Brecht w Teatrze Powszechnym
18 lutego, w Teatrze Powszechnym "Wyjątek i reguła. Dramaturgia Austrii i Niemiec" - Bertolt Brecht, czytanie i dyskusja.Projekt teatralny poświęcony twórczości najważniejszych dramatopisarzy Austrii i Niemiec XX i XXI wieku. Motywem przewodnim cyklu sześciu comiesięcznych spotkań zaplanowanych na pierwsze półrocze b.r. jest pytanie o miejsce tych autorów we współczesnym teatrze oraz próba analizy ich odbioru dziś, w kontekście ostatnich inscenizacji ich tekstów. Każde spotkanie składa się z dwóch części: czytania wybranego dramatu bądź fragmentów różnych tekstów oraz dyskusji z zaproszonymi znawcami tematu.
Kurator projektu: Tomasz Szczepanek (student V roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie).
Czytanie : Wyjątek i reguła (przeł. Barbara Witek-Swinarska) w reżyserii Anny Turowiec (studentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, asystentka w Teatrze Narodowym).
Dyskusja : udział biorą Piotr Cieślak, inscenizator m.in. "Baala" oraz "Wesele u drobnomieszczan", oraz Mateusz Borowski, adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Prowadzenie: Tomasz Szczepanek.
**
Bertolt Brecht (1898-1956), rewolucjonista w życiu i teatrze. Trzęsienie ziemi w świecie kultury, jakie wywołał autor "Kariery Arturo Ui" swoją intensywną działalnością artystyczno-polityczną, trudno porównać z innym zjawiskiem naszych czasów. Wiele z Brechtowskich pojęć na stałe weszło do teatralnego abecadła, songi z Opery za trzy grosze stanowią kanon współczesnej piosenki kabaretowej, Matka Courage to już klasyka. Zasługi ojca dramatu epickiego można byłoby wymieniać jeszcze długo... My zadajemy inne pytanie: co nam dzisiaj zostało z rewolucji Brechta? Czy warto do niego wracać? A jeśli tak, to dlaczego?
(-)
Materiał Teatru
13 lutego 2013