Znamy laureatów

4. Konkurs o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala

W sobotę, 23 listopada, w Muzeum Śląskim w Katowicach odbyło się wręczenie nagród w tegorocznej edycji Konkursu Scenograficznego im. Jerzego Moskala. Nagrody przyznało jury w składzie: Leszek Mądzik – przewodniczący, Agata Duda vel Gracz, Magdalena Mucha, Jerzy Murawski i Aleksandra Starzyńska. Podczas gali Sekcja Scenografów Związku Artystów Scen Polskich wręczyła także Nagrodę im. Andrzeja Pronaszki.

W konkursie organizowanym przez Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego biorą udział absolwenci scenografii oraz artyści wykorzystujący w swojej twórczości warsztat scenograficzny.

Patronem tego wyjątkowego w skali kraju konkursu oraz przyznawanej jego laureatom nagrody jest Jerzy Moskal (1930-2016) – artysta plastyk tworzący plakat, grafikę prasową i wydawniczą oraz kolaż, a równocześnie wybitny scenograf, autor scenografii do wielu przedstawień telewizyjnych i teatralnych. Był założycielem i pierwszym dyrektorem (w latach 1991-2005) Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach, którego zadaniem jest zachowanie oraz popularyzacja dorobku scenograficznego polskich artystów.

I nagrodę w Konkursie im. Jerzego Moskala 2019 otrzymał Jan Zagdański za projekt scenografii i kostiumów do filmowej adaptacji noweli „Zamieć" Władimira Sorokina. – Klimat przedstawionego tematu został zilustrowany kadrami wędrówki przez surrealistyczne pejzaże, sięgające do podświadomości i budujące scena po scenie wydarzenia dziwnej drogi, którą my podążamy za artystą. Twórca uwiarygodnił sens projektu będącego adaptacją noweli „Zamieć" Władimira Sorokina. Autor tej wizji świadomie podjął wyzwanie i oddalił się od kanonu klasycznej prezentacji scenografii – przyznało jury.

Laureat zaznaczył, że projektując scenografię i kostiumy, chciał zobrazować wizję zniszczonego świata będącego mieszaniną pozostałości radzieckiej, a miejscami też starszej cywilizacji, ze specyficznym klimatem fantastyki. – Stanowiło to ciekawe wyzwanie, ponieważ miałem do dyspozycji tekst pozbawiony pogłębionych odniesień do realiów historycznych. Materiał będący owocem wyobraźni Sorokina, podlegający dalszej pracy projektowej, daje możliwości opracowania bardzo rozbudowanych i kosztownych realizacji, znacznie przekraczających rozmachem prezentowane wizualizacje, ale stanowił dla mnie motywację, by w pigułce zarysować intrygujący swoją tajemnicą świat – mówił.

Jan Zagdański ukończył studia licencjackie na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem dr Katarzyny Sobańskiej-Strzałkowskiej.

II nagrodę jury przyznało Dominice Żłobińskiej za pracę „Rola światła w kreowaniu przestrzeni z projektami kostiumów i scenografii teatralnej do tekstu »Miłość Fedry« Sary Kane". Praca ta została nagrodzona za prostotę i piękno wizji scenograficznej. – Projekt monumentalnej, monochromatycznej przestrzeni daje ogromne możliwości inscenizacyjne pozostałym realizatorom spektaklu. W połączeniu z kostiumem jest to kompletny skomponowany świat: wieloznaczny i wielofunkcyjny – uzasadniało jury.

Laureatka ukończyła studia magisterskie w Pracowni Intermediów i Technik Cyfrowych pod kierunkiem dr. hab. Dariusza Gajewskiego oraz w Pracowni Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach pod opieką dr Katarzyny Sobańskiej-Strzałkowskiej i dr. Marcela Sławińskiego.

Z kolei Nagrodę Sekcji Scenografów ZASP im. Andrzeja Pronaszki 2019 otrzymała Beata Maria Kowalczyk z Pracowni Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu za pracę „Przejście, nakładanie się pola obserwacji i pola gry. Wielowymiarowe przekraczanie granic". – Scenografia wiele ma imion. Scenograf musi czuć, widzieć i wiedzieć więcej. Beata Maria Kowalczyk uwiodła nas wykraczaniem poza „oczywiste", spectrum sytuacji binarnych, intelektualną wrażliwością. Odkrywamy jej ciekawość świata i czułość do świata, wyobraźnię – podstawę wszystkiego. I odwagę do wolności – napisało w uzasadnieniu swojej decyzji jury Sekcji Scenografów ZASP, którem przewodniczy Barbara Zawada.

Paweł Doś
Materiał Muzeum Śląskiego
27 listopada 2019

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia