Błądzenia gwarantowane

"Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy" - Patrice Pavis - PWN

Książkę Patrice\'a Pavisa "Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy" trudno jednoznacznie zakwalifikować. Jest to poniekąd kompendium wiedzy historycznej w zakresie inscenizacji, jednak tylko część pozycji ma charakter przewodnika. Resztę wypełniają: recenzje, analizy, bardziej lub mniej naukowe teksty krytyczne, definicje.

Konglomerat tych różnych propozycji badawczych sprawia, że książka Pavisa jest pozycją wcale nielekką do przyswojenia. Z pewnością nie jest to publikacja adresowana do szerokiego grona czytelników, jak poprzednie wydanie autora w Polsce – „Słownik terminów teatralnych”. „Współczesna inscenizacja” to pozycja dla teatrologów bądź ambitnych humanistów, którzy sprawnie poruszają się w obszarze współczesnej terminologii humanistyczno-dramatologicznej.

Podtytuł książki Pavisa oznacza tyle co „przeszłość, teraźniejszość, przyszłość”. Zagadnienia te nie są jednak prezentowane chronologicznie, a proporcje między nimi są zdecydowanie nierównomierne. Dość powierzchownie potraktowany został rozdział o historii inscenizacji. Celem autora wydaje się bowiem w głównej mierze poszukiwanie znaczenia inscenizacji na współczesnych przykładach, efemeryczność tego terminu i jego związek z innymi dziedzinami sztuki. Pavis poszukuje relacji, zależności, właściwych interpretacji. Przedstawiając mnogość definicji, w pewnym momencie stwierdza: „Kluczenia i błądzenia gwarantowane”. Takie też wrażenie odnosi czytelnik, przedzierający się przez labirynt pojęć i przykładów.

To, co stanowi dużą trudność w czytaniu książki Pavisa, to język, którym się posługuje. Autor ma tego świadomość, gdy pisze: „Otóż, produkcja kulturowa jest nieprzekładalna. Nie można jej przetłumaczyć ani zredukować. Musimy szukać niezbędnych środków, aby ją analizować, nie zaś kapitulować przed relatywizmem i partykularyzmem. Odważmy się choć na minimum naukowości.” Owa „naukowość” w książce nie oznacza jednak formalności dyskursu (nieraz bowiem autor opisuje przedstawienia czy konstruuje definicje w sposób bardzo poetycki), lecz jest równoznaczna z tym, że Pavis zakłada znajomość przez czytelnika nadrzędnych humanistycznych pojęć. Jeśli jednak w ten sposób traktuje odbiorcę, to musi liczyć się z tym, że rewolucyjność niektórych jego założeń jest pozorna – te znane są wszakże chociażby z książek Hansa-Thiesa Lehmanna czy Eriki Fischer-Lichte.

Ciekawie wypadają za to próby łączenia inscenizacji z performansem, zrozumienia wpływów mediów i sztuki wideo, a także akcentowanie przemian, jakie rodzą się właściwie na naszych oczach. Autor jednak miejscami konstruuje wypowiedzi w taki sposób, że są one całkowicie niezrozumiałe, znaczą niewiele lub nawet są wewnętrznie sprzeczne. Aby dobrze zobrazować sposób, w jaki przedstawia kolejne definicje, posłużę się cytatem: „Inscenizować to szukać innego tekstu i sprawić, by serie znaczeń przedstawienia zaczęły ze sobą współpracować i tworzyć reakcję łańcuchową oraz wywoływać wrażenie na widzu. Ten efekt i reakcja łańcuchowa znajdują przedłużenie i intensyfikację zarówno w wibracji smyczka, jak i w chromatycznej i plastycznej wibracji obrazów w przestrzeni. Tworzyć scenografię oznacza przewidywać reakcje łańcuchowe w pustej przestrzeni oraz przemieniać czas i opowieść w to, co wydobywa się z przestrzenności i muzyki”.

Największym walorem „Współczesnej inscenizacji” jest mnogość przykładów ze współczesnych przedstawień, tak europejskich, jak i azjatyckich (koreańskich). Duża część pozycji to recenzje, relacje, opisy. Ich zestawienie mogłoby właściwie stanowić odrębną, ciekawą antologię. Pavis tworzy swoisty katalog istotnych nazwisk, eksperymentalnych projektów i artystów, ciekawie opisując ich założenia oraz sposoby scenicznej obecności. Gorzej, gdy z tych opisów zaczyna wyciągać wnioski, chcąc dany spektakl zamknąć w konkretnej definicji. Mnogość koncepcji sprawia, że kończąc książkę Pavisa, jestem przekonana o jednym – nie mam pojęcia, czym jest współczesna inscenizacja.

„Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy”
Patrice Pavis
tłum. Piotr Olkusz
Wydawnictwo Naukowe PWN

Magdalena Urbańska
Dziennik Teatralny Kraków
22 maja 2012

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia