Alternatywna wizja nowej generacji w operowym klasyku Mozarta
Śmierć praojca pozostawia mityczną społeczność rozdartą między dwiema radykalnymi frakcjami. Pojawienie się księcia Tamino wyzwala nową energię w zastygłych strukturach i budzi nadzieję na odnalezienie balansu pomiędzy siłami światła i ciemności. Wiedziony miłością do Paminy, młody książę wkracza na drogę rytualnych prób i symbolicznych obrzędów na pograniczu snu i rzeczywistości.Czym jest ambicja jednostki w obliczu tradycji? Co jest alternatywą w wyborze pomiędzy dwoma skrajnościami? I czy nowej generacji uda się wyzwolić z mechanizmów zainstalowanych przez ich przodków?
Od baśniowej struktury teatru ludowego przez wolnomularską symbolikę aż po traktat alchemiczny - Czarodziejski flet łączy różnorodne gatunki, estetyki i odniesienia kulturowe. Skomponowana w okresie wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej śpiewogra W. A. Mozarta na stałe zainstalowała się wśród najpopularniejszych tytułów operowych wszech czasów. W nowej inscenizacji dla Poznańskiej Opery, performer i reżyser Sjaron Minailo odczytuje Czarodziejski flet jako medytację na temat mechanizmów operujących społeczeństwem spolaryzowanym przez polityczne siły i sparaliżowanym przywiązaniem do tradycyjnych obrzędów.
Poetycka estetyka spektaklu jest zainspirowana sztukami wizualnymi i rytualną choreografią. Specjalnie na potrzeby Poznańskiej premiery, kompozycja została wzbogacona nowymi tekstami mówionymi w języku polskim. Orkiestra Poznańskiej Opery wskrzesza wszystkie muzyczne barwy mistrzowskiej partytury Mozarta pod batutą maestro Gabriela Chmury.
Krystian Lada, dramaturg
(-) (-)
Materiał Opery
3 czerwca 2017