Teatru Wielkiego m.in. w Niemczech, Francji, Belgii, Luksemburgu.
Damian Konieczek
W 2005 roku ukończył Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich. Brał udział w konkursach wokalnych w Polsce i za granicą. W latach 2006-2011 był solistą Opery Wrocławskiej. W 2007 roku zadebiutował na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu, śpiewając partię Pimena w Borysie Godunowie Musorgskiego. W 2009 roku zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, występując jako Sarastro w przedstawieniu W krainie czarodziejskiego fletu wg W. A. Mozarta w reżyserii Beaty Redo-Dobber. W 2010 roku pojawił się na deskach Opery Krakowskiej, wcielając się w rolę Masetta w Don Giovannim Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego pod batutą Łukasza Borowicza. W 2012 roku zadebiutował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, występując jako Dulcamara w Napoju miłosnym Donizettiego w reżyserii Krzysztofa Nazara, a następnie jako Zachariasz w Nabucco, Sarastro w Czarodziejskim flecie, Wodnik w Rusałce, Stolnik w Halce i Bonzo w Madame Butterfly. W swoim repertuarze posiada również repertuar oratoryjno-kantatowy. Brał udział w licznych tournée w kraju i za granicą, między innymi z Operą Wrocławską, Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu czy z Agencją Artystyczną Pro Musica. Od 2018 roku solista Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
Chór Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu od wielu lat zaliczany do najlepszych zespołów chóralnych w Polsce. Jego wysoki poziom artystyczny doceniany jest przez wielu recenzentów z Polski i zagranicy. Od 2007 roku zespołem kieruje Mariusz Otto. Oprócz muzyki operowej zespół wykonuje z powodzeniem utwory oratoryjno-kantatowe oraz dzieła współczesne. Poza regularnymi występami na rodzimej scenie chór współpracuje z instytucjami muzycznymi w całej Polsce oraz bierze udział w festiwalach, m.in. w Brighton, Bilbao, Santader, Carcassone czy Xanten, a także zapraszany jest do teatrów i filharmonii w Warszawie, Szczecinie, Heilbronn, Frankfurcie i in.
Mariusz Otto – kierownik Chóru Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Urodzony w Poznaniu. Wieloletni członek chóru i wychowanek szkoły Jerzego Kurczewskiego. Absolwent Akademii Muzycznej im Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Śpiewak i dyrygent. Od 1997 roku związany z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, przede wszystkim jako najbliższy współpracownik Jolanty Doty-Komorowskiej, po której w 2007 roku objął stanowisko kierownika Chóru. Pod jego kierownictwem Chór przygotowany został m.in. do takich produkcji, jak: Tannhäuser Wagnera, Skrzypek na dachu Bocka / Steina, Stworzenie świata Haydna, Werther Masseneta, Cyganeria Pucciniego, Maria Stuarda Donizettiego, Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza – za każdym razem zdobywając uznanie krytyki i publiczności.
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu to jeden z wiodących zespołów w Polsce, który współpracował z uznanymi dyrygentami, jak m.in. Walerian Bierdiajew, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Grzegorz Nowak, Andrzej Borejko czy Gabriel Chmura. Obok repertuaru operowego zespół wykonuje kompozycje współczesne, zamawiane specjalnie dla poznańskiej opery, jak i dzieła symfoniczne. Zespół odbył wiele tournée w kraju i za granicą, m.in. w 2019 roku wykonał w Filharmonii Berlińskiej koncertową wersję „Halki" Stanisława Moniuszki. Występ zorganizowany z okazji „Roku Moniuszkowskim" został entuzjastycznie przyjęty przez zagraniczne media i publiczność. Muzycy poznańskiej orkiestry rozwijają swoje talenty także jako soliści oraz występują w zespołach kameralnych, prowadzą również działalność pedagogiczną.