Znamy wyniki

7. Konkurs dramatopisarski na tekst komediowy Kmediopisanie - Łódź 2023

Znamy wyniki 7. edycji konkursu „Komediopisanie"! Ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej polskiej komedii organizowany w Teatrze Powszechnym w Łodzi został rozstrzygnięty - jury przyznało trzy nagrody główne oraz wyróżnienie.

Laureatów wyłoniła komisja konkursowa w składzie:
 Ewa Pilawska (dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi, twórczyni Polskiego Centrum Komedii i pomysłodawczyni konkursu „Komediopisanie"),- Małgorzata Bogajewska (reżyserka i dyrektorka Teatru Ludowego w Krakowie),
- Dominika Łarionow (teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego, autorka artykułów i książek poświęconych m.in. zagadnieniom scenografii oraz twórczości Tadeusza Kantora)
- Piotr Dzięcioł (prezes Opus Filmu, producent m.in. nagrodzonej Oscarem „Idy", i nominowanej do Oscara „Zimnej wojny", członek zarządu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej)
- Paweł Szkotak (reżyser, założyciel Teatru Biuro Podróży)
- Jacek Wakar (krytyk teatralny, dziennikarz, publicysta)

Komisja konkursowa, po przeczytaniu 125 zakwalifikowanych prac, podczas posiedzenia 24 maja 2023 przyznała:

- I nagrodę w wysokości 25 000 zł sztuce „Zielona polana" autorstwa Pawła Mossakowskiego,
- II nagrodę w wysokości 20 000 zł sztuce „Kamienica przy teatrze" autorstwa Jerzego Rubaszewskiego,
- III nagrodę w wysokości 15 000 zł sztuce „Dzień ósmy" autorstwa Katarzyny Knychalskiej,
- wyróżnienie w wysokości 10 000 zł sztuce „VHS" autorstwa Marcina Bałczewskiego.

- Wszystkie prace konkursowe opatrzone były godłem. To zawsze elektryzujący moment, gdy po wyborze zwycięskich sztuk sekretarz konkursu otwiera koperty i dowiadujemy się, kto w tym roku zwyciężył. Zawsze jesteśmy ciekawi, czy nagrody otrzymali autorzy z dorobkiem czy debiutanci – mówi Ewa Pilawska. Przypomina także, jak narodził się pomysł na konkurs „Komediopisanie" i projekt Polskiego Centrum Komedii. - Uwielbiamy się śmiać, ale często nie jesteśmy pewni, czy śmiać się nam przystoi. Uwielbiamy komedie, ale oficjalnie dystansujemy się od tych zjawisk w sztuce, które mają komediowy potencjał... Gdy tworzyłam w Teatrze Powszechnym w Łodzi Polskie Centrum Komedii i powoływałam do życia «Komediopisanie», chciałam zachęcić polskich autorów do zmierzenia się z pytaniami: czy istnieje polskie poczucie humoru w teatrze? Czy rzeczywiście komedia nie może być błyskotliwa i inteligentna? Czy nie może odnosić się do rzeczywistości w sposób przenikliwy? Czy nie może sięgać po to, co najistotniejsze? Czy nie może dotknąć nas do żywego? Czy ostrze komedii nie jest tym, które najcelniej uderza w nasze poczucie komfortu, naszą bierność? Czy ironia i dystans nie prowokują największej odwagi w formułowaniu pytań? Zależało mi na tym, aby powstało takie laboratorium gatunku komediowego, dzięki któremu będziemy mogli poszukiwać odpowiedzi na te pytania – mówi Ewa Pilawska.

- Projekt Polskiego Centrum Komedii powstał z potrzeby przywrócenia komedii jej rangi, wartości i potencjału artystycznego. Jestem przekonana, że czułość i otwarcie się na możliwości gatunku komediowego pozwalają otwierać nowe perspektywy dla teatru, które sami zamknęliśmy z powodu utkwienia w stereotypach. Konkurs „Komediopisanie" jest częścią laboratorium komediowego. To jedyny w Polsce konkurs dramaturgiczny, który w całości poświęcony jest gatunkowi komediowemu. Od pierwszej edycji rozstrzygniętej w 2008 roku zainspirowaliśmy wielu utalentowanych autorów. Sztuki na konkurs pisali między innymi Radosław Paczocha, Jarosław Jakubowski, Wojciech Bruszewski. Dzięki «Komediopisaniu» komediowe sztuki dla teatru zaczął pisać Juliusz Machulski – przypomina dyrektorka Teatru Powszechnego. - Na dotychczasowe edycje napłynęło łącznie ponad 1000 tekstów komediowych, wydaliśmy «Antologię współczesnej polskiej komedii». Z mojego punktu widzenia najważniejsze jest jednak, że wiele sztuk konkursowych udało się nam pokazać prapremierowo w Teatrze Powszechnym. To wiązało się oczywiście z podjęciem ryzyka artystycznego, ale moim zdaniem, jeśli chcemy znaleźć nowy język komedii, nową estetykę komedii, musimy to ryzyko podejmować – podsumowuje Pilawska.

Spośród sztuk konkursowych w Teatrze Powszechnym w Łodzi zrealizowane zostały "Psychoterapolityka" Dominika W. Rettingera, "Next-ex" Juliusza Machulskiego, "Roszada" Pawła Mossakowskiego, "Kochanowo i okolice" Przemysława Jurka, "Matka brata mojego syna" Juliusza Machulskiego, "Letnisko" Freda Apke, "Życie" Jarosława Jakubowskiego, "Uwolnić karpia" Piotra Bulaka, "Dryl" Wojciecha Bruszewskiego, "Wykapany zięć" Krzysztofa Kędziory.

Sztuki z „Komediopisania" wystawiane są na scenach w Polsce i Europie. Ponadto napisane na „Komediopisanie" przez Juliusza Machulskiego sztuki "Next-ex", "Matka brata mojego syna" i „Brancz" miały również swoje premiery (w reżyserii autora) w Teatrze Telewizji. W Teatrze Telewizji została zrealizowana także „Wizyta" Radosława Paczochy. W 2020 roku w Teatrze Telewizji na żywo (prosto z Małej Sceny łódzkiego Teatru Powszechnego) transmitowany był „Wykapany zięć" Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka. Była to pierwsza odsłona Teatru Telewizji na żywo w czasie pandemii.

7. edycja konkursu "Komediopisanie" odbywa się pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej

Miłosz Słota
Materiał organizatora
25 maja 2023

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia