Dada leci do Pekinu

26 i 27 września o godz. 19.30 Teatr Dada von Bzdülöw zaprezentuje spektakl "Le Sacre" w ramach Beijing Fringe Festival 2013.

Legendarne dzieło Igora Strawińskiego stało się dla zespołu Dada von Bzdülöw pretekstem do stworzenia błyskotliwego apokryfu "Święta wiosny", rzekomo niezaakceptowanego przez Diagilewa. W efekcie ich pracy powstał kolaż obrazów i taneczno-ruchowych etiud, które podważają wszelkie prawdy, formy, autorytety i konwencje. W świecie przypominającym sen jedyną stałą wartością jest buddyjska myśl: "Lepsze jest uśmiechnięte zmyślenie, niż ponura fikcja prawdy", powtarzana w spektaklu jak mantra.

"Le Sacre" uznane zostało przez kapitułę nagrody teatralnej miasta Gdańsk za najlepszy spektakl teatralny sezonu 2009.

W 1993 roku, badacz i profesor na Bard Collage w Massachusett, Jeff Perec, w trakcie tworzenia katalogu dokumentów, przekazanych uczelni pośmiertnie przez potomków Mikołaja Roericha, natrafił na fragmenty korespondencji pomiędzy Roerichem i Strawińskim, twórcami Le Sacre du Printemps, mitycznego już baletu, który na początku XX w. wywrócił do góry nogami myślenie o współczesnym widowisku muzyczno-ruchowym. Librecista i kompozytor wspominali w owej korespondencji o pierwotnej wersji Le Sacre, o jej radykalnych założeniach i wymowie, oraz istotnej filozoficznie i muzycznie różnicy w porównaniu z tą wersją, która miała premierę w Paryżu w 1913 roku. W listach Roericha i Strawińskiego odnaleźć można było dotkliwą krytykę poczynań Diagilewa, który nie zaakceptował wspominanej wersji Le Sacre, gdyż inaczej wyobrażał sobie skalę skandalu, który chciał wywołać.

Profesor Jeff Perec poświęcił kilka kolejnych lat na poszukiwania odrzuconej wersji libretta i zapisu nutowego Le Sacre. Ostatecznie, mimo przeciwności losu i utrudniających mu te poszukiwania wręcz kryminalnych działaniach spadkobierców i dysponentów praw autorskich do twórczości Strawińskiego, odnalazł obszerne fragmenty zapomnianej wersji zapisu Le Sacre (w notacji cheironomicznej) w Sankt Petersburgu, w mieszkaniu należącym niegdyś do rodziny Roerichów.

Odkrycie zostało natychmiast zdezawuowane przez gremia uniwersyteckie, wytwórnie muzyczne oraz kuratorów życia artystycznego i uznane za apokryficzny plagiat.

Jeff Perec poszukując twórców, którzy uznaliby rangę jego odkrycia i odważyli się na prapremierowe wykonanie oryginalnej wersji Le Sacre, wysłał do kilkuset zespołów muzyczno-ruchowych propozycję udostępnienia pierwotnej partytury i libretta barbarzyńskiego baletu.

Teatru Dada von Bzdülöw przystał na tę propozycję.

Odbywający się od 2008 roku Beijing Fringe Festival skierowany jest głównie do młodej publiczności i twórców, a jego celem jest promocja w Chinach teatru niezależnego, ambitnego i nowatorskiego. Program pierwszych dwóch edycji obejmował wyłącznie produkcje chińskie, natomiast od 2010 roku festiwal stał się wydarzeniem międzynarodowym. Jego organizatorem jest Beijing Young Dramatists' Association z panem Meng Jinghui, znanym reżyserem i znawcą teatru, na czele. W ramach współpracy festiwalu z Ambasadą RP w Pekinie podczas zeszłorocznej edycji zostały zaprezentowane "Duety nieistniejące" Teatru Dada von Bzdülöw. Organizatorzy BFF, zachwyceni spektaklami polskich teatrów prezentowanymi na Platformie Tańca, festiwalu w Edynburgu i Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie w 2012 roku, zaprosili polskich artystów do Pekinu, m.in. spektakl "Le Sacre" Teatru Dada von Bzdülöw.

Mecenasem i organizatorem wyjazdu Teatru Dada von Bzdülöw do Pekinu jest Instytut Adama Mickiewicza.



(-) (-)
Materiał Teatru
14 września 2013
Spektakle
Le Sacre