Biennale współczesnego dramatu

Wrocławski Teatr Współczesny wspólnie z Miastem Wrocław będzie co dwa lata organizował konkurs dramaturgiczny. Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz podjął tę decyzję doceniając wyniki i potencjał Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego wtw://strefy_kontaktu 2016 http://www.wteatrw.pl/index.php/2016-strefy-kontaktu#dramat zakończonego w październiku minionego roku. Dwa nagrodzone dramaty – „Silesia, Silentia” Lidii Amejko oraz „Garnitur Prezydenta” Maliny Prześlugi można będzie już wkrótce oglądać na scenie WTW.

Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem środowiska kulturalnego i prasy teatralnej. Sztuka „Silesia, Silentia" Lidii Amejko, wywiad z autorką oraz obszerny tekst o jej twórczości opublikowane zostały tuż przed zaplanowaną na 23 stycznia prapremierą, w najnowszym numerze czasopisma „Dialog". Od lat eksperymentująca z językiem pisarka o wielkiej wyobraźni i wrażliwości ma na swoim koncie m.in. nominowane do Nagrody Literackiej Nike „Głośne historie", „Żywoty świętych osiedlowych"], słuchowisko „Gdy rozum śpi – włącza się automatyczna sekretarka. Rzecz o gadaniu" i dramaty: „Męka Pańska w butelce", „Pan Dwadrzewko", „Farrago" [realizacja m.in. w 1998 r. we Wrocławskim Teatrze Współczesnym], „Przemiana 1999", „Nondum". Jej twórczość przetłumaczona została na język angielski, niemiecki, chorwacki, hiszpański, włoski i czeski.

5 marca 2016 roku na scenie WTW pojawi się kolejny tekst nagrodzony w konkursie – „Garnitur Prezydenta" Maliny Prześlugi, wybitnej młodej autorki dramatów i prozy, dramaturga Teatru Animacji w Poznaniu. Prześluga tworzy dla dzieci i młodzieży. Napisała dotąd około pięćdziesięciu sztuk, z których blisko trzydzieści zostało już zrealizowanych. „Garnitur..." jest jej pierwszym utworem dla widzów dorosłych. Wielokrotnie nagradzana, m.in. nagrodą indywidualną w 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za tekst „Chodź na słówko". Spektakl w WTW wyreżyseruje Cezary Iber – młody, niepokorny wizjoner, aktor oraz reżyser teatralny i filmowy. Niezwykle wnikliwą analizę dramatu opublikowało w grudniu 2015 roku pismo „Teatr".

W czerwcu 2016 roku Wrocławski Teatr Współczesny planuje także czytania performatywne pięciu spośród trzydziestu jeden dramatów nadesłanych na konkurs, reżyserowane przez najmłodsze pokolenie polskich reżyserów teatralnych:
• „Bar świętej krewety" Mariusza Sieniewicza w reżyserii Tomasza Szczepanka,
• „Wolfgang Amadeus Moz" Michała Bajera w reżyserii Tomasza Cyza,
• „Dzieci" Wojciecha Ziemilskiego w reżyserii Leny Frankiewicz,
• „Drzewom nie wypadają włosy" Małgorzaty Szczerbowskiej w reżyserii Judyty Berłowskiej,
• Kunstkammer" Agnieszki Jakimiak w reżyserii Agaty Dyczko.



(-)
Materiał Teatru
21 stycznia 2016