Biblia w Teatrze Narodowym

Na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej odbyła się premiera złożonego z trzech baletów widowiska "Opowieści biblijne". Balety zostały zrealizowane przez trzech choreografów do muzyki wybitnych kompozytorów: Sergiusza Prokofiewa, Andrzeja Panufnika i Antonia Vivaldiego.

Autorzy tego udanego wieczoru łączą różne style choreografii, od klasyki mistrza baletu XX w. George'a Balanchina po prace polskich choreografów Emila Wesołowskiego i Jacka Przybyłowicza. Wieczór zaczyna się "Synem marnotrawnym", pieczołowicie zrekonstruowanym klasycznym baletem Balanchina z 1929 r. do muzyki Prokofiewa, wystawionym wówczas w Paryżu przez słynne Balety Rosyjskie Diagilewa. Historia wzięta z jednej z najpiękniejszych przypowieści Ewangelii została tu opowiedziana językiem klasycznego baletu na tle modnych w tamtej epoce kubistycznych dekoracji.

Balet "Kain i Abel" zrealizował Emil Wesołowski, klasyk polskiej choreografii, do muzyki Panufnika. Opowieść o dwóch braciach rywalizujących o jedną dziewczynę i końcowej zbrodni została zrealizowana w stylu nowoczesnego tańca bez zbędnych efektów eksperymentalnych. Ostatnią część, "Sześć skrzydeł aniołów", zrealizował młody choreograf Jacek Przybyłowicz do muzyki Vivaldiego, J.S. Bacha i G.B. Pergolesiego. W tej baletowej impresji artysta zderza piękną muzykę wielkich XVIII-wiecznych kompozytorów z nowoczesnych tańcem, pełnym życia i energii.

Okazało się, że tematy zaczerpnięte z Biblii można opowiedzieć za pomocą abstrakcyjnego języka tańca, muzyki i plastyki, odwołującego się do emocji i wzruszeń, a nie do słów.



MW
Idziemy
27 kwietnia 2012