Co im się śni po nocach?

To rozmowy z pokoleniem artystów, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru. 28 października 2019 o godz. 19:00 gościem spotkania z cyklu "Piękni czterdziestoletni" będzie aktorka Dominika Ostałowska (Dominika Ostałowska). Prowadzenie - Michał Smolis.

Dominika Ostałowska - absolwentka warszawskiej PWST (1994). Aktorka teatrów warszawskich: Ateneum, Powszechnego, Studio oraz gościnnie Współczesnego i Dramatycznego. Debiutowała rolą Aleksandry w "J.B i innych" Gorkiego (1994) w Teatrze Ateneum. Występowała w przedstawieniach w reżyserii Anny Augustynowicz, Agnieszki Glińskiej, Natalii Korczakowskiej, Mariusza Grzegorzka, Andrzeja Pawłowskiego, Waldemara Śmigasiewicza, Michała Zadary, Krzysztofa Zaleskiego. Zagrała, m.in: Jessikę w "Kupcu Weneckim" Shakespeare'a (1996), Słodką Dziewuszkę w "Korowodzie" Schnitlzera (1997), Cherubina w "Szalonym Dniu, czyli Weselu Figara" Beumarchais'ego (1997), Irene w "Garderobianym" Harwooda (1997), Mariannę w "Opowieściach lasku wiedeńskiego" Horvátha (1998), Nadieżdę w "Barbarzyńcach" Gorkiego (2000), Amy Thomas w "Zdaniem Amy Hare'a" (2001), Mathilde w "Powrocie na pustynię" Koltèsa (2004), Bolette Wangel w "Kobiecie z morza" Sontag (2005), Izabellę w "Miarce za miarkę" Shakespeare'a (2006), Pierwszą kobietę w "Iluzjach" Wyrypajewa (2011), Dziewczynkę w "Jak zostałam wiedźmą" Masłowskiej (2014), dr Lornę James w "Efekcie" Prebble (2015), Matkę w "Dobrej terrorystce" Lessing (2016), Martę w "Romeo i Julii" Shakespeare'a (2019). Wystąpiła w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: "Miarka za miarkę", "Całkowite zaćmienie", "Cyd", "Tristan i Izolda", "Niektóre gatunki dziewic", "Dybuk", "Przestrzeń smutku", "Norymberga", "W roli Boga" oraz w filmach, m.in.: "Łagodna", "Bracia Wittmanowie", "Historie miłosne", "Wojaczek", "Daleko od okna", "Warszawa", "Nadzieja". Laureatka, m.in.: "Feliksa Warszawskiego" za najlepszą rolę kobiecą w "Opowieściach Lasku Wiedeńskiego", nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Marianny w "Opowieściach lasku wiedeńskiego", nagrody aktorskiej na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" za role w "Niektórych gatunkach dziewic" i "Dybuku"; nagrody za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie "Warszawa" na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni; dwukrotnie nagrodzona Orłem (Polską Nagrodą Filmową) za najlepszą główną rolę kobiecą w filmie "Daleko od okna" i najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie "Warszawa". Od 2000 roku występuje w serialu telewizyjnym "M jak miłość".

"Piękni czterdziestoletni"

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery "Bzika tropikalnego" Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i "Elektry" Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór - nazwany przez Macieja Nowaka "przełomem styczniowym"- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?

Cykl "Piękni czterdziestoletni" jest swoistą kontynuacją "Mojej historii" - rozmów z nestorami polskiej sceny teatralnej. Mamy nadzieję, że oddanie głosu wybitnym twórcom średniego pokolenia polskiego teatru pozwoli stworzyć szeroki i różnorodny portret zbiorowy tej generacji.

Kuratorzy: Joanna Biernacka-Płoska, Michał Smolis.



(-) (-)
Materiał organizatora
29 października 2019