Barbara Wysocka
sylwetkaAbsolwentka Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, a także klasy skrzypiec w Konserwatorium we Freiburgu
Barbara Wysocka (ur. 1978). Absolwentka Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, a także klasy skrzypiec w Konserwatorium we Freiburgu.
Od 2008 roku aktorka Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Debiutowała rolą Pascale w dramacie Daniela Danisa Kamień i popioły na scenie Teatru Polskiego w Bydgoszczy (2004). Debiut reżyserski to przygotowany według tekstów Harolda Pintera spektakl Niby-Alaska w PWST w Krakowie (2007). W Starym Teatrze zagrała między innymi Agnieszkę w Ósmym dniu tygodnia wg Marka Hłaski (2005), Judytę w Księdzu Marku Juliusza Słowackiego (2005), Kasandrę w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego (2007), Ifigenię w Ifigenii nowej tragedii wg wersji Racine’a (2008). W 2007 roku w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie wyreżyserowała Klątwę Stanisława Wyspiańskiego, a w 2009 Kaspara Petera Handke we Wrocławskim Teatrze Współczesnym i Pijaków Franciszka Bohomolca w Starym Teatrze w Krakowie. W maju 2009, w ramach XXIX Warszawskich Spotkań Teatralnych, wyreżyserowała Operę Dokumentalną o Okrągłym Stole w Instytucie Teatralnym w Warszawie. W listopadzie 2009 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się premiera opery Philipa Glassa Zagłada Domu Usherów w jej reżyserii.
Nagrody:
nagroda za role Agnieszki w Ósmym dzień tygodnia i Judyty w Księdzu Marku na XXXI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska (2006); nagroda za rolę Judyty w Księdzu Marku przyznana podczas I Ogólnopolskiego Konkursu na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2006); nagroda aktorska za rolę Kasandry w Odprawa posłów greckich na XXXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska (2007); nagroda aktorska za role Aleksandry Bilewiczówny, Postaci w Obrazie i Ewy Nowowiejskiej w Trylogii na XXXIV Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska (2009); nagroda w Plebiscycie Młodych za rolę Aleksandry Bilewiczówny w Trylogii na VIII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2009); Wrocławska Nagroda Teatralna za reżyserię spektaklu Kaspar we Wrocławskim Teatrze Współczesnym (2009); Paszport „Polityki” za „błyskotliwy debiut reżyserski, wykazujący zdolność widzenia muzyki i słyszenia teatru", czyli za inscenizację Zagłady domu Usherów (2010).