Czy buty mogą odmienić życie?

Fascynująca podróż, w której zagłębimy się zarazem w świat drag queens i odkryjemy nieco tajników pracy w fabryce butów. Wszystko to opatrzone chwytliwymi piosenkami i piękną choreografią, gdyż sztuka jest musicalem. Spektakl przyszedł do nas prosto zza oceanu, z samego Broadwayu. Co najciekawsze bazuje na prawdziwej historii.

Sztuka reżyserowana w Teatrze Dramatycznym przez Ewelinę Pietrowiak to bardzo inspirująca historia o sile przyjaźni, akceptacji nie tylko innych, ale też samego siebie, podążaniu za własnymi marzeniami. W tej fascynującej przygodzie towarzyszy nam świetne libretto autorstwa Harveya Fiersteina i piosenki legendarnej Cyndi Lauper. Sztuka przepełniona jest bezbłędnymi tekstami, celnymi ripostami, przemyca też ważne społeczne spostrzeżenia, ale dzięki przystępnej formie, widz przyjmuje przekaz z niejaką lekkością. Cała historia bazuje na życiu właściciela fabryki W.J. Brooks Shoe Company, w Northampton, Steve'a Patemana.

Charlie dorasta na prowincji, od najmłodszych lat jego ojciec przygotowuje go do przejęcia firmy. W szyldzie widnieje przecież Price i syn. Młodemu chłopakowi jednak zupełnie nie to w głowie, po studiach pragnie przeprowadzić się do Londynu i tam zacząć pracę w jednej z agencji, z resztą naciska na to jego narzeczona. Niespodziewanie Price senior umiera i Charlie zmuszony jest wrócić w rodzinne strony. W swoich najśmielszymi oczekiwaniach nie spodziewał się, że nastanie dzień, w którym przyjdzie mu przejąć stery w fabryce. Od początku czeka na niego kubeł zimnej wody, doradca uświadomił go, iż ostatnie duże zamówienie zostało zwrócone, w magazynie nie ma miejsca i generalnie wszystko jest w opłakanym stanie. Buty się nie sprzedają, należałoby przeprowadzić redukcję etatów, a na domiar złego na rynku panoszą się sprzedawcy towaru sprowadzanego z Chin. Młody mężczyzna jest załamany, niewiele brakuje, żeby się poddał, ale wracając z baru przypadkowo napotyka Lolę. Dzięki temu spotkaniu w przedziwnych okolicznościach, poznaję osobę ze świata diametralnie różniącego się od tego co znał. Kolorowego, brokatowego, tolerancyjnego i nowoczesnego uniwersum drag queens. Lola, znana też jako Simon to mężczyzna zarabiający na życie występami muzycznymi, w przebraniu kobiety. To właśnie w peruce i butach na obcasie czuje się pewnie jest w stanie porwać za sobą tłumy i zawojować cały świat. Swoją odwagą, wizjonerstwem i siłą do działania Lola zaraża Charliego, odmienia jego życie o 180 stopni. Idea szycia seksownych butów na obcasie dla mężczyzn pozwala uratować rodzinny biznes. Jednak droga do sukcesu nie jest łatwa poza problemami w firmie, spadkobierca fabryki będzie musiał zmierzyć się też z zagmatwanym życiem osobistym. Przejdzie duchową przemianę zacznie bardziej doceniać innych, ale też uwierzy w siebie, otrzyma przy okazji kilka życiowych lekcji.

Aktorzy i aktorki dały z siebie wszystko, było to niemałe wyzwanie ze względu na bardzo dynamiczne choreografie Pauliny Andrzejewskiej-Damięckiej. Moje serce skradł jednak Krzysztof Szczepaniak, który w roli Loli był absolutnie bezbłędny, nieco improwizował wtrącając w swoje kwestie motywy z aktualnej popkultury, dzięki temu sztuka wydawała się wychodzić do widza. Jego postać zaś zyskiwała dzięki temu na sympatii publiki.

Z całą pewnością musical ten ni jednokrotnie rozbawi całą widownię do łez, jest też świetnym pretekstem do szerszej dyskusji o akceptacji, szczególnie cieszę się, że można było zobaczyć tę sztukę na deskach Dramatycznego w czerwcu, czyli miesiącu dumy. Występ który oglądałam do tego stopnia zrobił wrażenie na publiczności, iż aktorzy musieli bisować przewodnią piosenkę trzy razy. Gorąco polecam wybranie się na ten spektakl, mam nadzieję, że przypadnie wszystkim do gustu nawet tym nie do końca przekonanym, ponieważ sztuka ta pomaga zrozumieć nie tylko innych ale i siebie. Na koniec dodam jeszcze jak naprawdę potoczyły się losy właściciela fabryki butów z Northampton. Sielanka nie trwała długo, po sukcesie marka zaczęła zmagać się z kopiowaniem jej projektów oraz zalewem tańszych butów z Chin. Firma zakończyła swoją działalność w 2007.



Karolina Kwiecień
Dziennik Teatralny Warszawa
2 czerwca 2023
Spektakle
Kinky Boots