Atrakcyjne wędrówki z Melpomeną

Międzynarodowy Dzień Teatru, kilkadziesiąt warszawskich scen, domy kultury, wstęp wolny i tańsze bilety, obowiązują rezerwacje w poszczególnych teatrach, niedziela (26.03) - środa (30.03)

Nie tylko sceny duże i szacowne, ale też prywatne i niezależne odpowiedziały na apel Instytutu Teatralnego. Pod hasłem „Chodź do teatru!" stworzyły niezwykle atrakcyjny i różnorodny program skierowany do uczniów i studentów. Nie wszystkie propozycje są jednak familijne – opiekunowie powinni więc starannie wybrać spektakle stosownie do wieku swoich dzieci. www.instytut-teatralny.pl

Inaczej rzecz się ma w projekcie „Dzień Teatru na Mokotowie" z darmowymi biletami. Tu wszystkie spektakle nadają się dla młodzieży, a w programie wyraźnie określono grupy wiekowe.

Podczas akcji „Chodź do teatru" część scen teatralnych pokaże się od zaplecza. Na przykład w Ateneum o „oszustwach" teatralnych opowie scenograf Marcin Stajewski, a wspomogą go: operator światła, akustyk i rekwizytor. Podobny pomysł – tyle że bardziej praktyczny – mają Narodowy, Prezentacje, Roma i Żydowski. A Studio zapowiada nawet kreatywne zwiedzanie teatru w ramach interaktywnej gry Z kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne
terenowej. Z kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Dramatyczny skoncentruje się na prezentacji procesu scenicznego tworzenia. Kolejne jego etapy będzie można prześledzić w trzygodzinnym warsztacie inspirowanym spektaklem „Córeczki". Podobne zajęcia proponuje także Teatr Ochoty przy okazji

„Spacerowicza". Kuratorzy TR Warszawa, idąc podobnym tropem, przygotowali cały blok zajęć: warsztat, wykład o scenie jako miejscu twórczego fermentu i spektakl „Między nami dobrze jest".

W IMCE zdradzą nam zasady improwizacji. W Rampie reżyser Arkadiusz Jakubik opowie o teatrze muzycznym podczas otwartej próby „Jeźdźca burzy". Roma przygotowała trzygodzinną wędrówkę „Od pomysłu do premiery", czyli od wykładu Daniela Wyszogrodzkiego na temat produkcji musicalu przez wizytę w charakteryzatorni po zajęcia z choreografem.

26 marca w Teatrze Ochoty zobaczymy spektakl Teatru La M.ort „HamletMaszyna" według Heinera Müllera.

– Dzień Teatru to międzynarodowa celebracja sztuki teatralnej, a także świetna okazja, by nadrobić teatralne zaległości – mówi Ewelina Kaufmann, reżyser. – W La M.ort staramy się dać widzowi możliwość pełnego uczestnictwa. Nawet gdy rozmawiamy o sprawach trudnych, chcemy stworzyć mu takie warunki, by mógł w pełni się w ten teatralny świat zagłębić.

Kontakt z widzem to cały sens bycia artystą. Dlatego też z okazji święta teatru nie zabraknie spotkań publiczności z twórcami. W Laboratorium Dramatu z Tadeuszem Słobodziankiem, w Żydowskim z Ryszardem Markiem Grońskim. Waldemar Śmigasiewicz opowie w Powszechnym o pracy nad tekstami Gombrowicza. A w Nowym Teatrze proces kreacji przybliżą autorzy sztuki „Enter".

W programach warszawskich scen znajdziemy też spektakle dopełnione rozmowami z twórcami. Och-Teatr przedstawi na otwartej próbie generalnej nowość (absolutnie tylko dla dorosłych) „The Rocky Horror Show". „Braci Karamazow" pokaże Collegium Nobilium, a Kamienica zaprasza na „Wrońca".

Podczas „Dnia Teatru na Mokotowie" 27 marca obejrzeć zaś można osiem spektakli. Dom Kultury Kadr zaprasza dzieci od 5 do 8 lat na „Beatę, co Leśmianem gada". Druga Strefa do swojej siedziby na opowieść o miłości do maszyny, czyli na „Mechaniczną Magdalenę" (dzieci w wieku 5 – 12 lat). A także na „Śpiewających kastratów. Legendę niechcianą" i „Dwa monologi" (dorośli). Pokazy w innych teatrach również skierowane są do starszej publiczności. Videoteatr Poza w Pałacyku Szustra zagra „Zgrzyt", Kwadrat gościnnie w klubie DGW (al. Niepodległości 141) wystawi „Ośle lata", Studio Teatralne i rosyjski Teatr M-Art pokażą w Dorożkarni spektakl „Roberto Zucco", a Laboratorium Dramatu – „Gardenię".

Międzynarodowy Dzień Teatru na ekranie

Rejestracja teatralna to jedno z najtrudniejszych zadań operatorskich. Szczególnie jeśli mamy do czynienia z teatrem tańca, który ze względu na dynamikę ruchu potrzebuje innego prowadzenia kamery, jakiejś idei, która oddałaby ducha spektaklu pozbawionego słów.

W Polsce nie ma jeszcze takiej specjalizacji, ale inne kraje radzą sobie z tym wyzwaniem całkiem dobrze. A okazja do promocji teatru na ekranie, jaką niewątpliwie jest Międzynarodowy Dzień Teatru, nie może być zmarnowana. Dział edukacji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej we współpracy z British Council zaprasza 28 marca 2011 r. o godz. 18 do Sali Redutowej na pokaz zatytułowany „Intros", czyli zestaw ośmiu filmów składających się na pierwszą część cyklu „Forward Motion". To bardzo znany cykl, organizowany od wielu lat, a promujący brytyjską scenę tańca współczesnego.

Produkcje do niego wybierane przedstawiają najbardziej interesujące projekty taneczne, w tym te wykorzystujące nowe technologie we współczesnych układach choreograficznych. Dzięki „Intros" poznamy bliżej screen dance i specjalizację, jaką jest wideochoreografia. Wybór filmów nie podlega dyskusji – został opracowany przez Liz Aggiss, performerkę, choreografkę, ale przede wszystkim profesor Uniwersytetu w Brighton. Jej wykład poprzedzi pokazy „Touched" w reżyserii Davida Hintona czy „Motion Control" Davida Andersona. W programie także m.in. „The Incomplete Autobiography" (Rajyashree Ramamurthi), „Basini" (Liz Aggiss i Billy Cowie) czy „Line Dance" (Alex Reuben).

Wstęp odbywa się na podstawie darmowych wejściówek, ale warunkiem ich otrzymania jest wcześniejsza rezerwacja (asapiego@teatrwielki.pl). Międzynarodowy Dzień Teatru to także wspomnienie naszego mistrza Tadeusza Łomnickiego, którego zobaczymy na dużym ekranie w słynnym „Rewizorze" w reżyserii Jerzego Gruzy. 28 marca o godz. 12.30 na projekcję teatru TV zaprasza widzów teatr Na Woli. Po pokazie – spotkanie z aktorką Anną Seniuk oraz Marią Bojarską, wdową po Tadeuszu Łomnickim. Spotkanie poprowadzi dr Maria Napiontkowa z Instytutu Sztuki PAN.



Jolanta Gajda-Zadworna,Sandra Wilk
Rzeczpospolita
28 marca 2011