Chciwość nie popłaca
Prawdopodobnie każdy człowiek na świecie chciałby aby spełniło się jakieś jego marzenie. Najlepiej trzy. Taki właśnie motyw jest obecny w wielu legendach opowieściach i bajkach. Jakiś magiczny przedmiot lub istota daje owa możliwość przypadkowo napotkanemu bohaterowi. Na ogół jest to ktoś prosty i dobroduszny a czarodziejska zdolność artefaktu stanowi dla niego swego rodzaju próbę, która ma stwierdzić czy nadaje się on do takiego błogosławieństwa.Sytuacja ta ma określić siłę jego charakteru dobroć serca i empatię. Podobnie ma się sprawa protagonista utworu autorstwa Aleksandra Puszkina „Bajka o rybaku i złotej rybce". Ta klasyczna przypowieść w nowej wersji debiutuje właśnie na deskach teatru śląskiego w Katowicach. To co ją wyróżnia, to fakt że interpretacji dzieł dokonali młodzi aktorzy X LO w Katowicach.
Jak wiele bajek także ta o rybaku i złotej rybce niesie uniwersalne przesłanie. Stanowi także formę nauki dla jej odbiorców. Stary rybak, który posiada równie starą żonę, pewnego dnia łowi w morzu złotą rybkę, która w zamian za wypuszczenie oferuje mu spełnienie każdego życzenia. Mężczyzna dziękuje za propozycję i puszcza swój łup z powrotem na wolność, kierując się dobrocią serca. Gdy opowiada swoje przeżycie żonie, ona go ruga i każe odnaleźć rybę. Nastepnie przedstawia liste żądań ktore mają być spelnione. Prowadzi to do nieokczekiwanych skutków.
Reżyser Piotr Janiszewski wraz ze swymi podopiecznymi wykorzystał ową przypowieść do stworzenia analizy ludkich zachowań we współczesnym świecie. Człowiek jako gatunek jest niestety zachłanny i nigdy nie jest mu mało materilanych dóbr, wygody i władzy. Ciągle chce wiecej nie zwazajac na los innych, a także środowiska. To własnie aspekt ekologiczny najmocniej wybija w sztuce, a nacisk położony jest na rolę każdego z nas w walce o ochronę świata naturalnego.
Spektakl powstał w ramach projektu edukacyjnego Teatr 2.1. Jest to kolejna próba zaangażowania młodych ludzi w teatralny świat. I sądząc po efektach starania te odnoszą sukces, a młodzież z ochotą realizuje się na scenie. Potwierdzeniem tego jest na pewno zapełniona do ostatniego miejsca sala oraz owacje na stojąco po zakończeniu przedstawienia. Publika doceniła w ten sposób pracę włożoną przez młodych adeptów sztuki teatralnej w przygotowanie premiery.
Na swojej drodze wspierani oni byli przez doświadczonych twórców, którzy przekazali podopiecznym wiedzę na temat podstaw gry aktorskiej, ruchu scenicznego, pantomimiy, emisji głosu, czy pracy z przedmiotami.
Wszystkie te składowe znalazły również zastosowanie podczas tego wyjątkowego występu, który na pewno zostanie w pamięci zarówno widowni jak i samych aktorów.
Andrzej Kownacki
Dziennik Teatralny Górny Śląsk
10 grudnia 2024