Coś, co poznać warto

Teatr i dramat szwajcarski to temat, który w Polsce praktycznie nie jest znany. Jego twórcy, jak zwracają uwagę redaktorki, są głównie postrzegani jako „składowa niemieckojęzycznego systemu teatralnego". Publikacja udowadnia jednak, że szwajcarskie sztuki teatralne to coś więcej i warto je poznać.

Autorzy poszczególnych artykułów nakreślają najbardziej charakterystyczne trendy i zjawiska dramatyczno-teatralne w obszarze niemieckojęzycznej Szwajcarii. Dzięki nim poznajemy reinterpretację dzieł Maxa Frischa i Friedricha Dürrenmatta w kontekście problematyki tożsamości i odgrywania ról narzucanych przez społeczeństwo, ale także czołowych przedstawicieli współczesnego teatru szwajcarskiego jak oswajającego absurdy Lukasa Lindera, którego artykuł o miejscu dziwaków w twórczości i postrzeganiu teatru jako nieustannego zagrożenia, także znalazł się w niniejszej książce.

Ponadto poznajemy twórców politycznie zaangażowanych, takich jak Urs Widmer, czy Albert Ehrismann, eksperymenty Lukasa Bärfussa, teatr lalek, feministyczną wymowę dramatów Darji Stocker oraz kontrowersyjne projekty Milo Raua związane z drażliwą społecznie tematyką.

Publikacja nie stanowi jednak leksykonu najważniejszych dramaturgów. Znajdziemy w niej również analizę konstrukcji postaci jako najczęściej nieprzystosowanych jednostek, zlęknionych, wyobcowanych, dręczonych niepokojem egzystencjalnym oraz samą organizację życia teatralnego w Szwajcarii.

 



Katarzyna Gawkowska
Materiał Wydawnictwa
11 lipca 2019